خبرهای داغ:
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان:

نمایندگان مردم اجازه ندهند به عزت ملی ایران در قرارداد های ننگین نفتی خدشه وارد شود

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان با صدور نامه‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا با روحیه‌ انقلابی و استکبارستیزانه از اجرایی شدن فرم جدید قراردادهای نفتی موسوم به ipc جلوگیری نمایند.
کد خبر: ۸۷۳۵۷۸۶
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان با صدور نامه‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا از اجرایی شدن فرم جدید قراردادهای نفتی موسوم به ipc جلوگیری نمایند.

در ابتدای این نامه آمده است: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تاریخ چشم‌انداز عبرت است؛ چشم‌اندازی که جلوه‌های زندگی بشر را در خود جای‌داده و فرازوفرودهای جوامع بشری را به تصویر می‌کشد و در عین‌حال درس‌ها و عبرت‌هایی را عرضه می‌دارد که انسان همواره می‌تواند از آن‌ها بهره گیرد.

این نامه تصریح کرده است: ده‌ها سال طول کشید تا صنعت نفت کشور ملی شد و سال‌ها طول کشید که شرکت‌های نفتی خارجی از ایران بیرون رانده شدند و دشمنان نظام، آرام ننشسته و همواره به دنبال منفذی برای نفوذ مجدد در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی ایران عزیز بوده‌اند.

در ادامه این نامه عنوان شده است: همان‌طور که مستحضرید آنچه امروز مورد سؤال اقشار مختلف مردم و دانشجویان و نخبگان و عدم روشنگری و پاسخگویی مسئولان ذی‌ربط نسبت به انتقادات کارشناسان به مسئله مهم مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به IPC می‌باشد و تصمیم جدی دولت برای اجرای مدل جدید از قراردادهای نفتی IPC از همان ابتدا با انتقادات فراوان توسط متخصصان و کارشناسان و نخبگان کشور از قشرهای مختلف همراه بوده و وزارت نفت قراردادهایی را با اصلاحات به‌ظاهر انجام‌ شده تقدیم مجلس نموده و شما نمایندگان محترم را در دو راهی بین انتخاب عزت ملت یا ذلت برای نظام و مردم عزیز قرار داده‌اند.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان ادامه داده است: الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران موسوم به IPC یک ماه پیش در حالی رونمایی شد که دادن اطلاعات قطره‌چکانی از جزئیات این قرارداد، سیاست دور نگه‌داشتن نمایندگان مجلس و امین ندانستن مردم به‌ویژه نخبگان و کارشناسان به‌خوبی در آن واضح بود و پس از کنفرانس تهران که در آن مدل جدید قراردادها رونمایی شد، جنبش دانشجویی و جامعه نخبگانی متحیر مسائلی شدند که در ذیل به برخی از ابعادی که در این قرارداد دیده نشده یا در معرض خطر قرارگرفته است، می‌پردازیم.

این نامه اضافه کرده است: اولا بنا بر آنچه از تعریف اقتصاد مقاومتی داریم و با توجه به الگوی جدید قرارداد IPC باید گفت که انعقاد قرارداد نفتی با شرکت‌های آمریکایی و غربی و شریک کردن آن‌ها نه‌تنها باعث تضعیف شرکت ملی نفت شده بلکه در طولانی‌مدت باعث می‌شود که مقدرات و سیاست‌های نفتی ایران تابع تصمیمات این شرکت‌ها شود و ذات آن با اقتصاد مقاومتی کاملاً مغایرت دارد و در این قرارداد با نقض قوانین متعددی برخورد می‌کنیم که ازجمله آن می‌توان به نقض حاکمیت ملی، عدم پرداخت مالیات و کارگری متخصصان و مهندسان ایرانی برای شرکت‌ها و پیمانکاران خارجی اشاره کرد.

این نامه تاکید کرده است: ثالثا در این قرارداد حتی شاهد یک نتیجه برد – برد در زمینه انتقال فن‌آوری به شرکت ملی نفت ایران و حتی شرکت‌های شریک ایرانی! نیستیم چراکه در هیچ بندی از قرارداد، پیمانکار موظف به انتقال فناوری به شرکت ملی نفت ایران نشده است و حضور شرکت‌های نفتی ایرانی در کنار شرکت‌های خارجی تحت عنوان کلی «پیمانکار» نه‌تنها از نظر حقوقی، مالی و تعهدی مبهم است بلکه زمینه را برای خروج نیروهای باتجربه و متخصص فراهم می‌کند.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان آورده است: در این قرارداد شاهد هیچ‌گونه تلاشی برای تقویت صنایع پایین‌دستی نفت نیستیم! چراکه بنا بر همین اطلاعات موجود از قرارداد IPC، تدوین‌کنندگان آن هیچ الزام و برنامه‌ای برای توسعه و تقویت صنایع پایین‌دستی و هدایت نفت خام در مسیر زنجیره ارزش مورد تأکید دلسوزان و نخبگان برای سرمایه‌گذار خارجی تعیین نکرده‌اند و جایگاه ایران اسلامی به‌عنوان کارفرما در این قرارداد، چنان دیده‌شده است که حتی طرف خارجی در صورت عدم انجام تعهدات و یا فسخ قرارداد یا تأخیر در اهداف از پیش تعیین‌شده شامل هیچ‌گونه جریمه‌ای نخواهد شد!

این نامه خاطرنشان کرده است: این چه راه و رسم غلط و نامبارکی است که در سیاست خارجی دولت آنجا که پای عزت ایران و مردم در میان است بحث محرمانه‌ها مطرح می‌شود و چه شده است که نمایندگان مجلس و مردم را که سرمایه عظیم این انقلاب هستند نامحرم می‌پندارند؟

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان در پایان این نامه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرده است: حال که با تلاش دلسوزان نظام پای این قراردادها به خانه ملت بازشده و همه شما از ایرادات و ابهامات آن مطلع هستید، لازم است که نمایندگان محترم در این امر خطیر که با سرنوشت اقتصادی و سیاسی نیم‌قرن آینده کشور گره‌خورده، باروحیه انقلابی و استکبارستیزانه وظیفه خودتان را به‌درستی تشخیص داده و بدان عمل نمایید و از تمام ابزارهای قانونی برای مقابله با خدشه‌دار شدن عزت ملی استفاده نموده تا بار دیگر شاهد بستن قراردادهای ننگین نفتی در تاریخ ایران اسلامی نباشیم.

ارسال نظرات