خبرهای داغ:
استاندار اصفهان:

افزایش نرخ ابتلای بانوان به موادمخدر

استاندار اصفهان در ادامه با بیان اینکه نرخ ابتلای بانوان از مردان پیشی گرفته است،گفت: براساس آمار یک مرد می تواند ۴-۶ نفر را معتاد کند در حالی که یک زن می تواند ۸-۱۲ نفر را معتاد کند و همچین مرد معتاد خود را نابود می کند در حالی که زن معتاد باعث نابودی یک خانواده خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۰۱۲۸۱
|
۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، رسول زرگرپور در نشست خبری خود با خبرنگاران، آخرین وضعیت استان در حوزه ی مبارزه با مواد مخدر را تشریح کرد.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان اظهارداشت: در ۲۶ ژوئن سال ۱۹۸۷ در شهر وین کنفرانس بین المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر، برگزار شد که نتیجه ی آن تدوین سند ۳۵ ماده ای بود که چهارچوب مبارزه با موادمخدر را در دنیا شکل می داد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه این روز بعنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری گردید، اظهارداشت: در این روز شفاف سازی در خصوص مواد مخدر و برنامه هایی که دولت ها برای مبارزه با مواد مخدر دارند ارائه می شود.

زرگرپور با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی، دربار شاهنشاهی خود مبلغ، مبشر، ترویج دهنده و توزیع کننده موادمخدر بود، تصریح کرد: حکومت پهلوی علیرغم اینکه در ظاهر با مواد مخدر مبارزه می کردند ولی در باطن عامل اصلی ترویج موادمخدر بودند و از این تجارت کثیف بهره می بردند.

وی در ادامه افزود: بعد از انقلاب اسلامی مبارزه با قاچاقچیان، توزیع کنندگان، حمل کنندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر آغاز شد و تا امروز با شدت ادامه دارد.

استاندار اصفهان یادآور شد: تقدیم۳۷۰۰ شهید و نزدیک به ۱۳ هزار جانباز در نیروی انتظامی نشان دهنده ی مبارزه ی بی امان با مواد مخدر است.

وی با بیان جایگاه مخرب مواد مخدر در ادبیات سیاسی و حاکمیتی کشور پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری از مواد مخدر بعنوان یک بلای بزرگ و یک تهدید عظیم یاد می کنند و سیاست های کلی نظام در رابطه با مبارزه مواد مخدر توسط ایشان ابلاغ شده است.

استانداراصفهان افزود: در آخرین گزارش وزارت کشور به رهبری معظم انقلاب در خصوص آسیب های اجتماعی که توسط تعدادی از کارشناسان برجسته تدوین شده بود، ایشان ۳ آسیب اجتماعی، مبارزه با حاشیه نشینی در شهرها، مبارزه با طلاق و مبارزه با مواد مخدر را در اولویت قرار دادند که نشان از اهمیت این موضوع دارد و باید بطور جدی با آن مبارزه شود.

زرگرپور با اشاره به اینکه دولت های بعد از انقلاب اسلامی مبارزه با عرضه، تقاضا و ترکیبی از هر دو را مورد توجه قرار دادند و سیاست های خود را براین اساس تبیین نمودند، افزود: در دولت تدبیر و امید بعد از تجزیه و تحلیل عملکرد ۳۵ ساله ی نظام در امر مبارزه با مواد مخدر به این نتیجه رسیدیم که این رویکردها برای مبارزه با مواد مخدر کارساز نخواهد بود و دولت تدبیر و امید رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و تقدم پیشگیری بر مقابله را مبنای کار قرار داد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر هیچ آمار و ارقامی محرمانه نخواهد بود، گفت: در پیشگیری نیز کارگروه های مختلفی در دانشگاه، آموزش و پرورش ، مراکز صنعتی تشکیل شده است.

وی به ارائه ی آمار و ارقامی در خصوص عملکرد استان در مبارزه با مواد مخدر پرداخت و گفت: جلسات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یکی از جدی ترین جلسات است و استان اصفهان از لحاظ تعداد جلسات استانی برگزار شده رتبه ی اول و برگزاری جلسات در شهرستان ها رتبه ی سوم و در خصوص عملکرد نیز رتبه ی دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه در سال ۹۲ تنها ۵۱ جلسه به صورت استانی و شهرستانی برگزار شده بود، گفت: در سال ۹۳، ۲۲۲ جلسه و در سال ۹۴، ۲۷۶ جلسه برگزار شده است.

۷۰ درصد بهبودیافتگان بازهم به مواد مخدر رجوع می کنند

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در سال ۹۴، ۱۷۸۱ مصوبه به تصویب رسیده است، گفت: ۸۳۶ مصوبه در حوزه ی فرهنگی و پیشگیری، ۱۵۸ مصوبه در حوزه ی سازمان های مردم نهاد، ۲۷۶ مصوبه در حوزه ی درمان و حمایت های اجتماعی، ۵۲ مصوبه ی حقوقی و قضای و ۳۱۹ مصوبه در خصوص مقابله با عرضه به تصویب رسیده است.

وی تعداد معتادان در استان اصفهان را براساس آمار رسمی یکصد هزار نفر برشمرد و گفت: نرخ ابتلا به مواد مخدر در کشور ۲.۵ درصد و در استان۱.۹ درصد می باشد

زرگرپور افزود: در قالب ماده ی ۱۵ و ۱۶ در خصوص معالجه ی معتادان،‌ در کشور ۲۰ درصد معتادان مرد و ۱۰ درصد معتادان زن مورد معالجه قرار می گیرند که در استان اصفهان ۲۸ درصد معتادان مرد و ۱۴ درصد معتادان زن معالجه می شوند ولی براساس آمار ۷۰ درصد بهبودیافتگان به مواد مخدر رجوع می کنند.

رئیس شورای هماهنگی و مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان ادامه داد: در ارتباط با مقابله با عرضه علیرغم اینکه اصفهان استانی مرکزی است، در سال گذشته حدود ۴۱ تن مواد مخدر کشف شده که معادل کشفیات ۱۸ استان دیگر بوده است و نشان از جدیت استان در مقابله با عرضه می باشد.

وی با بیان اینکه معمولا ۲۰ درصد واردات مواد مخدر کشف می شود،‌ گفت: امسال نیز در طول سه ماه گذشته تا کنون ۸.۵ تن مواد مخدر در استان کشف شده است.

زرگرپور ادامه داد: در سال گذشته ۲۰ هزار نفر در ارتباط با مواد مخدر دستگیر شده اند که ۲.۵ درصد آن ها را زنان تشکیل می دادند و ۱۶۰ باند بزرگ تهیه و توزیع مواد مخدر متلاشی شده است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: امسال نیز تاکنون ۵ هزار نفر دستگیر شده اند، ۴۰ باند بزرگ تهیه و توزیع مواد مخدر متلاشی و ۱۸۰ دستگاه خودرو کشف شده است.

زرگرپور به اقدامات استان در حوزه ی پیشگیری اشاره کرد و گفت: با توجه به آمار موجود و کاهش سن ابتلا به مواد مخدر کمیته ی ویژه مبارزه مواد مخدر در آموزش و پرورش تشکیل شده است و آموزش به مدیران و دبیران مدارس در دستور کار قرار گرفته است.

افزایش سن ابتلای بانوان به مواد مخدر

استاندار اصفهان در ادامه با بیان اینکه نرخ ابتلای بانوان از مردان پیشی گرفته است، افزود: براساس آمار یک مرد می تواند ۴-۶ نفر را معتاد کند در حالی که یک زن می تواند ۸-۱۲ نفر را معتاد کند و همچین مرد معتاد خود را نابود می کند در حالی که زن معتاد باعث نابودی یک خانواده خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش نرخ ابتلای بانوان با محوریت دفتر بانوان و خانواده ی استانداری اقداماتی خوبی در خصوص مبارزه با مواد مخدر در بین بانوان صورت گرفته است.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه نرخ ابتلا در مراکز صنعتی نیز رو به افزایش است، گفت: در این راستا در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز کمیته های تخصصی تشکیل شده است که در ابتدا غربال گری معتادان و در ادامه کاهش و پاکسازی مراکز صورت خواهد گرفت.

استاندار اصفهان افزود: در تفاهم نامه ای با شهرداری ها، براساس مصوبه ی ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهرداری های بالای ۵۰۰ هزار نفر باید ۱۰ درصد از بودجه ی فرهنگی خود را به امر مبارزه با مواد مخدر اختصاص دهند و صدا و سیما نیز در این خصوص با پخش ۵۴۰۰ دقیقه برنامه عملکرد تاثیرگذاری داشته است.

زرگرپور یکی از مهمترین کارها در رابطه با پیشگیری در امر مبارزه با مواد مخدر را ورود خیرین برشمرد و گفت: اولین انجمن خیرین با حضور خیرین بزرگ استان تشکیل شده است که در رابطه با پیشگیری اقدامات خوبی را انجام داده اند.

وی با بیان اینکه ۱۲۷ سمن و NGO در امر مبازره با مواد مخدر فعالیت می کنند، گفت: از این تعداد۳۰ ، NGO فعال هستند و باید NGO ها در این رابطه تشویق شوند.

مدیر ارشد استان اصفهان افزود: در رابطه با درمان و حمایت های اجتماعی نیز ۲ مکانیزم ماده ی ۱۵ و ۱۶ فعالیت می کنند و افرادی که توانایی مالی ندارند در قالب ماده ی ۱۶ مورد معالجه قرار می گیرند و در این راستا ۹۰ کمپ ترک اعتیاد استاندار، معتادان را تحت درمان قرار می دهند.

وی افزود: در سال۹۴، ۱۰۱۶۹۶ نفر روز تحت درمان و کاهش آسیب قرار گرفتند که از این تعداد ۱۷۴۷ نفر را بانوان تشکیل می دادند و ۴۶۰۴۱ نفر از آن ها در مراکز ماده ی ۱۶ تحت درمان قرار گرفتند و بیش از ۶ هزار نفر از آن ها آموزش های فنی و حرفه ای را کسب نمودند.

راه اندازی مرکز تحقیقات بیماری های روانپزشکی کودکان و نوجوانان با اولویت موضوع اعتیاد

استاندار اصفهان از راه اندازی مرکز تحقیقات بیماری های روانپزشکی کودکان و نوجوانان با اولویت موضوع اعتیاد در بیمارستان های فارابی و امین خبر داد و گفت: سرپناه شبانه ی ویژه ی زنان بی خانمان نیز با کمک شهرداری تاسیس شده است .

وی بیمه نمودن خدمات درمان اعتیاد در مراکز دولتی و راه اندازی سیستم ثبت فعالیت های مراکز درمانی و توزیع مواد مخدر را از دیگر اقدامات ستاد برشمرد و گفت: در بخش پژوهش و تحقیقات نیز در تفاهم نامه ی با دانشگاه آزاد مقرر شد که رشته ی پیشگیری از اعتیاد راه اندازی گردد و ۶ طرح پژوهشی و ۱۱ پایانامه نیز مورد حمایت قرارگرفته است.

زرگرپور افزود: ۱۵ کتابخانه ی تخصصی در رابطه با اعتیاد در ادارات ، دانشگاه ها و سایر مراکز ایجاد شده است و بانک اطلاعاتی پژوهشگران حوزه ی اعتیاد نیز دایر شده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: روند ابتلا به مواد مخدر در کشور و استان نشان می دهد که سن ابتلا به مواد مخدر کاهش یافته است و به همین دلیل نیز در حوزه ی پیشگیری از مواد مخدر در آموزش و پرورش و دانشگاه ها متمرکز شده ایم.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه تعداد شاغلین و تحصیل کرده های معتاد بیش از بیکاران و بی سوادان است، گفت: تنها ۵ درصد معتادان کشور بی سواد هستند و نزدیک به ۵۰ درصد زندانی ها و۶۰ درصد جرائم مختلف در کشور به نحوی با مواد مخدر در ارتباط است.

استانداراصفهان گفت: تمام تلاش مدیریت استان بر این است که در ابتدا نرخ ابتلا به مواد مخدر افزایش پیدا نکند و در ادامه بتوانیم نرخ ابتلا را کاهش دهیم.

افراد بزرگ پشت پرده جمع آوری قلیان‌ها در اصفهان

زرگرپور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برنامه‌های استان برای مبارزه با عرضه قلیان نیز گفت: سال‌هاست که عرضه قلیان در اماکن عمومی ممنوع شده و این در حالی است که متاسفانه این روزها دیگر در جامعه قبح قلیان شکسته شده و در همه پارک‌ها و اماکن تفریحی شهر اصفهان این اتفاق مشاهده می‌شود.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای ماه مبارک رمضان فرماندار اصفهان طرح مقابله با عرضه قلیان را در دستور کار ویژه قرار داده است، افزود: باید توجه داشته باشیم که جو عمومی جامعه اجازه این امر را نمی‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه گفته می‌شود سرمایه‌داران و افرادبزرگی پشت پرده جلوگیری از عرضه قلیان در اصفهان هستند، افزود: باید توجه داشته باشیم که هر اقدام اجتماعی که با مانع روبرو می‌شود پشت پرده‌ای دارد مانند واردات قاچاق میوه که به راحتی وارد می‌شود و می‌گویند باید جلوگیری شود.

ارسال نظرات