خبرهای داغ:
معاون قضائی دادگستری استان اصفهان:

قوه قضائیه پشتیبان حقوق شخصی و اجتماعی و مسؤول تحقق عدالت است

معاون قضائی دادگستری استان اصفهان گفت: طبق قانون قوه قضائیه مستقل و پشتیبان حقوق شخصی و اجتماعی و مسؤول تحقق عدالت در جامعه است.
کد خبر: ۸۷۳۸۰۶۷
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان سید محسن بنیمی عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه دادستان و رئیس دادگستری شهرستان خمینی‌شهر اظهار کرد: با توجه دغدغه و مواضع مقام معظم رهبری خطاب به قوه قضائیه مسؤلیتی سنگینی بر دوش قضاوت و مسؤولان قوه قضاییه است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه قوه قضائیه از ارکان مهم هر حکومتی است، بیان داشت: طبق قانون قوه قضائیه مستقل و پشتیبان حقوق شخصی و اجتماعی و مسؤول تحقق عدالت در جامعه است.

بنیمی تصریح کرد: با توجه دغدغه‌های مقام معظم رهبری دستگاه قضائیه باید به‌ گونه‌ای عمل کند که بتوانیم مطالبات مقام معظم رهبری که همان انتظارات مردم از نظام جمهوری اسلامی است را فراهم کند.

وی تصریح کرد: امنیت امروز به‌ نوعی مدیون تلاش و زحمات تعامل و همکاری مجموعه نیروهای نظامی امنیتی با دستگاه قوه قضائیه است، پایداری امنیت نظام و کشور از دغدغه‌های مهم امروز مقام معظم رهبری و ملت ایران است.

معاون قضائی دادگستری استان اصفهان ادامه داد: مردم از دستگاه قضا انتظار دارند عدالت و امنیت را در جامعه لمس کنند، اجرای عدالت نیازمند همدلی، حمایت و همراهی و زمینه‌سازی همه دستگاه‌ها است.

وی با اشاره به حجم بالای رسیدگی به پرونده‌ها و فشار سنگینی که به مجموعه نیروی انسانی قوه قضائیه وارد می‌شود، گفت: با وجود کمبودهای متعدد مجموعه قضات و همکاران دادگستری باید به‌گونه‌ای عمل کنند که اجرای عدالت به‌ درستی و مطلوب انجام شود.

معاون قضائی استان اصفهان ادامه داد: مجموع پرونده‌های رسیدگی شده و وارده در کلیه بخش‌های مختلف دادگستری شهرستان خمینی‌شهر در 5 ماهه اول امسال بالغ‌بر 22 هزار پرونده است که از این تعداد 21 هزار و 600 پرونده رسیدگی شده است.

بنیمی اشاره به اینکه حجم کار و فعالیت در دادگستری شهرستان خمینی‌شهر بسیار سنگین است، گفت: کلیه فعالیت‌ها و تلاش‌های مجموعه دادگستری خمینی‌شهر در راستای رضایتمندی مردم و تعامل با مسؤولان شهرستان است.

وی با اشاره به فضای مذهبی و جایگاه حساس شرایط اجتماعی،فرهنگی شهرستان خمینی‌شهر بیان داشت: ویژگی و ایثارگری مردم شهرستان خمینی‌شهر در دوران دفاع مقدس و عرصه‌های مختلف نظام و انقلاب بر مسؤولان دستگاه قضائی استان پوشیده نیست.

بنیمیبا بیان اینکه نگاه مسؤولان دادگستری استان به شهرستان خمینی‌شهر وِیژه و خاص است، افزود: تلاش زیادی شده تا کسانی برای مسؤولیت دادگستری و دادستانی شهرستان انتخاب شوند که بتواند توانایی انجام مسؤولیت و پاسخگویی به مطالبات مردم شهرستان خمینی‌شهر را داشته باشند.

آیت‌الله عباس رحیمی، امام‌ جمعه خمینی‌شهر نیز در این مراسم با بیان اینکه مسؤولیت قضاوت بسیار حساس و خطرناک است، اظهار کرد: بی‌دقتی و کوتاهی قاضی در امر قضاوت باعث خسارت سنگینی به طرفین دعوا می‌شود.

وی بیان داشت: خداوند هرگز بی‌دقتی و کوتاهی قاضی را در امر قضاوت را نمی‌ببخشد، هیچ مسؤولیتی به‌ اندازه قضاوت سنگین نیست، کسی که مسؤولیت قضاوت را قبول می‌کند باید دائماً خود در پناه و محضر خداوند بداند.

امام جمعه خمینی‌شهر با بیان اینکه طرفین دعوا در امر پرونده تلاش می‌کنند تا وکیل، شرایط قضاوت را به اشکال مختلف با خود همراه کنند، تصریح کرد: در امر قضاوت حتی وکلای دادگستری هم برای پوشاندن حقیقت توسط طرفین خریداری می‌شوند.

رحیمی امر قضاوت را نیازمند به نور الهی دانست و افزود: قاضی باید خیلی مراقب کند فریب نخورد، قاضی باید مراقب باشد تحت شرایط سندسازی، فریبکاری، جعل سازی، جوسازی طرفین برای منحرف کردن قضاوت و عدالت قرار نگیرد و احقاق حق کند.

وی با اشاره به اینکه حل‌ و فصل دعوا ارزش ندارد و ملاک عمل قاضی احقاق حق است، گفت: اگر دادگستری خوب عمل کند خیلی از معضلات جامعه رفع می‌شود.

امام‌ جمعه خمینی‌شهر تصریح کرد:به دادستان و رئیس دادگستری جدید اطمینان خاطرمی هم جامعه روحانیون و ائمه جماعات خمینی‌شهر حامی شما هستند.

وی با بیان اینکه حفظ نظام از هر چیزی برای ما واجب‌تر است، گفت: هر کسی که به‌ نظام خدمت کند و خادم نظام باشد، حامی او خواهیم بود.

رحیمی با بیان اینکه اگر به عملکرد قوه قضائیه تذکر داده می‌شود به معنی دخالت در امر قاضی و قوه قضائیه نیست، اضافه کرد: تذکر به دستگاه قضا، به‌ عنوان راهنمایی و حمایت است، دستگاه قضا باید به گونه عمل کند مظلومان نسبت به‌نظام بدبین نشوند.

وی بیان اینکه آخرین پناهگاه مردم روحانیت است، بیان داشت: اگر به‌عنوان امام‌جمعه تذکر یا نامه‌ای نوشته می‌شود با هدف بالا بردن دقت دستگاه قضا و قاضی است، توقع نداریم همه از دستگاه قضا راضی باشند.

امام جمعه خمینی‌شهر با بیان اینکه از دستگاه قضائیه می‌خواهیم با جدیت و قاطعیت عمل کند، تأکید کرد: شهدا، نظام جمهوری اسلامی و مردم از دستگاه قوه قضائیه انتظار قاطعیت و جدیت دارند.

ارسال نظرات