خبرهای داغ:
زهرا نصیری
مدیرعامل شرکت قارچ یکتای سپاهان خبر داد:
قوانینی که در سطح کشور است به جای اینکه تولید را رو به جلو ببرند آن را متوقف می کنند اگر حمایت های لازم از ما صورت گیرد به جای 400نفر اشتغال درشرکت قارچ یکتای سپاهان می توانیم برای 2 هزار نفر اشتغالزایی کنیم.
کد خبر: ۸۵۵۵۰۶۸
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اصفهان ، مدیرعامل شرکت قارچ یکتای سپاهان بااشاره به اینکه اکنون 15درصد از تولید قارچ دکمه ای و کمپوست کشور در دست ما است گفت:خوشبختانه تحریم ها بر روی ما اثرمنفی نداشته است و ما امیدواریم با برداشته شدن تحریم ها در صادرات تسهیلاتی ایجاد شود که بتوانیم به کشور های روسیه و اروپا صادرات داشته باشیم.

علیرضا الماسی، بااشاره با تاکید به اینکه واحد پرورش شماره یک این شرکت با نام یکتا با تولید 2 هزار تن و واحد پرورش کویر با تولید1600تن در سال فعالیت می کنداظهارداشت:از دیگر واحد های این شرکت واحد تولید بذریا اسپان قارچ است که تنها واحد تولید قارچ در منطقه مرکزی ایران با ظرفیت 1400 تن بذر در سال است.

وی با اعلام اینکه دراستان اصفهان روزانه بین 8 تا 9 تن مصرف قارچ داریم از راه اندازی اولین واحد تخصصی فراورده های قارچ در کشور، با عنوان کنسرو؛ مربا و پودر قارچ خبر داد و گفت:تا یکسال آتی واحد فراوری قارچ را راه اندازی می کنیم و با شرکت های هلندی و بخشی از سایر کشور های خارجی نیز همکاری خواهیم داشت.

وی با تاکید به اینکه این شرکت پس از یک دهه تلاش به عنوان یکی از بزرگترین واحد های کمپوست بلوک مکانیزه در کشور مطرح است افزود: واحد تولید کمپوست به ظرفیت 40 هزارتن تولید در سال فعالیت می کند و این شرکت دارای 2 واحد پرورش قارچ دکمه ای است.

این مدیرشرکت تولید قارچ دراصفهان درزمینه اقتصاد مقاومتی تولید قارچ بیان داشت: این تولیدات نیاز ما را به خارج از کشور بی نیازو صفر کرده است چرا که ماده اولیه برای تولید قارچ گود مرغی کلش گندم است که در بسیاری از مناطق معدوم می شود وبه عنوان ضایعات بازیافتی سوزانده می شود و مسائل زیست محیطی در پی دارد ولی ما با این موضوع می توانیم بسیاری از پیامدهای زیست محیطی جلوگیری کرده و بهترین پروئین گیاهی را تولید کنیم .

وی عمده مشکل این صنعت را جوان بودن آن دانست و گفت: عدم اطلاعات کافی و دانش فنی باعث شده بسیاری از کارخانجات تولید قارچ با ورشکستکی روبه رو شوند و به همین خاطر ما باید به سمت روز آوری دانش فنی در این رشته برویم تا از لحاظ اقتصادی وضعیت بهتری در این صنعت پیدا کنیم .

این تولید کننده جوان، با تاکید بر اینکه قوانینی که در سطح کشور است به جای اینکه تولید را رو به جلو ببرند آن را متوقف می کنند تصریح کرد: اگر حمایت های لازم از ما صورت گیرد به جای 400نفر اشتغال در این مجموعه ما می توانیم برای 2 هزار نفر اشتغالزایی کنیم.

وی اضافه کرد:ما در کل استان های کشور بازار فروش داریم،و در این زمینه 20 تا 30 درصد صادرات قارچ به کشور عراق را ما بر عهده داریم و صادرات ما به کشور های حوزه خلیج فارس نسز صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت قارچ یکتای سپاهان گفت: 9 میلیارد تومان اعتبار از بانک کشاورزی گرفته ایم و برای این واحد ها حدود 8 میلیارد تومان به بانک کشاورزی بدهکارهستیم اما با همه این شرایط راه اندازی واحد تولید قار چ در شهرستان سقز را به تاخیر نینداختیم و این واحد با ظرفیت هزار تن در سال به کار مشغول است .همچنین 2 واحد تولیدی نیز در شاهین شهر داریم .

الماسی بااشاره به اینکه روزانه بین 300تا400 مترمکعب آب مصرف می کنیم که رقم ناچیزی برای کشاورزی محسوب می شود ادامه داد: مصرف سرانه قارچ درایران 900 تا هزار کیلوگرم است واین در حالی است که مصرف سرانه متوسط جهانی 2 تا 2.5 کیلو گرم و کشورهای پیشرفته 10تا 12 کیلو گرم درسال است وما باید به حداقل استاندارد ها نزدیک شویم.

وی با اعلام اینکه از نقاط مثبت این طرح این است که در مناطقی که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند می توان کشت را انجام داد بیان داشت: کشت قارچ در همه شرایط و همه نوع اقلیمی انجام می شود و اگر بر روی مصرف سرانه کار کنیم و به اندازه متوسط جهانی برسانیم واحد های تولیدی ما به 2تا3 برابر افزایش می یابد.

الماسی تاکید کرد: تولید و کشت قارچ ، آب و جای کمی نیاز دارد و با توجه به اقیلم خشکی که داریم بسیاربه صرفه خواهد بود.

اشتغالزایی 400نفربه صورت مستقیم و2هزار نفر به صورت غیرمستقیم در شرکت یکتای سپاهان

وی بااشاره به اینکه این شرکت درحال حاضر دارای شاخصه های مهم اشتغالزایی است اظهارداشت:اشتغالزایی 400 نفربه شکل مستقیم و2 هزار نفر به شکل غیرمستقیم از جمله مورادی است که در زمینه اشتغالزایی ایجاد شده است .

الماسی گفت: از این400نفر 30 تا35 نفر کارشناس و بقیه کارگرهستند.و 70نفر از پرسنل را هم خانم ها تشکیل می دهند که 20 نفر آن ها سرپرست خانوار هستند.

وی بااشاره به اینکه اکثر کارکنان بومی هستند گفت: با اعتباراتی که از بانک کشاورزی و بنگاههای زود بازده و بانک ها گرفتیم توانستیم اشتغالزایی خوبی انجام دهیم.و مشکل اصلی ما بحث قوانین دست وپا گیر و بیمه های تامین اجتماعی است که به خصوص در تولید قارچ و کمپوست ، قوانین سختگیرانه ای دارد.

وی گفت:متاسفانه رشته پرورش قارچ دربخش کشاورزی جای نگرفته و به عنوان یک کارصنعتی محسوب میشود که دراین رابطه مشمول مالیات های سنگین می شویم که باید با تلاش مسئولان وهمچنین سازمان جهاد کشاورزی این رشته درزیر مجموعه بخش کشاورزی قرارگیرد تا قانون مالیات ازمراکز تولید قارچ برداشته شود.

مدیرعامل شرکت قارچ یکتای سپاهان، افزود: واحد تولید خاک پوششی به ظرفیت 20 هزارمتر مکعب خاک در سال هم از دیگر واحد های این شرکت به شمار میرود.

الماسی از دستاورد های این شرکت را کسب رتبه طراح برتر کشور در جشنواره شیخ بهایی درسال 83 دانست و گفت: در سال 84 هم به عنوان کارآفرین برتر و کشاورز نمونه کشور معرفی شدیم.

وی افزود:د اخذ گواهینامه غذای حلال ، اخذ گواهینامه تولید قارچ سالم و گواهینامه ایزو در مدیریت کمپوست از دیگر افتخاراتی است که این شرکت کسب کرده است .امروز درکل دنیا این پروتئین جایگزین پروتئین گیاهی شده و به سمت قارچ هدایت شده است .

انتهای پیام/63055/

ارسال نظرات