خبرهای داغ:
میان خانه صنعت، معدن و تجارت استان، اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه اصفهان امضا شد؛

تفاهم نامه زیست محیطی برای سبزتر شدن صنایع

تفاهم نامه زیست محیطی میان خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه اصفهان منعقد شد.
کد خبر: ۸۶۹۱۹۸۵
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، این تفاهم نامه با هدف ایجاد هم اندیشی علمی کاربردی در زمینه بهبود مسایل زیست محیطی به خصوص در بخش صنعت و تولید و با حضور رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان امضا شد.

تشکیل کارگروه مشترک کارشناسی برای بهبود مسایل زیست محیطی صنایع، انجام برنامه های کوتاه مدت و میان مدت در راستای حرکت به سوی صنعت سبز، بررسی استانداردها و مشوق های زیست محیطی و ارایه پیشنهادهای کارشناسی جدید و ... زمینه های فعالیت طرف های تفاهم نامه خواهد بود و یک کارگروه مشترک برای سازماندهی فعالیت ها تشکیل خواهد شد.

در نشستی که به منظور امضای این تفاهم نامه در خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان برگزار شد، رییس این خانه گفت: در اقتصاد، تولید جایگاه ویژه ای دارد و باید دید با انجام چه اقداماتی می توانیم بدون آسیب تولید کنیم.

محمدرضا برکتین بیان کرد: امروز نیاز است که دست به دست هم بدهیم و معادله چند مجهولی تولید و محیط زیست را حل کنیم که نشست امروز با همین هدف انجام می شود. باید تولید را به حداکثر و خلل هایی که ممکن است به دنبال آن ایجاد شود را به حداقل برسانیم.

وی عنوان کرد: با بعضی شیوه های خاص مثل تصفیه پساب می توانیم علاوه بر رفع مسایل زیست محیطی، ارزش افزوده هم ایجاد کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان هم در ادامه، با اشاره به اینکه کشور راهی به جز تولید ندارد، گفت: اگر تولید باعث بروز آثاری در محیط زیست می شود باید آن آثار را از بین ببریم یا کم کنیم.

اسرافیل احمدیه ادامه داد: دانشگاه هم در این مقوله می تواند کمک قابل توجهی انجام دهد تا محیط مناسب برای فعالیت های تولیدی انتخاب شود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران هم در این نشست با بیان اینکه محیط زیست فقط متعلق به نسل ما نیست و متعلق به همه نسل هاست، اظهار کرد: نباید عده ای برای منافع خود منابع را از بین ببرند.

سیدعبدالوهاب سهل آبادی عنوان کرد: الان در شرایط ویژه ای قرار داریم که سعی همه اینست که از این شرایط به گونه ای خارج شویم.

وی تاکید کرد: امروز و در این نشست در تعهدی می گوییم که با مسوولان محیط زیست استان همراهیم و باید به جای جریمه کردن واحدها، امکانات رفع مشکلات زیست محیطی آنها را فراهم آوریم.

در ادامه معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: در استان ما کمتر مشکل محیط زیستی وجود دارد که مشابه آن در خارج از کشور نبوده و حل نشده باشد.

امیر رحیمی اضافه کرد: البته کپی برداری از الگوهای دیگر غلط است و هر راه حلی در شرایطی جواب می دهد؛ و دانشگاه می تواند در زمینه یافتن راه حل ها به متولیان امر محیط زیست و صنعت کمک کند.

وی تاکید کرد: تفاهم نامه زمانی موثر خواهد بود که عملیاتی شود و انشالله این تفاهم نامه از روی کاغذ به مرحله اجرا برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان هم در این نشست مطرح کرد: امروز صنعت و کشاورزی به هم مرتبطند به گونه ای که از یک طرف بخشی از تولیدات صنعت وابسته به کشاورزی است و از سوی دیگر هم اگر محصولات کشاورزی در صنعت فرآوری نشود، تغذیه مردم دچار مشکل خواهد شد.

قدرت الله قاسمی ابراز کرد: با توجه به اینکه سرنوشت محیط زیست و صنعت و کشاورزی به هم گره خورده است در کنار متولیان محیط زیست و صنعت هستیم تا از ظرفیت های موجود استفاده منطقی و حداکثری را انجام دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان هم در این نشست بیان کرد: برای جلوگیری از مشکلات زیست محیطی در مرحله اول تولید باید سرمایه لازم به کار گرفته شود و تکنولوژی مناسب مورد استفاده قرار بگیرد.

حمید ظهرابی عنوان کرد: در سال 94 با وجود تلاش زیاد، بین 130 تا 140 روز هوای آلوده داشته ایم و میانگین سالانه آلودگی هوای اصفهان 3 برابر استاندارد است.

وی با اشاره به کم آبی تصریح کرد: اگر منابع و مصارف زاینده رود را در دو کفه بگذاریم، حتی در صورت اجرای پروژه های آبی که در حال حاضر با آن مخالفت می شود، بین 600 تا 700 میلیون مترمکعب کمبود خواهیم داشت.

ارسال نظرات