خبرهای داغ:
آیت الله مهدوی:

آمریکا در صدر دشمنان انسی قرار دارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان هم دشمن انسی دارد که مصداق فعلی آن استکبار جهانی به ویژه آمریکا است و هم دشمن جنّی دارد که مصداق آن ابلیس است.
کد خبر: ۸۶۹۳۷۵۱
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲

آمریکا در صدر دشمنان انسی قرار داردبه گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان ، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عصر امروز در جمع طلاب مدرسه ملا عبدالله، گفت: انسان باید به خداوند توکل کند، چرا که خداوند تنها موجودی است که در مقابله انسان با دشمنانش هم رفع ضرر می کند و هم دفع ضرر.

وی در ادامه مباحث مربوط به مسأله توکل افزود: یکی از دلایل مهم دیگری که انسان به عنوان یک مخلوق باید به خداوند توکل کند، مسأله مالکیت همه جانبه خداوند در عالم وجود است، مالکیتی که خداوند هیچ نیازی به آن ندارد و کاملاً بدون واسطه است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: اگر انسانی به عنوان واسطه در مالکیت خداوند حضور داشته باشد، به سبب وجود بخلی که با استناد به آیه صد و بیست و هشتم سوره نساء که می فرماید «وَأُحْضِرَتِ الْأَنفُسُ الشُّحَّ» در وجود همه انسان ها گذاشته شده و عاملی برای درخواست های نفسانی انسان است، خداوند موجود مناسبی برای توکل کردن محسوب نمی شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در توضیح مسأله بخل و انسان بخیل، تشریح کرد: یک نوع خود بینی ذاتی که از ابتدای خلقت در وجود انسان ها وجود دارد و در همه مسائل خودش را نشان می دهد، بخل است.

وی ادامه داد: بخل در مسائل مادی که یک مصداق بیشتر وجود ندارد، یعنی مثلاً یک خانه با شرایط خاص بیشتر وجود ندارد و انسان از دادنش به دیگران روی گردان است، قابل توجیه است، ولی بخل در مسائل معنوی که داشته های یک نفر هرگز در داشته های طرف مقابل تصرف ندارد، قابل توجیه نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: با آن که در روایات متعددی از معصومین(ع) آمده اگر برای مؤمنی دعا کنید، همان دعا هفتاد برابر در حق خودتان اجابت می شود، برخی افراد حتی از دعا کردن در حق برادر دینی خود اعراض می کنند.

آیت الله مهدوی با بیان این که بخل آفت روحی بزرگی است که بزرگان دین همواره به فکر مبارزه با آن بوده اند و برای ریشه کردن آن از وجودشان دست به دامن خداوند می شدند، گفت: راوی می گوید، امام صادق(ع) را دیدم که دائماً طواف خانه خدا را به جا می آوردند و فقط این دعا را می خواندند، «خدایا من را از بخل نفسم در امان دار»، وقتی از ایشان دلیل تکرار این دعا را پرسیدم، گفتند مگر در قرآن ندیده ای که خداوند متعال می فرماید« فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنفِقُوا خَيْرًا لِّأَنفُسِكُمْ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».

امام جمعه موقت اصفهان به مالکیت تفویضی اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: روایات متعددی وجود دارد که در آن ها به مالکیت تفویضی اهل بیت(ع) اشاره شده، مالکیتی که در طول مالکیت خداوند بوده و مالکیت بِالاِصالَة نیست.

وی با تبیین آخرین دلیلی که وجوب توکل انسان به خداوند را مشخص می کند، تأکید کرد: انسان باید به خداوند توکل کند، چرا که خداوند تنها موجودی است که در مقابله انسان با دشمنانش هم رفع ضرر می کند و هم دفع ضرر.

آیت الله مهدوی ادامه داد: اگر انسان بیمار شود و به دنبال درمان آن برود به دنبال رفع بیماری رفته ولی اگر قبل از بیمار شدن خودش را در مقابل بیماری واکسینه کند، برای دفع آن بیماری اقدام کرده است، گاهی دشمن ضرری به ما وارد کرده، ما باید برای جلوگیری از ادامه ضرر به خداوند توکل کنیم و گاهی هم قبل از این که بخواهد به ما ضرر بزند، ما می خواهیم آن ضرر دفع شود، باز هم باید به خداوند توکل کنیم.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر تصریح کرد: انسان هم دشمن انسی دارد که مصداق فعلی آن استکبار جهانی به ویژه آمریکا است و هم دشمن جنّی دارد که مصداق آن ابلیس است، ابلیسی که دشمنی دیرینه با آدم دارد و قسم خورده است که همه انسان ها را گمراه کند، البته از گمراه کردن افرادی که خداوند آن ها را خالص کرده عاجز است، چرا که وجود آن ها سراسر نور است و جایی برای ظلمت و تاریکی در وجودشان نیست.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: دشمنان انسی انسان ها در حال حاضر از طریق ماهواره ها و القای تفکرات شیطانی که محور عمده این تفکرات، شهوت انسان است، در حال اِعمال دشمنی های خود است، دشمن انسی به رهبری آمریکا با نمایش تصاویر تحریک آمیز، تصاویری که برای درک آن ها انسان نیاز به تعقل ندارد، نفس سرکش انسان را با کم ترین هزینه ها گمراه می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: هزینه ای که برای هدایت افراد نیاز است، بسیار بالاتر از هزینه ای است که برای گمراه کردن افراد باید متحمل شد، چرا که برای گمراه کردن با سرمایه گذاری اندکی روی شهوت افراد، می توان به راحتی به هدف مورد نظر رسید ولی برای هدایت کردن، باید فکر افراد را به کار انداخت.

امام جمعه موقت اصفهان دیدن خواب های شیطانی و ورود افکار شیطانی به ذهن انسان را نشانه آن دانست که ما هنوز مخلَص نشده ایم و تصریح کرد: با وجود هزینه های بالایی که جمهوری اسلامی ایران برای هدایت کردن دیگران متحمل می شود، نتیجه به نفع دشمن پیش می رود، پس ما باید در مقابله با دشمنان انسی و جنی به خداوند توکل کنیم، توکلی جامع، توکلی که هم در اسباب ظاهری نِمود دارد و هم در اسباب باطنی.

وی با استناد به آیه هفدهم سوره انفال که می فرماید «وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَـكِنَّ اللّهَ رَمَى»اذعان کرد: دلیل توکل کردن در اسباب ظاهری این است که برای پیش برد همان اسباب ظاهری قوتی از جانب خداوند نیاز است، قوتی که بدون آن نمی توان قدم از قدم برداشت.

آیت الله مهدوی در پایان به یکی از فتوحات تاریخی جمهوری اسلامی ایران در جنگ هشت ساله با عراق اشاره کرد و گفت: آزاد سازی خرمشهر یکی از اتفاقات بی نظیر تاریخ اسلام است، پیروزی دو هزار نفر ایرانی در مقابل بیست هزار نفر عراقی اتفاق بسیار عجیبی بود که انسان ها متوکل واقعی توانستند آن را رقم بزنند.

منبع: رسا
ارسال نظرات