خبرهای داغ:
به مناسبت ولادت امام رضا (ع) برگزار گردید

مراسم جشن و مولودی ائمه اطهار(ع) در شهرضا از گذشته تاکنون / برگزاری مجالس مختلف در دهه کرامت در شهرضا

با گذشت بیش از نیم‌قرن از برگزاری اولین جشن‌های مذهبی در شهرضا، هر ساله بر تعداد و کیفیت این جشن‌ها افزوده می‌شود و مردم استقبال بیشتری از این‌گونه مراسم‌ها می‌کنند.
کد خبر: ۸۷۲۶۸۷۷
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از شهرضا، ائمه اطهار(ع) جایگاه ویژه‌ای در زندگی ایرانیان دارند و مردم ایران از گذشته‌های دور و در ادوار مختلف به گونه‌های مختلفی در شادی آن‌ها شاد و غم آن‌ها اندوهگین بوده‌اند.

شهرستان شهرضا نیز به سبب تاریخ کهن خود و وجود نمایه‌های تمدنی از 3 هزار سال پیش تاکنون هم‌ نوا با سایر ایرانیان در مراسم‌های مذهبی و ملی رنگ و بویش تغییر کرده است.

سابقه تأسیس اولین دسته‌ها و هیئات مذهبی عزاداری در شهرضا به بیش از 5 قرن می‌رسد که بزرگان شهرضا، هیئتی تحت عنوان هیأت سینه‌زن شهرضا و در راستای عزاداری در ایام محرم که بیرق‌هایی متشکل از 7 هیأت شهرضا به وجود آوردند.

اما شروع برگزاری مراسمات جشن و شادمانی در ایام ولادت ائمه بزرگوار و اعیاد مذهبی به قرن اخیر برمی‌گردد به‌ گونه‌ای که میرزا نعمت‌الله جعفری قمشه‌ای، مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) در کتاب روشنای یادها این‌گونه می‌گوید: «یکی از کارهایی که در شهرضا رسم نبود و کارگران کارخانه با هدایت شادروان حجت‌الاسلام حاج سید فضل‌الله سجادی و شادروان مشهدی حیدر علی موسایی و شادروان حاج علی فرهادی رسم کردند، برگزاری جشن اعیاد مذهبی بود. این آقایان برای برگزاری جشن‌ها از کارگران کمک مالی می‌گرفتند و جلسات جشن اعیاد مذهبی را برگزار می‌کردند».

اولین جشن در روز عید مبعث بود که در امامزاده شاهرضا(ع) برگزار شد و دومین جلسه در همان سال، 3 شعبان میلاد حشرت امام حسین(ع) بود که به‌وسیله کارگران برگزار شد و از آن‌ پس هر ساله جلسه سوم شعبان به‌ وسیله کارگران در مسجد جامع برگزار می‌گردید تا زمان که حسینیه سادات خریداری شد و بعد از آن بیت العباس تأسیس شد و مجالس در آن 2 مکان تشکیل شد و این سنتی شد که دیگر هیأت‌ها به فکر برگزاری جشن افتادند».

از آن زمان تاکنون و با گذشت بیش از نیم‌قرن از برگزاری اولین جشن‌های مذهبی در شهرضا، هر ساله بر تعداد و کیفیت این جشن‌ها افزوده می‌شود و مردم استقبال بیشتری از این‌ گونه مراسمات می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمدحسن رهایی؛ در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا با بیان این‌که جای بسی خوشحالی است که روزی معنوی ما وجود حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) در ایران است، عنوان کرد: وجود این خواهر و برادر منشأ خیرات زیادی برای ایرانیان بوده است، به‌ گونه‌ای که وجود حضرت معصومه(س) در قم پشتیبان حوزه علمیه قم، موجب بقای این حوزه علمیه و بقای آن و وجود مقدس امام رضا(ع) نیز پشتیبان مادی، معنوی و امنیت کشور ما است.

وی با بیان این‌که برنامه‌های سازمان تبلیغات در دهه کرامت در دو زمینه محوریت خود سازمان و تشکل‌های وابسته به آن است، عنوان کرد: در زمینه برنامه‌های خود سازمان ما تاکنون برنامه گردهمایی مسئولین هیئات مذهبی در شروع دهه کرامت در بنای عسگریه شهرضا و نیز گردهمایی خواهران مبلغه و مداح در دارالکریمه حضرت رقیه(س) با میزبانی هیأت فاطمه الزهرا(س) خواهران برنامه های اصلی بوده اند.

وی با بیان این‌که در اماکن مقدسه به دلیل جلوگیری از تداخل مسؤولیت در حد همکاری با اداره اوقاف همکاری می‌کنیم، خاطر نشان کرد: اگر در این اماکن اگر نیاز به قاری قرآن یا هماهنگی مداح باشد همکاری می‌کنیم اما در مکان‌هایی مانند آستان مقدس امامزاده شاهرضا یا آستان بی‌بی سیده خاتون دخالت مستقیمی انجام نمی‌دهیم.

رهایی شاخص‌ترین برنامه‌های دهه کرامت را گردهمایی هیئات مذهبی و گردهمایی خواهران مبلغه دانست و خاطرنشان کرد: برنامه‌های محوری که توسط هیئات منصوب به امام رضا (ع) برگزار می‌شود یکی برنامه هیئت جان‌نثاران به حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) در حسینیه رضویه و دیگری جشن هیئت مکتب الرضا در عصر روز میلاد در حسینیه سادات است

وی ادامه داد: مدارس علمیه شهرستان از جمله مدرسه اقدمیه و مساجد و حسینیه‌هایی که به اسم امام رضا(ع) هستند، مراسم‌هایی در روز میلاد این بزرگوار برگزار می‌کنند.

ارسال نظرات