خبرهای داغ:

بررسی راهکارهای توسعه پایدار شهری اصفهان در سمینار مشترک ایران وآلمان

این سمینار با حضور هیاتی از کشور آلمان ، معاونین وزیر راه وشهرسازی ایران و متخصصین و کارشناسان و مسئولین استان وشهر اصفهان در سه محور مبانی نظری و کاربردی، مرور تجارب – فرصت ها و تهدیدهای توسعه پایدار و فرایندهای تصمیم سازی براساس اهداف توسعه پایدار و اولویت های آمایش سرزمینی برگزار گردید .
کد خبر: ۸۶۸۴۴۵۶
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، سمینار یکروزه ایران وآلمان با تاکید بر توسعه پایدار شهری اصفهان به همت اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان، شهرداری اصفهان ، مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی و دانشگاه اصفهان در دانشگاه اصفهان برگزار شد .

معاون وزیر راه وشهرسازی و دبیر شورای عالی معماری وشهرسازی ایران در این سمینار گفت: این نشست بهانه ای است برای انتقال تجربیات ایران وآلمان در زمینه توسعه پایدار شهری .

پیروز حناچی افزود: نگاهی که در سنت ها حاکم بوده نگاه توسعه پایدار و پایداری توسعه و یکپارچه نگاه کردن به مسائل ومشکلات شهری است و آلمان به لحاظ اینکه مانند ایران در برهه ای از زمان دچار مشکل بوده و اکنون آن زمان را پشت سر گذاشته و به توسعه پایدار شهری دست یافته می تواند در انتقال تجربیات در این زمینه مهم باشد .

وی ادامه داد: پیش داوری های اولیه نشان می دهد که شاید در تهیه طرح ها مثل هم عمل می شود ولی از نگاه راهبردی چند تفاوت عمده وجود دارد که اولین آن نگاه به مسائل زیست محیطی و مشارکت عمومی در این زمینه است.

دبیر شورای عالی معماری وشهرسازی ایران تصریح کرد: ما در اجرای طرح ها و در توزیع خدمات عمومی دچار مشکل هستیم و در حوزه خدمات عمومی به نسبت توسعه مسکونی نمی توانیم تامین خدمات کنیم و چالش جدی در این زمینه وجود دارد که با ایجاد فضای گفتگو بین نخبگان ، تصمیم گیران و متخصصان تاثیر گذار می توان توسعه پایدار شهری را ایجاد نمود.

وی با بیان اینکه آثار تاریخی اصفهان افراد را به وجد می آورد، عنوان کرد: آثار تاریخی بی نظیر شهر باعث شده است که اصفهان متمایز از سایر شهرها باشد.
حناچی با اشاره به ظرافتهایی که در آثار تاریخی به جا مانده از گذشتگان در اصفهان وجود دارد و طرز معماری بکار رفته در آنها گفت: این آثار دارای ظرافت‌های خاص خود است مانند ظرافتی که معماران در این آثار به کار برده‌اند یا آثار موجود در بافت‌های تاریخی و پیام‌هایی که توسط معماران انتقال پیدا کرده سال‌های سال طنین آن ماندگار است..
حناچی بیان کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه نگاه یکپارچه به توسعه شهرها نداریم در وضعیت خوبی به سر نمی بریم و پیگیر هستیم تا دبیرخانه دائمی توسعه پایدار شهری در شهر اصفهان ایجاد شود.

محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه وشهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی نیزدراین سمینار در زمینه توسعه پایدار شهری اصفهان با اشاره به اینکه 8 سند بالادستی وجود دارد، اظهارکرد: سیاست‌های کلی محیط زیست، برنامه‌های 5 ساله اقتصادی، چشم انداز 20 ساله کشور و سیاست های امور سرزمین و غیره موارد متعددی هستند که برای توسعه پایدار به عنوان سند بالادستی محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی محیط زیست مربوط به سال 2015 است، گفت: سلامت محیط سکونت، جلوگیری از آلاینده‌های غیرمجاز، کنترل آلودگی هوا و حمل و نقل سبز از سیاست‌های کلی محیط زیست است.
معاون وزیر و رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی افزود: در سیاست های کلی آمایش سرزمین به یکپارچگی ملی و هویت سرزمین ایران و پیشگیری از مهاجرت های بی رویه اشاره شده است.
وی ادامه داد : حفظ و کیفیت مطلوب محیط زیست جزء شاخص ترین برنامه های توسعه پایدار شهر در نظر گرفته شده است که اجرای این برنامه ها نیازمند هماهنگی بین سازمان ها است.
شکرچی زاده اضافه کرد: در مرکز تحقیقات برای کاهش مصرف انرژی در مقوله توسعه پایدار فعالیت‌های متعدد آموزشی برگزار شده است.

اصفهان طلایه دار صنعت کشور

مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان در ابتدای برگزاری این سمینار با توصیف شهر اصفهان گفت: اصفهان مهد تمدن و فرهنگ از دیرباز با ارزش ترین آثار تاریخی و معماری را در خود جای داده است و همواره خاستگاه هنرمندان وصنعت گران بلندآوازه ای بوده است که هر یک آثار نفیس و بی بدیل از خود به جای گذاشته اند.

حجت اله غلامی اضافه کرد: صنایع دستی اصفهان تجسم و تبلور ذوق و شوقی است که نازک خیالی های پر راز ورمز و خلاقیت های شگفت انگیز هنرمندان بزرگ و نام آوری است که در گذرگاه تاریخ همچون اختران شب گرد در پهنه آسمان هنر اصفهان درخشیده اند .

وی گفت:مسیر تکاملی حکمت وهنر در عالی ترین وجه مرتبتی خود اصفهان را هم ردیف شهرهای تاریخی جهان نموده و موقعیت های مطلوبی را درآن ایجاد کرده است که هیچ گاه شمع شب افروز هنر از تندباد حوادث در این شهر تاریخی خاموش نشده است.

مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان افزود: اصفهان نه تنها در زمینه هنرهای دستی و خلق آثار بزرگ گوی سبقت را از شهرهای بزرگ تاریخی جهان ربوده بلکه در صنعت کشور نیز طلایه دار بوده است . توسعه صنعتی از نیم قرن پیش در این سامان جای گرفت و در این رهگذر با احداث کارخانه های بزرگ صنعتی موجب گردید تا اصفهان به یکی از قطب های صنعتی بزرگ کشور تبدیل شود هر چند متاسفانه صنعت گردشگری و توریسم و فرهنگی بودن شهر اصفهان در این زمان رو به وفول نهاد .

وی بیان داشت: تحقق این موقعیت های چشم گیر نه تنها مبین رفعت و علو جایگاه معماری وشهرسازی اصفهان است بلکه در مقیاسهای بین المللی نیز معرف استحکام پیش ساختها و جهت گیری اقتصادی استان است .

غلامی یادآور شد: ظرفیت های حمل ونقل جاده ای استان که در مسیر کریدور شمال به جنوب وشرق به غرب کشور قرار گرفته است نقش مهمی در حمل ونقل مبادلات اقتصادی و تجاری کشور ایفا نموده است و همواره جایگاه خاصی را در بهبود حوزه حمل ونقل کشور به خود اختصاص داده است .

مدیرکل راه وشهرسازی هدف از برگزاری این سمینار را تدابل تجربیات در زمینه توسعه پایدار شهری دانست وگفت: در این سمینار گرد هم آمدیم تا درجستجوی فهم وزبان مشترک و پاسخ مشترک به این پرسش هاباشیم که توسعه پایدار شهری چیست؟ برای داشتن توسعه پایدار موفق در جامعه و شهر به چه عناصری نیاز داریم؟ نقش بازآفرینی شهری در توسعه پایدار شهر چیست؟ زاینده رود چه نقشی در توسعه پایدار شهری اصفهان دارد؟ برای کارآیی و پیاده کردن برنامه های پایداری نقش همگان چه خواهد بود؟ برای پیش برد اهداف، تجربه های جهانی چه نقشی در توسعه پایدار شهری می تواند ایفا کند ؟

وی در ادامه گفت: مهمترین کار، آغاز فرآیندی است که مسیر جامعه محلی را به سوی یک ذهنیت پایدار تغییر می دهد. تلاش برای توسعه پایدار در یک جامعه محلی ، مستلزم شروع از نقطه صفر نمی باشد ، بلکه شروع یک برنامه می تواند از طریق وصول فهرست جامعی از منابع برنامه های موجود وجهت دهی آنها به سوی یک دستور کار پایدار محقق گردد. اگر یک جامعه ، آینده ای را برای خود تصویر نموده باشد قادر است به واسطه بهره گیری از اصول توسعه پایدار به تقویت و دستیابی آن بپردازد . ارزیابی سازمان جامعه محلی و سنجش منابع انسانی موجود به منظور مشارکت در برنامه، گام اولیه و بسیار مهم دیگری در فرآیند است .

شهر اسطوره ای اصفهان دست خوش بی مهری های زیادی شده است

در ادامه شهردار اصفهان نیز با اشاره به تاریخ اصفهان گفت : شهر اسطوره ای اصفهان فراز ونشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و دست خوش بی مهری های زیادی شده اما همیشه دوران، نامش در ایران وجهان درخشیده است و برای اینکه حس پایتختی در اصفهان مانند 300 سال گذشته زنده بماند بایستی توسعه پایدار شهری به عنوان مانیفست آینده شهر اصفهان و چشم انداز مورد نظر باشد .

مهدی جمالی نژاد بیان داشت : متاسفانه در این زمینه همواره علتها را رها کرده و به دنبال معلولها بوده ایم و به همین خاطر توسعه پایدار در شهر اصفهان هیچگاه انجام نشده است .

وی گفت: خیلی از کلان شهرهای جهان دچار بیماری هستند بنام سندرم کلان شهری که این سندرم تمام زحمات برنامه ریزان و مدیران شهری را از بین برده است و نتیجه آن آلودگی هو.ا، آب، خاک، ترافیک و آشفتگی سیما ومنظر شهری گردیده است

جمالی نژاد با بیان اینکه برای حل مشکلات کلان شهرها باید بدنبال علت رفت و یقینا وجود یک نظام شهری بسیار نظام مند و سیستم گونه می تواند حلال مشکلات باشد گفت: برای توسعه پایدار شهری، نظام شهری سالم باید در شهر تجویز شود و توزیع خدمات و امکانات عادلانه باشد و در این راستا توجه به شهرهای کوچک ومیانی وروستاها و تقویت این شهرها از طریق سیاست گذاری ها بسیار حائز اهمیت است و یقینا تمرکز زدایی صنعتی از طریق سرانه فعالیت ها و تدوین ضوابط ومقررات حمایت کننده به نفع شهرهای کوچک و میانی مهم است .و در این راستا درصورتی می توانیم شهرهای پایداری ایجاد کنیم که یک همت جمعی داشته و نظام شهری متعادلی را رقم بزنیم و اصفهان را به یک بوم شهر و دوست دار طبیعت تبدیل نماییم .

گفتنی است این سمینار با اهداف بازخوانی و بیان مشکلات ومسائل بخشی و فرابخشی شهر اصفهان در زمینه تامین اهداف توسعه پایدار، تعامل وتبادل نظرات واستفاده از تجربیات کشور آلمان در زمینه های مشابه، ارائه راهبردهای برنامه ریزی توسعه پایدار شهری در منطقه شهری اصفهان و بررسی امکان همکاری مشترک در این زمینه و ارائه توانمندی ها در زمینه اهداف توسعه پایدار برگزار شد.

ارسال نظرات