خبرهای داغ:
آیت الله مهدوی:

بهره مندی از الهامات الهی در گرو انجام عمل خالصانه است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر انسان بخواهد از الهامات الهی بهرمند شود باید اعمالش را خالص کند، عمل خالصانه منجر به هدایت انسان به مصالح زندگی اش می شود.
کد خبر: ۸۷۵۶۲۵۰
|
۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵

به گزارش خبرنگارخبرگزاری بسیج، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عصر امروزدر جلسه اخلاق که در جمع کارکنان هلال احمر برگزار شد، گفت: کسب رضای الهی منجر به هدایت انسان به مصالح خودش می شود.

وی در ادامه مبحث راه های رسیدن به مقام عصمت با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) که می فرمایند اگر به کسی عصمت الهام شود از اشتباهات امنیت پیدا می کند، افزود: این روایت یعنی یکی از راه های مصون ماندن از گناهان، الهاماتی است که از جانب خداوند به انسان می رسد و مسیر زندگی انسان را تعیین می کند.

آیت الله مهدوی القای الهامات الهی را در گرو حرکت خود انسان دانست و ابراز کرد: طبق روایتی از محضر مقدس حضرت زهرا(س) بهرمندی از الهامات الهی بی برنامه نیست، ایشان در روایتی نورانی می فرمایند، کسی که خالصانه ترین اعمالش را بالا بفرستد، خداوند بهترین مصلحتها را برای او پایین می فرستد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عالم به صورت کاملاً حساب شده پیش می رود همان طور که جایگاه یک مولکول در بدن بسیار دقیق و حساب شده است، جایگاه اعمال ما در تعیین اتفاقات بسیار دقیق و حساب شده است، اتفاقاتی که در عالم به وقوع می پیوندد گزافی نیست، حتی بدون حرکت انسان برکتی حاصل نمی شود.

وی امه داد: نمی توان با استناد به آیه صد و شصتم سوره انعام که می فرماید«مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلا یُجْزَى إِلا مِثْلَهَا وَهُمْ لا یُظْلَمُونَ» از خداوند انتظار داشته باشیم که برکتش را برای ما ارسال کند چرا که همه ده حسنه ای که از جانب خداوند به انسان می رسد در گرو یک حسنه ای است که خودِ انسان به اختیار انجام می دهد.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: اگر خداوند برخلاف سنتش عمل کند و بدون هیچ دلیلی فردی از چیزی بهرمند کند از عدالت و حکمت ساقط می شود و نمی توان او را به عنوان پروردگار عالم پذیرفت، پس هر اتفاقی در عالم وجود طبق دلیل به وقوع می پیوندد.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با اشاره ای دوباره به حدیث حضرت زهرا(ع) که راه رسیدن مصلحت الهی را در گرو عمل خالصانه خود فرد می داند، اذعان کرد: این حدیث راهشگای بسیار دقیقی است، اگر کسی بخواهد فوت و فن زندگی آرام در دنیا را بداند باید به این حدیث توجه کند، خیلی زیبا ترازویی را برای انسان ترسیم می کند که یک طرف آن مصلحت های الهی است و طرف دیگر آن عمل خالصانه فرد، هر کدام بالا برود طرف دیگر پایین می آید.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اگر انسان بخواهد از بهترین مصلحت ها در هر زمینه ای بهرمند شود، راهش اقدام به انجام عمل خالصانه است.

وی تأکید کرد: حرف سین تنها حرف در حروف الفبا است که به عدد ابجد 60 می شود و اگر عدد آن را به صورت حرف به حرف جمع کنیم باز هم عدد 60 می شود، این یعنی خالص، به خاطر همین است که خداوند پیامبرش را به نام یاسین خطاب می کند و مثلاً نمی گوید یاکاف، انسانها نیز باید با خداوند سین باشند، اگر در ظاهر و در باطن عمل به خاطر خداوند انجام بگیرد بهترین مصلحتها برای انسان ارسال خواهد شد یعنی خداوند دائماً انسان را به سمت بهترین اعمال راهنمایی می کند.

آیت الله مهدوی با بیان داستانی از شیخ کاظم کلباسی خاطرنشان کرد: خداوند رحمت کند شیخ کاظم کلباسی را، ایشان می گفت یک روز یکی از دوستانم در اصفهان به بنده گفت، فردی مقداری پول از تهران برایم فرستاده تا برای نیازمندی جهزیه تهیه کنم، آیا کسی را سراغ دارید، بنده در آن لحظه حضور ذهن نداشتم و کسی را معرفی نکردم، بعد از مدت زمان کوتاهی دختر یتیمی به ذهنم آمد که برای تهیه جهزیه به شدت به پول نیاز داشت، وقتی به سراغ دوستم رفتم تا پول را از او بگیرم به من گفت، پول را به کس دیگری دادم، من هم شماره آن خَیّر تهرانی را از دوستم گرفتم تا مسأله را با او در میان بگذارم.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه داستان اظهار کرد: شیخ کاظم کلباسی می گفت، به خانه بازگشتم و قصد کردم که با آن خَیّر تهرانی تماس بگیرم ولی نیرویی درونی من را از انجام این کار بازمی داشت و دائم به من می گفت، او که تو را نمی شناسد و پولی به تو نخواهد داد، من هم به حرف دلم گوش کردم و با خودم گفتم به جای این که با آن خَیّر تماس بگیرم نزدیک سحر با خداوند تماس می گیرم و مشکل را با او بازگو می کنم.

وی افزود: ایشان می گفت، صبح که از خواب بیدار شدم یک نیروی دورنی دائماً من را به تماس گرفتن با آن فرد تهرانی ترغیب می کرد، در این زمان بود که با او تماس گرفتم، وقتی به او گفتم سلام در جواب من گفت سلام شیخ کاظم، به او گفتم من را از کجا می شناسی، گفت دیشب خواب دیدم که به من گفتند فردا شیخ کاظم کلباسی با تو تماس خواهد گرفت، حاجت او را برآورده کن، من هم از صبح تا به الآن منتظر تماس شما بودم، از این به بعد هر مشکلی در زمینه مالی برای گرفتن جهزیه برای کسی داشتید با من تماس بگیرید.

منبع: رسا
ارسال نظرات