خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام صالحیان مطرح کرد؛

حقوق‌های نجومی و بیکاری بین مردم و مسجد فاصله ایجاد کرده است

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، با اشاره به اهمیت مساجد در رشد و توسعه مادی و معنوی جامعه، گفت: مسجد باید محلی باشد برای پاسخگویی به شبهات دینی و سیاسی و مسائل مختلف در ابعاد مختلف باید در مساجد تبیین شود.
کد خبر: ۸۷۲۹۰۰۱
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان حجت‌الاسلام محمدرضا صالحیان، مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جهانی مسجد، بابیان اینکه روز جهانی مسجد روز جهانی اسلام است، گفت: کار خبرنگار کمتر از یک منبری که اندیشه مردم و فرهنگ مردم را می‌سازد نیست.

حجت‌الاسلام صالحیان ضمن تأکید بر نقش مؤثر اصحاب رسانه در فرهنگ‌سازی، تصریح کرد: قلم و خبر اصحاب رسانه در فرهنگ‌سازی اجتماعی در ابعاد مختلف مؤثر است، گاهی یک خبر، تیتر و یا مقاله می‌تواند سرنوشت یک انسان را تغییر دهد و اصحاب رسانه نباید فکر کنند مشغول به کاری پیش‌پاافتاده هستند بلکه مشغول به یک کار علمی و تخصصی هستند که باید متعهدانه و مستحکم در این عرصه فعالیت کنند.

وی در ادامه با اشاره به وجود 5 هزار مسجد در استان اصفهان و فعالیت بیش از 4500 مسجد در استان، افزود: شارع مقدس مسجد را قراردادِ است برای استفاده در راستای درمان دردهای جامعه، مسجد درمانی برای همه مسائل به کار می‌آید، امام صادق (ع) فرموده‌اند هر چهل خانه به چهل خانه باید یک مسجد وجود داشته باشد، خرج‌های کلان را در تشریفات کم کنیم اما مساجد را زیاد کنیم، مساجد ساده اما سهل‌الوصول می‌تواند همانند یک تعاونی فرهنگی و معنوی جامعه را بسازد.

امام جماعت به اقامه نماز اکتفا نکند

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، خاطرنشان کرد: اگر مردم صبح و ظهر و شب در مسجد اجتماع کنند و امام جماعتی داشته باشیم که تنها به اقامه نماز اکتفا نکند و در راستای نشر و فرهنگ‌سازی خوبی‌ها اقدام کند می‌تواند در مسجد بسیار سازنده باشد و در رشد فرهنگ دینی و معنوی مردم بسیار مؤثر باشد.

حجت‌الاسلام صالحیان با اشاره به فعالیت‌های مختلف خیریه‌ها و قرض‌الحسنه‌ها در مساجد، اظهار کرد: بسیاری از مساجد ما درمانگاه و مجموعه درمانی دارند که از کمک‌های مردمی و خیریه ساخته‌شده‌اند و در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند. ما می‌توانیم برای رفع مشکلات مادی، معنوی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و همه مسائل و عضلاتی که با آن روبرو هستیم مسجد درمانی را به کار ببریم.

وی ضمن تأکید بر اهمیت نقش مسجد در رواج فرهنگ و فرهنگ‌سازی در جامعه، تصریح کرد: اگر بخواهیم راه نفوذ را بر دشمن ببندیم، با بالا رفتن بصیرت دینی و سیاسی مردم این موضوع شکل می‌گیرد که همه این‌ها در مسجد میسر می‌شود، بهبود وضعیت تولید، تحقق اقتصاد مقاومتی و بسیاری از مسائل دیگر در مسجد می‌تواند فرهنگ‌سازی شود.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم انقلابی بودن همه نهادها به‌ویژه مسجد، اظهار کرد: محور برنامه‌های ما مساجد در هفته جهانی مسجد، مسجد انقلابی است، یکی از پارامترهای انقلابی بودن مسجد پرهیز از اداره سنتی مسجد و علمی اداره کردن مساجد است.

در مسجد انقلابی بصیرت سیاسی و دینی مردم افزوده می‌شود

حجت‌الاسلام صالحیان بابیان اینکه هیئت‌امنای مساجد باید اشخاصی تحصیل‌کرده و صاحب علم باشند، تصریح کرد: زمانی که فعالیت‌ها در مساجد به‌صورت علمی و کارشده باشد این‌یک مسجد انقلابی است، یکی از مسائل مهم این است که در ایام فراغت نوجوانان و کودکان و جوانان بتواند برنامه‌های آنان را غنی‌سازی کند.

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن علیه جامعه و کشور، خاطرنشان کرد: در مسجد انقلابی باید به بصیرت سیاسی و دینی مردم افزوده شود و به شبهات سیاسی و فرهنگی و اعتقادی پاسخ داده شود، اگر می‌خواهیم مسلمانان در سراسر جهان با یکدیگر همدست شوند باید مساجد جهانی فکر کنند، معتقدیم اگر می‌خواهیم در عرصه جهانی ایفای نقش کنیم و جهان اسلام را متحد کنیم آنچه که امام جماعت در کشور ما می‌گوید باید در قطر هم گفته شود، ما مسلمانان باید بتوانیم با اتحاد در برابر دشمنان قرار بگیریم.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، بر لزوم وحدت میان شیعه و سنی تأکید کرده و گفت: ما در شیعه و سنی فرقه‌های انحرافی داریم که همه ما از آن‌ها بیزار هستیم و با آن‌ها مقابله می‌کنیم، ما از تکفیری‌ها بیزاریم و اهل سنت نیز چنین هستند، این موضوع مسئله‌ای است که همه مسلمانان باید به آن توجه داشته باشند و باید این موضوع را در گوش جهان فریاد بزنیم.

اسلام بنیان‌گذار حفاظت از محیط‌زیست و حقوق بشر است

حجت‌الاسلام صالحیان در ادامه افزود: اسلام دین رحمت الهی و مهربانی است و پیامبر ما رحمةً للعالمین است، ما معتقدیم خداوند یک رحمت وسیعی است و بعد از خداوند پیامبر مایه رحمت است و بعد از ایشان مؤمنین هستند که مایه رحمت هستند، در 1400 سال پیش پیامبر اکرم (ص) فرمودند اگر شاخه درختی را بشکنی گویی بال فرشته‌ای را شکستی، این نشان از جایگاه ویژه محیط‌زیست در دین ما است.

وی اخلاق در مبارزه و جنگ، حقوق بشر و حقوق اجتماعی را برگرفته از تعالیم اسلام و اهل‌بیت (ع) دانست و تصریح کرد: همه این مسائل را باید در مسجد فریاد زد و به گوش مردم رسانید، همه این مسائل از دین ما و موضوعات مهم دین ما است که باید به آن توجه داشته باشیم، مسجد ما باید بتواند اوقات فراغت جوانان را پر کند تا به دام دشمن و تهاجم فرهنگی دشمن نیفتند.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، با اشاره به لزوم پرداختن به مشکلات خانوادگی و حقوقی مردم در مسجد و استفاده از کارشناسان قضایی و حقوقی برای اطلاع‌رسانی در زمینه موضوعات حقوقی و قضایی، اظهار کرد: باید بتوانیم آگاهی مردم را در زمینه‌های مختلف بالا ببریم و مساجد بهترین جایگاه برای این فعالیت‌ها هستند.

حجت‌الاسلام صالحیان از برگزاری 3 نظرسنجی در طول سال در مساجد از مردم، امام جماعت و نهادهای امنیتی خرداد و افزود: با توجه به این نظرسنجی‌ها ما 80 درصد موفقیت داشته‌ایم، علت این موفقیت استفاده از روحانیون جوان و تحصیل‌کرده و برنامه‌های متنوع در مساجد است.

دولت و مجلس به وظایف خود در قبال مسجد عمل کنند

وی ادامه داد: ما بسیار مظلوم هستیم، مسجد با زحمات خیرین ساخته می‌شوند، ائمه جماعات در حوزه علمیه تربیت می‌شوند، همه تلاش‌ها صورت می‌گیرد و همه زمینه‌ها فراهم می‌شود تا مردم به مسجد بیایند اما حضور مردم در مسجد تنها وابسته به این مسائل نیست، آیا همه به وظایف خود عمل می‌کنند؟ دولت و مجلس به وظایف خود عمل می‌کنند؟ آیا دولت می‌داند که بیکاری عامل فاصله گرفتن جوانان از مساجد می‌شود؟ آیا مسئولان می‌دانند این فیش‌های نجومی بین مردم و مسجد فاصله ایجاد می‌کند؟ تبعیض و نبود عدالت اجتماعی و برخی برنامه‌های تلویزیونی و بسیاری از مشکلات و معضلات در فاصله گرفتن مردم از مساجد مؤثر هستند.

حجت‌الاسلام صالحیان ضمن تأکید بر لزوم همکاری و همخوانی همه دستگاه‌ها به‌ویژه دولت و نهادهایی نظیر مدارس و دانشگاه‌ها برای جذب حداکثری مسجد، تصریح کرد: روشنگری در مساجد امری است بسیار مهم که باید به آن پرداخته شود، مسائلی نظیر برجام، برگه‌های حقوقی نجومی و مسائل سیاسی روز کشور و جهان در مساجد باید تبیین شود.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، با اشاره به برخی برنامه‌های این مرکز در هفته جهانی مسجد در استان اصفهان، اظهار کرد: این هفته را بهانه‌ای کرده‌ایم برای تقدیر و سپاس از اشخاص فعال در مساجد و مطرح کردن روح انقلابی مسجد در این هفته از مهم‌ترین برنامه‌های ما است.

منبع: رسا
ارسال نظرات