خبرهای داغ:

بیابان‌زایی تهدیدی بزرگ برای اصفهان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: بیابان‌زایی در شرق اصفهان به‌عنوان یک معضل شهر اصفهان را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۸۶۹۶۰۴۷
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدحسین شاملی در نشست خبری خود با خبرنگاران که همزمان با روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی برگزار شد، اظهارکرد: بیابان‌زایی یک چالش جدی در قرن 21 محسوب می‌شود، از این رو همه یکشورهای عضو کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان‌زایی تلاش می‌کنند تا بر این چالش غلبه کنند.

وی با بیان این‌که بیابان‌زایی در دنیا به‌شدت در حال افزایش است، اظهار کرد: تغییر اقلیم و مصرف بی‌رویه آب در بخش‌های مختلف در مناطق خشک، وجود دام مازاد در مناطق خشک و بیابانی و تخریب معادن باعث توسعه بیابان‌زایی شده و 250 میلیون نفر در دنیا را دچار مشکل کرده است مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: یکیاز راهکارهایی که در کشور و در استان اصفهان، پیش‌گرفته شده حفظ منابع موجود است، البته مراقبت‌های موجود با وجود حجم بالایی که دارند، همچنان کافی نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تاکید کرد: در شرایط تغییر اقلیم و خشکسالی در مناطق بیابانی باید وضع موجود حفظ شود، مردم در این راه می‌توانند همراه ما باشند و با شماره تلفن 1504 هرگونه تخریب، قطع درخت و حمل زغال را اطلاع دهند.

وی با ابراز تأسف از اینکه تبدیل درخت تاغ و تبدیل آن به زغال به یک شغل تبدیل‌ وباعث تخریب شدید این درختان در مناطق بیابانی شده است، گفت: سال گذشته 3500کیلو زغال، 48 کوره زغال، 1000اصله درخت تاغ در هنگام حمل و 3800اصله درخت تاغ در زمان قطع درخت و 45 هزار و 850 واحد دامی با چرای غیرمجاز در مناطق بیابانی کشف و با خاطیان برخورد قانونی شد.

شاملی با بیان اینکه 349 کوره آجرپزی در شرق اصفهان و برخوار وجود دارد که این آماربالا است و باید ساماندهی شود، ادامه داد: این کوره‌ها یا باید روش پخت خود را تغییر دهند و یا تعطیل شوند.

وی افزود: افزود: در کارگروه گچ و شن و ماسه نیز اقداماتی انجام گرفت و از معادن گچ موجود در شرق اصفهان، خوشبختانه دو معدن تعطیل‌شده است اما مابقی معادن به دنبال تمدید فعالیت خود هستند.

با توسعه معادن مشکلی نداریم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در ادامه تاکید کرد: ما با معدن و معدن کاری مخالف نیستیم اما به نظر ما تنها باید معادنی تخریب شوند که ضررشان بیش از سودشان است و الا ما با توسعه معادن مشکلی نداریم.

وی اضافه کرد: هر سالمجوز 200 معدن را صادر می‌کنیم، اما چند مشکل عمده با سازمان صنعت و معدن داریم از جمله اینکه طبق مذاکراتانجام‌گرفته، در خصوصمعادن سنگ‌های تزیینی و معادن فلزی به ترتیب عرصه معدن به 20 و 50 هکتار تقلیل یافته است،در حالی پیش‌ از این، عرصه معدن حدود 400 هکتار بوده است.

شاملی یادآور شد: مشکل دیگر خام‌فروشی و صادرات خام است که به نفع کشور نخواهد بود. متأسفانه مواد استخراجی از معادن به‌خصوص معادن فلزی به‌صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی اظهار کرد: در تمام دنیا مناطق بیابانی که کانون بحران است، احیا صورت می‌گیرد و آن منطقه تبدیل به یک منطقه گردشگری می‌شود. این موضوع می‌تواند توسط شهرداری اصفهان و بخش خصوصی در شرق اصفهان پیاده‌سازی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: در کشورهایی که موفق به درآمدزایی در بخش بیابان شده‌اند، گونه‌هایی باصرفه اقتصادی زیاد کشت کردند که از آن جمله می‌توان به گونه قره داغ اشاره کرد. این‌گونه گیاهی که در استان اصفهان نیز کشت می‌شود، میوه‌ای را ثمر می‌دهد که امکان تولید الکل دارد و می‌تواند درآمدزا باشد.

وی حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در مسائل مربوط به مقابله با بیابان‌زایی به‌خصوص آبیاری بهینه گونه‌های بیابانی را خواستار شد و گفت: امسال در مناطق بیابانی استان، کاهش شدید بارندگی نسبت به مقدار نرمال وجود داشته است و در این شرایط امکان حضور دام در مناطق بیابانی و ظرفیت چرا وجود ندارد و بهتر است واحدهای دامداری بسته ایجاد شود تا چرای دام‌ها با تجمیع پوشش‌های گیاهی در یک منطقه خاص انجام گیرد.

کمبود 100 تا 150 نفری برای یگان حفاظت منابع طبیعی اصفهان!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در بخش دیگری از این نشست خبری با اعلام کمبود 100 تا 150 نفری نیرو برای یگان حفاظت در این اداره‌کل ، گفت: منابع طبیعی می‌تواند علاوه بر کمک به اشتغال مردم جامعه، مشکلات زیست‌محیطی آن‌ها را نیز رفع کند.

وی ادامه داد: هر پوشش گیاهی در یک منطقه و در یک شهرستان بیابانی یک ثروت است و در صورتی‌که آن پوشش از بین برود، تمام شهرستان قابلیت قرار گرفتن در کانون بحران را خواهد داشت.

شاملی افزود: 100 هزار هکتار جنگل زاگرسی در استان اصفهان وجود دارد که در طول پنج سال گذشته حتی یک کیلو زغال نیز از آن ایجاد نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: طبق آمار UNEP هر سال12 میلیون هکتار به بیابان‌های دنیا اضافه می‌شود یعنی در هر دقیقه 23 هکتار بیابان به بیابان‌های دنیا افزوده می‌شود.

شاملی خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما به‌علت استفاده بی‌رویه از پوشش گیاهی در چرای دام، تمام مناطق بیابانی قابلیت تبدیل‌شدن به کانون بحرانی را دارد. حدود 3.2 میلیون هکتار منطقه بیابانی وجود دارد که 1.09 میلیون هکتار آن کانون بحران است. از این میزان کانون بحران، تنها 300 هزار هکتار آن کنترل‌شده و 700 هزار هکتار بدون کنترل باقی‌مانده است.

70 تن ریزگرد تنها از طرف شرق اصفهان به این شهر وارد می‌شود

در ادامه معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: در طول 50 سال اخیر در استان 300 هزار هکتار جنگل ایجاد شده است که سالانه 20 میلیون تن ریزگرد را کنترل می‌کند و 750 هزار تن اکسیژن و 900 هزار تن ترسیب کربن تولید می‌کند. در صورتی‌که بحث تجارت کربن در دنیا محقق شود، استان اصفهان می‌تواند درآمدزایی خوبی از این طریق داشته باشد.

عبدالرضا مهاجری در نشست خبری به مناسبت 27 خردادماه روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا که آیا تعطیلی واحدهای کوره‌پزی و معادن گچ در شرق اصفهان با اهداف توسعه‌ای، اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری معدن در این بخش از استان مغایر نیست؟اظهار کرد: 60 کوره فعال گچ در شرق اصفهان وجود دارد که در هرکدام حدود چهار نفر فعالیت می‌کنند و از این تعداد یک نفرشان از اتباع افغانی است.

وی افزود: از حدود 240 نفری که در کوره‌ها مشغول به کار هستند، 80 نفر افغانی هستند. 80 نفر دیگر هم بازنشسته هستند و می‌توانند تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گیرند. در پنج معدن گچ با حدود هشت هزار هکتار مساحت نیز حدود 40 نفر کار می‌کنند.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان این‌که 70 تن ریزگرد تنها از طرف شرق اصفهان به این شهر وارد می‌شود، افزود: سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا این تعداد اشتغال می‌تواند به خطر افتادن سلامتی و جان انسان‌ها را توجیه کند؟

مهاجری با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن در شش منطقه از استان، اظهار کرد: با توجه به کمبود آب، تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و مهاجرت تصمیم بر این شد که از محل اعتبارات بین‌المللی (UNEP)، سازمان جنگل‌ها و مراتع و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، اتکای مردم به کشاورزی و منابع طبیعی کاهش داده و سایر اشتغالات را گسترش دهیم.

وی با بیان این‌که امنیت کویر یکی از معضلات استان محسوب می‌شود، گفت: بسیاری از روستاهای بیابانی خالی از سکنه شده‌اند و یا در آینده خالی از سکنه می‌شوند. این موضوع احتمال حضور اشرار در این مناطق را بیشتر خواهد کرد. در این راستا طرح ایجاد اشتغالات در مناطق کویری پیشنهادشده است تا جلوی مهاجرت‌ها گرفته شود.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریحکرد: هم‌اکنوناغلب مهاجرت‌ها، مهاجرت به‌واسطه جنگ‌های سوریه و عراق است، اما پیش‌بینی‌شده که در آینده مهاجرت‌های زیست‌محیطی داشته باشیم. در ایران این مهاجرت از قسمت‌های مرکزی و جنوبی به سمت قسمت‌های شمالی کشور خواهد بود.

مهاجری با بیان این‌که عامل تغییر اقلیم در کره زمین، افزایش CO2 است، به تجارت کربن اشاره و خاطرنشان کرد: در طول 50 سال اخیر در استان 300 هزار هکتار جنگل ایجاد شده است که سالانه 20 میلیون تن ریزگرد را کنترل می‌کند و 750 هزار تن اکسیژن و 900 هزار تن ترسیب کربن تولید می‌کند. درصورتی‌که بحث تجارت کربن در دنیا محقق شود استان اصفهان می‌تواند درآمدزایی خوبی از این طریق داشته باشد.

ارسال نظرات