خبرهای داغ:
پیشرفت‎های علمی و دست‌یابی ایران به برخی از فناوری‎های نوین در کوتاه‌ترین زمان به گونه‌ای حیرت‌انگیز بوده که بسیاری از رسانه‌های جهان به آن اذعان کرده اند.
کد خبر: ۹۵۷۱۲۰۱
|
۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، ایران در سال های اخیر پیشرفت های علمی چشمگیری در زمینه های مختلف داشته است.

پیشرفت‎های علمی و دست‌یابی ایران به برخی از فناوری‎های نوین در کوتاه‌ترین زمان به گونه‌ای حیرت‌انگیز بوده که بسیاری از رسانه‌های جهان به آن اذعان کرده اند.

ایمان و اعتماد به نسل جوان، رمز موفقیت ایران عزیزمان در طول حیات چهل و چهار ساله خود بوده است. آنچه نیاز امروز کشور است، همین اعتماد و ایمان به جوانان است و همانطور که بارها بیان شده است اگر به نسل جوان اعتماد شود، نتیجه بخش خواهد شد.

در این گزارش خبرنگار ما پای صحبت های یک جوان ایرانی می نشیند.

محمدحسین عامریون مدیرعامل شرکت توربو ژنراتور شاهرود است و نزدیک به یک سال و نیم است که شاگردی دوستان را در مجموعه توربو ژنراتور بعنوان یک شرکت تقریباً 35 ساله به عهده دارد.

زنده‌یاد مهدی عامریان، بزرگ‌مرد صنعت برق ایران، بنیان‌گذار و مؤسس شرکت توربوژنراتور شاهرود در سال 1337 متولد و در سطح کارشناسی در رشته مهندسی برق، گرایش قدرت تحصیل کرد.

من نزدیک به 13 سال است که داماد خانوادهٔ مهدی عامریان هستم. رشته تحصیلی من نه مکانیک است و نه برق، من فیزیک خواندم و باتوجه به رشتهٔ تحصیلی من اصلاً در کار شرکت ورود نکردم و شاید برق و مکانیک پایهٔ اصلی کار این شرکت باشد.

حدوداً در سال 1369 آن‌ها سه دوست بودند که باهم شروع به یک کار دانش بنیان در آن دوران کردند و خصوصیات اخلاقی‌اش به گونه‌ای بود که دوست داشت، خودش کاری را انجام دهد و به واقع علم آن را هم داشتند.

و در دورانی، برای اولین بار باتوجه به کاری که برای شینه های نیروگاه بندرعباس انجام دادند، به عنوان «بزرگ مرد صنعت برق ایران» شناخته شدند.

طبیعتاً خلق و خوی تک بعدی داشتند و دوست داشتند کاری را آغاز، پشتیبانی و به نتیجه برسانند و از آنجایی که علم آن را داشتند، به اهداف خود رسیدند.

طبق دست نوشته‌های برجای مانده از او تفکری داشتند و پیرو آن می‌خواستند در سال 1400، تعداد 2000 نیرو داشته باشند. به جرات می‌توان گفت اگر مهندس عامریان بودند به این هدف می‌رسیدند.

در یک جمله می‌خواهم بگویم «افتخار می‌کردم اگر می‌توانستم شاگردی مهندس عامریان را در این شرکت داشته باشم.»

توربو ژنراتور نامی آشنا برای همه صنایع

ما از حضور اصحاب رسانه در شرکت خوشحالیم. هر زمان که اصحاب رسانه وارد شرکت شوند قدمشان بر روی چشمان ماست و افرادی مثل شما هستند که صدای ما را بعنوان یک صنعتگر به گوش تمام صنایع کشور برسانند و ان شاءالله در آینده همین صنعت داخلی خودمان که با اطمینان می گوییم، می‌توانیم با نمونه‌های خارجی رقابت کنیم، سربلند و سرافراز باشد.

شرکت توربو یک شرکت تقریباً 35 ساله با قدمتی تاریخی، قدمت علمی آن با سخت و بازسازی کارش را با یک مغازه 12 متری توسط مهندس عامریان آغاز کرده است، او در سال 1388 در مسیر بازگشت مأموریت از یکی از صنایع تصادف کرده و به رحمت خدا رفتند.

بعد از آن خانواده‌اش، این سکان را به دست گرفت و در کنارش افرادی بعنوان مدیر تولید، مدیر فنی، مدیر کیوسی، مدیر اداری و مالی و مدیریت نظارت و برنامه ریزی این شرکت را عهده دار شدند.

سال 88 مهدی عامریان از جمع ما رفتند ولی آن تربیتی که در اینجا داشتند و آن صنعتی که بنیادش را گذاشتند، همچنان ادامه دارد و با یک شیب بسیار بالایی روبه پیشرفت است.

شرکت تربو با تمامی صنایع از جمله نفت، پتروشیمی، خدمات ریلی، سیمان، فولاد در ارتباط است و به جرات هر صنعتی که در آن موتور باشد، تربو ژنراتور را می‌شناسد.

به طور کلی سه شرکت وجود دارد که شرکت تربو می‌تواند با آن‌ها رقابت کند و معمولاً در مناقصه و استعلام‌ها این سه شرکت ورود پیدا می‌کنند.

«تمام کارگاه‌های ایران، کارگاه توربوژنراتور است»، شعار ماست

الحمدالله حجم کاری شرکت ما به گونه‌ای است که به حالت اشباع رسیده و در حال حاضر نیز پروژه‌ای اعلام می‌شود و ما به علت حجم کاری معمولاً پس می‌زنیم، اما کارفرمایانی داریم که در نوبت انتظار می‌مانند تا توربو ژنراتور کار آن‌ها را انجام دهد.

سیاست جدیدی را در پیش گرفته‌ایم و شعاری داریم «تمام کارگاه‌های ایران، کارگاه توربو ژنراتور است». نزدیک به 250 نیروی کاربه صورت مستقیم در یازده واحد به صورت تک شیفت مشغول به کار هستند. اما باتوجه به سیاست‌های جدیدی که داشته‌ایم بعضی از نیروها بعد از ساعت اداری در شرکت می‌مانند و مشغول به کار هستند.

یکی از سیاست‌های جدید ما برون سپاری بوده، وقتی کارفرما تمایل دارد با توربوژنراتور کار کند، ظرفیت ما نیز به اندازهٔ همان 250 نفر است و اشباع می‌شود، خارج از اشباعمان را با کارگاه‌های معتبری که در کل ایران هستند کار می‌کنیم. لکن بخش کیوسی (کنترل کیفیت) ما نیز بر آن نظارت دارد. چرا که چیزی که از اینجا می‌خواهد بیرون برود، طبیعتاً با نام تربو ژنراتور است و همّ و غمّ ما نیز این است کاری که از جای دیگر انجام می‌شود نیز کیوسی ما اعلام نظر کند و آن را تأیید کند.

الحمدالله در حال حاضر وضعیت ما به گونه‌ای است به همین منوال اگر هیچ ورودی برای شرکت نداشته باشیم، شاید تا دو سال آینده را ما در همین شرکت در حال حاضر کار داریم، ولی بازهم سیاست ما در این بوده کارهایی را به صورت موازی بگیریم و به این نگاه نکنیم که تا دو سال آینده کار داریم.

رقابت با برندهای جهانی پیش روی ماست

رقابت ما با دو شرکت دیگر همچنان وجود دارد و به جرات می گویم برندهای ELEN، ABB و VEG از برندهای جهانی هستند. توربوژنراتور با برندسازی در حال رقابت با این شرکت‌هاست و موتوری نیست که از این شرکت‌ها باشد و ما نتوانیم بسازیم.

صادرات ما به کشور عراق پیش از این بوده است، اما از آنجایی که عراق یک کشور مصرف کننده است و خدماتی که از کشور چین و ترکیه می‌گیرد، متاسفانه با آن کیفیت ارزان‌تر است؛ کمتر به سمت ایران می‌آید. اما صادرات از طریق شرکت واسط در ایران داشته‌ایم، خودمان به صورت مستقیم خیر.

اما ما در ادامه ما می‌توانیم چنین چیزی را داشته باشیم. برای نمونه ژنراتور اصلی لوکومتیو را برای نخستین بار شرکت توربو ژنراتور شاهرود توانست بسازد و آن را ثبت کند. این در حالی بود که این ژنراتور قبلاً از کره، آمریکا و کانادا وارد ایران می‌شد.

شرکت توربو آن را ساخت، ثبت کرد و 20 دستگاه قرارداد بست. تا به امروز ما 12 دستگاه را تحویل داده و سه دستگاه در مسیر است. خوشبختانه نتایج مثبت و از نمونهٔ خارجی بسیار بهتر بوده است. اما چون کشورها کره، کانادا و آمریکا بودند ما به لحاظ قیمتی می‌توانستیم با آن‌ها رقابت کنیم.

الکتروموتورها و ژنراتورهایی بوده که برای نخستین بار، اخیراً در شرکت ساخته و تحویل داده شد، در شرکت موجود است و برای اولین بار در خاورمیانه توسط مهندسین این شرکت از صفر تا صد کار ساخته شده است و در این میان نه برون سپاری وجود داشته و نه از کسی استفاده کرده‌ایم، واحد آرَندی ما نقشه‌ها و طراحی‌ها را انجام و در نهایت به مرحلهٔ ساخت رسیده است که واحد تولید تمام و کمال این اکترو موتور را برای اولین بار در خاورمیانه ساخت.

گوشه گوشهٔ ایران کارگاه ماست

اگر توسعه را به این معنی ببینیم که ما قرار است سوله‌ای را اضافه کنیم و به نفرات ما اضافه شود، خیر. بحث توسعهٔ ما همان می‌شود که در کل ایران توسعه داشته باشیم، یعنی در گوشه گوشهٔ ایران، هرجایی که هر کارگاهی که کم کار است ما به اندازهٔ کار داریم که به آن‌ها بسپاریم و آن‌ها هم نیروی توربوژنراتور شاهرود شوند.

ما یک سیاستی داریم و می‌گوید به جای اینکه 400 ناراضی داشته باشی، 200 تا راضی داشته باشید. بیش از آن اگر حجم کاری ما بخواهد بالاتر از این برود در گام اول برون سپاری های خود را قوی‌تر می‌کنیم و به کارگاه‌های موجود در شهرها و استان‌های دیگر نگاه می‌کنیم. برای ما فرقی ندارد و با این نگاه آن‌ها هم جزئی از توربوژنراتور شاهرود هستند. اما اگر از آن‌ها هم به حالت اشباع برسد، طبیعتاً در واحد خودمان این تولید را به انجام خواهیم رساند.

گردش مالی رضایت بخش است

شرکت تربو ژنراتور به صورت سری کاری نیست، یعنی کارفرما به ما اعلام نظر می‌کند و ما براساس نظر او موتور را می‌سازیم. برای نمونه ما موتوری را برای یک شرکت سیمانی می‌سازیم، همان موتور، با همان توان برای شرکت سیمانی دیگر از لحاظ شکل، مقیاس کُیل، مواد اولیه و ابعاد الکتروموتور متفاوت می‌شود. گردش مالی ما باتوجه به عملکرد ما در طول سال رضایت بخش بوده است.

توربوژنراتور یک شرکت دانش بنیان 

باتوجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود چرا در این فضا اقدام به افزایش تعداد سوله‌ها و نیروی کار نمی‌شود؟

فرض می‌کنیم من سوله اضافه کردم و به مراتب سوله بدون نیروی کار نمی‌شود و شاید لازم است من 50 نفر نیروی کار را استخدام کنم و شرکت هم می‌تواند پاسخگو باشد. تصور کنید شما یک زمانی خط موازی برای تولید مواد مورد نظر دارید و به دنبال آن اطمینان دارید که جریان تولید شما باتوجه به نیاز جامعه ادامه دار است. اما در سطح کلان‌تر و مباحث اقتصادی که وارد می‌شویم، با نوسان دلار، کار شرکت‌هایی همچون توربوژنراتور متفاومت می‌شود.

همین حالا فرض را بر این بگیرید با تمام قوای شرکت توربو و اعتمادی که به کارفرما از جهت کیفیت موتورها و اینکه با موتورهای روز جهان برابری می‌کند، می‌دهد، اگر دلار روی نرخ 5 هزار تومان بیاید، بنده خودرو داخلی سوار می‌شوم و یا خودرو خارجی؟ من، عامریون خودرو خارجی سوار می‌شوم.

چرا این چنین اتفاقی برای توربوژنراتور و امثال آن می افتد؟ بدان علت است که هنوز اعتماد لازم جلب نشده است و من برای جلب این اعتماد باید چند سال کار کنم؟ باید نزدیک به 10 سال برندسازی کنم، توربوژنراتور را بشناسانم، موتورها را ببینند، استفاده کنند و در نهایت بگویند با ELIN و ABB برابری می‌کند. ادعای ما تا زمانی که کارفرما به ما اعتماد نکند، پوچ و بی فایده است.

در خصوص خودروسازی نیز دقیقاً همین است، نوسان قیمت ارز باعث می‌شود شرکت‌هایی همچون توربوژنراتور و شرکت‌های موازی با ما (شرکت‌های خدماتی) نتوانند برای آینده خویش محکم برنامه ریزی داشته باشند. شما برای شرکت توربوژنراتور می‌توانی یک برنامه ریزی میان مدت داشته باشی، اما طولانی مدت نمی‌توانی.

حال آن سوله ساخته شد و 50 نفر نیروی کار بکارگیری شدند، استرس اینکه مجبور به تعدیل آن نشوی بسیار بیشتر از آن است که با یک کارفرما خارج از شرکت توربو کمتر کار بسپاری. آن شخصی که بیرون از اینجا مشغول به کار است، فقط با توربوژنراتور کار نمی‌کند، بلکه با صنعت‌های دیگر هم کار می‌کند و نهایت آن این است که شرکت توربو در یک بازهٔ زمانی کمرنگ و در برهه‌ای پررنگ می‌شود، ولی خانواده‌ای که شما بر روی آن‌ها سرمایه گذاری کرده‌اید و آن‌ها هم روی شما سرمایه گذاری کرده و با چهار عضو یک خانواده به طور متوسط، امسال او را نگه داشتی و سال بعد او را تعدیل کردی، آن ضربه به لحاظ روحی و روانی بسیار بالاتر از آن است که من بخواهم در اینجا بنیادی داشته باشم.

مواد اولیه هم داخلی است و هم خارجی

مواد اولیه شرکت بجز مس که در داخل ایران به وفور است و استفاده هم می‌شود، تمامی مواد از جمله رزین‌ها، عایق‌ها، وارنیش و ورقه‌های سیلیس از خارج وارد می‌شود. آنچه در داخل ایران با کیفیت باشد، استفاده می‌شود و آنچه خارج از ایران باشد به لحاظ کیفی، ناچاراً از کشورهای مثل چین، آلمان، سوئد، کانادا و روسیه وارد می‌کنیم.

من نزدیک به یک سال و نیم است که در جمع اعضای شرکت توربوژنراتور هستم و از سیاست‌ها و نگرش‌های آن‌ها استفاده کرده و آن‌ها را اجرایی می‌کنم. آنچه را اجرا می‌کنم که دوست دارم یک مدیر بالاسری برای خود من هم اجرا می‌کرد و یا اگر باشد، اجرا کند. طبیعتاً نیروی کارگر زمانی که کاری را انجام می‌دهد، انتظار دیده شدن دارد، ما این موضوع را به سیاست‌های مختلف تاکنون دیده‌ایم.

نقش توربو در جهت جهاد امیدآفرینی در جامعه

در خصوص فرزندآوری ما حمایت کوچکی را ارائه کردیم و گفتیم هرکس تا پایان سال 1403 فرزندش متولد شود، هدیهٔ مشخص شده را از ما دریافت خواهد کرد و این اتفاق خوب برای تعدادی از دوستان رغم خورد و من به آن‌ها قول می‌دهم هدایای آن‌ها در نزد ما محفوظ است.

شرکت توربوژنراتور، قانون کار است اما در کنار قانون کار و مزایا و چیزهایی که به صورت کاملاً قانونی به نیروهای کار تعلق می‌گیرد، ما ایدهٔ جدیدی را هم مطرح کردیم و مقرر شد ساعت 7 صبح تا 3 بعد ازظهر همه به صورت عادی کار ‌کنند و از ساعت 3 بعدازظهر به بعد، حَسَبِ دستور مدیر تولید یکسری از کارها به صورت کنتوراتی انجام می‌شود. ما می دانیم هزینهٔ این کار مبلغ یک میلیون تومان است، اما مهندس دو میلیون تومان بابت آن کار مشخص می‌کنند. کنار کار کنتوراتی پاداش‌های ساعتی هم در نظر گرفته شده است.

رویکرد ما این است، روحیه نیروی کاری خوب باشد، چرا که اگر روحیه ی آن ها خوب باشد، سازمان ما خوب می‌شود و در سطح کل کشور پخش می‌شویم.

اینکه می گویم امیدآفرینی، تعارف نداریم بحث اقتصادی ما خوب بشود، احتمالاً حال ما بهتر می‌شود.

ژنراتور AR10 برای اولین بار در ایران ساختیم

ما یک چیز را یاد گرفتیم و اینکه در حد توان خودمان، خودمان را پشتیبانی کنیم و پیش ببریم. من هم نیاز دارم که مسئولان به شرکت توربو ژنراتور نگاه کنند. ما یک ژنراتور AR10 (ژنراتور اصلی لوکومتیو) ویژهٔ صنایع ریلی، برای اولین بار در ایران ساختیم و خواهش ما از مسئولین این بود که برای اعتبار خودشان در کنار این دستکاه بایستند و عکس بگیرند. توربو ژنراتور نیازی ندارد. به زبان ساده همهٔ قطارهایی که امروز مسافران سوار آن می‌شوند، ژنراتور اصلی آن را توربو ژنراتور می‌سازد. از کره و کانادا می‌آمد، اما الان توربو ژنراتور آن را می‌سازد.

این ژنراتور فقط در ایران وارد و فقط در اینجا می‌توانستند تعمیر آن را انجام دهند، اما نزدیک به دوسال است توربوژنراتور، پا در میدان نهاده و آن را ساخته است. از سال 1400 تاکنون 10 دستگاه را با موفقیت تحویل داده است. برای ساخت این دستگاه یک دورهٔ هشت ماهه انتظار داشت و بعد از آن هر دو ماه یک عدد تولید می‌کند.

نکته قابل توجه این است که ژنراتور AR10 را به صورت انحصاری آمریکا و بعد از آن کره تولید می‌کرده است. شرکت توربو ژنراتور در ایران سومین شرکتی است که اقدام به تولید آن کرده است. این ژنراتور مولد اصلی لوکومتیو است و برق اصلی را تولید می‌کند. این قطعه در تمام لوکومتیوهای باری و مسافری وجود دارد و بدون آن امکان حرکت وجود ندارد.

چهار و نیم مگابایت ذوب آهن را بچه‌های توربوژنراتور ساختند و در حال ساخت نمونهٔ دوم آن هستند. این نتیجهٔ اعتمادی بود که شرکت ذوب آهن اصفهان به ما کرد. پنج سال قبل این موتور تحویل داده شد و تا الان کار می کند و نمونهٔ دوم آن نزدیک به 70 درصد کار پیشرفت کرده است. اگر این اعتمادها نباشد، توربوژنراتور هم رشد نخواهد کرد.

قطعی برق و مشکلات خط تولید

اجازه دهید در مورد مسئولین صحبت نکنم، ما سعی کردیم خودمان خیلی سفت و سخت به پیش برویم و در حد امکان مزاحم این دوستان نشویم، اما واقعیت این امر این است که در بسیاری موارد به کمک و حمایت آن‌ها نیاز داریم و شاید صدای ما به جایی نرسد.

قطع برق در تابستان به وفور اتفاق می افتد، ما از ژنراتورهای خودمان استفاده می‌کنیم چرا که نمی‌توانیم شرکت را تعطیل کنیم، ولی این مساله برای ما ثابت شده است هر زمان کسری برق، آب و گاز است از شهرک‌های صنعتی شروع می‌کنند، به این بهانه که خانواده‌ها باید آب، برق و گاز را در اختیار داشته باشند، اما باید توجه داشت که صنعت، چرخ این مملکت را می‌گرداند.

ما در تابستان امسال دو روز قطعی برق داشتیم و در فصل زمستان با سرد شدن هوا، سوله‌های بالایی ما گاز ندارند.

برای رفع این چالش ما از گرماتاب ها استفاده کرده‌ایم، این مصرف گاز خیلی کمی دارد و مصرف برق دارد، صرفاً با این هدف که کارگری که در این فضا مشغول به کار است، در آرامش باشد تا کار ما هم پیش رود.

البته اقدامات دیگری هم می‌توان انجام داد که هزینه بر هستند و اگر قرار است آن هزینه‌ها در صعنت انجام شود، نیاز به حمایت دارد.

تحریم‌ها و اثرات آن بر روند روبه پیشرفت توربوژنراتور

تحریم‌ها هیچ تاثیری بر روی کار ما نداشته است. الحمدالله راهش را پیدا کرده‌ایم که بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز را در داخل ایران داشته باشیم.

تحریم در ایران معنا ندارد. تحریم یک عبارت است که ما می‌توانیم از آن به سمت اهداف خاص فرار کنیم.

توربوژنراتور و پیوند آن بین صنعت و دانشگاه

تلاش‌های زیادی در جهت برقراری این پیوند انجام شده است، ولی متاسفانه نگرش‌ها، دانشجویان و سطح علمی بسیار متفاوت شده است و دانشجویی که مدرک کارشناسی دارد، انتظار کار دفتری دارد و اگر او را به این شرکت بیاورید، هیچ وقت پا به پای نیروهای شرکت نخواهد ماند، در حالی تخصص این نیروها بسیار بیش‌تر از آن دانشجویان است.

ان شاءالله از سال آینده دانشجویانی را نیز بورسیه خواهیم کرد، ولی آن دانشجو باید انجام کار تولیدی را در خود ببینید، کار اداری به جایی نمی‌رسد، تعدادی نخبه هستیم که در بخش اداری و ستادی این شرکت مشغول به فعالیت هستند و کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهند، اما کار باید به سمت تولید پیش برود.

باتوجه به مطالب گفته شده می توان گفت هر کشوری که خواستار تضمین آینده و توسعه اقتصادی پایدار است نیازمند حمایت حداکثری جوانان خود است. جوانان نشان گر توسعه یافتگی یک کشور هستند. سرعت رشد اقتصادی یک کشور را نیز این گروه سنی مشخص می کند. اگر جوانان شغلی نداشته باشند و تولید سرمایه نکنند به دلیل خصوصیت مصرف کنندگی شان سطح فقر افزایش می یابد.

حجت اله صدقی مدیریت تولید مجموعه توربو ژنراتور می گوید:

من نزدیک به 24 سال سابقه کار در این شرکت را دارم.

سولهٔ اصلی ما شامل، سولهٔ استاتور (استاتور فشار قوی، استاتور دی سی و استاتور فشار ضعیف)، سالن مونتاژ و دمونتاژ، سالن آزمایشگاه و کنترل کیفیت، سالن تراشکاری، سالن رُتور و سالن کویل سازی است.

در سالن استاتورهای فشار قوی، در بحث صنعت سایز و توان الکتروموتورهای صنعتی فرق می‌کند و آن چیزی که در مصارف خانگی رایج است از لحاظ نوع عایق بندی و نوع هادی‌های مورد استفاده در استاتور فشار قوی کاملاً متفاوت است و این تعمیرات را فقط یکسری شرکت‌های خاص از جمله توربو ژنراتور انجام می‌شود. چرا که در کنار پشتوانهٔ علمی، موضوع امکانات و تجهیزات مطرح است.

در این سطح از کار سه شرکت در ایران است که در مقایسه با آن‌ها توربو ژنراتور، یک سر و گردن بالاتر است، چون همین الکتروموتورها را در ایران می‌سازد.

توربو ژنراتور  در اوج پیشرفت

تمام اتفاقاتی که در سطح کشور رخ می‌دهد، ما را هم بی نصیب نمی‌گذارد. نوسان نرخ ارز، تأمین حقوق پرسنل از جمله مشکلات ماست. اینجا وابسته به هیچ ارگانی نیست و کاملاً خصوصی بوده و باید تمام حقوق و مزایای نیروهای خود را تأمین و پرداخت کند. البته نیروهای ما از اولین روزی که در اینجا مشغول به کار می‌شوند بیمه تأمین اجتماعی هستند.

برای نمونه دستگاهی که به راحتی می‌توان در توربو ژنراتور ساخته شود، همچنان صنایعی داریم که سود آن‌ها در این است که آن دستگاه را وارد کنند.

توربو لحظات شیرین بسیار زیادی داشته است. برای نمونه الکتروموتوری که برای بار اول ساخته و در محل کارفرما نصب شده و بهترین نحو ممکن جواب داده است.

نزدیک به یک سال گذشته ژنراتور AR10 که ساخته شد، همکاران آن را بر روی لوکومتیو نصب کردند و به بهترین نحو ممکن جواب داد، به لحاظ پارامترها از نمونه آمریکایی نیز بهتر بود.

تا چه اندازه اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی و کارگر را سرلوحه کار خودتان قرار دادید؟

در حد وسع و توان ما می‌توانم بگویم صد در صد، ولی به شرطی ادامه دارد که کم نیاوریم و بستر را فراهم کنیم.

 

مجتبی یاوری مدیر کنترل کیفیت شرکت توربو ژنراتور شاهرود می گوید:

نزدیک به چهار سال افتخار همکاری با شرکت در این پست را دارم و پیش از آن به مدت چهار سال سرپرست آزمایشگاه مرکزی شرکت بودم.

کنترل کیفیت ما در چند بخش خلاصه می‌شود. یکی کنترل کیفیت اقلام ورودی است یعنی هر قطعه‌ای که شرکت به عنوان مواد اولیه خریداری کند، باید بخش کنترل کیفیتان را تأیید کند.

بخش دوم کنترل کیفیت در حین کار است که در هر واحد فردی به عنوان ناظر بر عملکرد تولید حضور دارد.

و در بخش سوم کنترل کیفیت نهایی است که شامل آرمایشگاه مرکزی ما می‌شود. ما یک آزمایشگاه مرکزی داریم که از یک ولت تا 11 هزار ولت را می‌توانیم در جهت تست ماشین‌های الکترونیکی تأمین کنیم.

انواع تست‌های ژنراتور، ترانسفورماتور و الکتروموتور در شرکت ما انجام می‌شود. نحوهٔ تأیید تست‌های ما طبق استانداردهای روز دنیاست.

بنابراین اعتماد به جوانان و تلاش جهادی و شبانه روزی با انگیزه‌هایی فراتر از انگیزه های مادی، منجر به موفقیت و ایجاد خودباوری در نسل جوان شد و این دستاورد عظیم برای کشور با هیچ عدد و رقمی قابل محاسبه نیست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار