خبرهای داغ:

اربعین با دادن سیب نذری به جای شله زرد سلامتی را به هم هدیه دهید

دیابت یکی از هفت عاملِ خطرِ اصلی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی است و آمارها به‌طور واضح نشان می‌دهند که بین بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت ارتباط بسیار قوی وجود دارد.
کد خبر: ۸۷۷۸۵۴۸
|
۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، براساس اعلام کارشناسان پزشکی، در میان افراد بالای ۶۵ سال که به دیابت مبتلا هستند، حداقل ۶۸ درصد براثر یکی از بیماری‌های قلبی و ۱۶ درصد براثر سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند.
شکی نیست که دیابت خطر ابتلا به حملات قلبی را افزایش می دهد و شیوع بیماری های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، لخته شدن خون، سکته مغزی، نارسایی قلبی، و بیماری عروق محیطی در میان افراد مبتلا به دیابت است.
به همین دلیل پزشکان بارها توصیه کرده اند که مبتلایان به دیابت بیش از دیگران مراقب قلب و عروق خود باشند و از مصرف سیگار، غذاهای پرچرب، چاقی و کم تحرکی بپرهیزند.
مهمترین علت بیماری‌های قلبی عروقی تصلب شرایین است،دیابت موجب ناهمواری سطح رگ‌ها شده و از آنجا که با افزایش میزان قند و چربی خون، درون رگ‌های بدن رسوب تشکیل می‌شود ، به تدریج رگ‌ها سخت و تنگ شده و خونی که از آنها عبور می‌کند لخته می‌شود و همین امر باعث بروز سکته‌های قلبی و مغزی در بیماران مبتلا به دیابت می‌شود.
از عمده ترین عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد، دیابت، سن بالا، سابقه خانوادگی بیماری قلبی در سن پایین، فشارخون بالا، افزایش چربی خون بویژه میزان کلسترول و مصرف سیگار همچنین ابتلا به مشکلات انعقادی خون به شمار می روند.
امروز در ارتباط با موضوع دیابت و رابطه آن با بیماری‌های قلبی گفتگویی را با "دکتر محمد هاشمی- متخصص قلب و عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
چه اتفاقی در سبک زندگی ایرانیان افتاده که چاقی و بیماری هایی همچون دیابت دامنگیر بسیاری از افراد شده است؟
طبیعی است که هر عملی عکس العملی دارد، جامعه همیشه برای ایجاد تغییر و تحول در تکاپو است.
طی 40 سال گذشته در فرهنگ عمومی ما تغییرات زیادی از جمله در فعالیت های فیزیکی ایجاد شده است .
در شهری که زمانی نه چندان دور معروف به شهر دوچرخه سواران بوده است، اکنون همه با خودروهای شخصی تردد می کنند، مصرف غذاهای پر کالری از یک سو و تغییر فعالیت های فیزیکی که به سمت کم تحرکی رفته از سوی دیگر، در کنار مصرف مواد غذایی پر کالری به خصوص مصرف برنج ، عوارضی همچون شیوع بیماری دیابت را به همراه دارد.
افرادی که داروی قند مصرف می کنند، چه زمانی دیابت آنها برطرف می شود؟
در حال حضر شاهد هستیم که فرهنگ کنترل قندخون در جامعه اوج می گیرد اما نکته ای که اغلب از سوی بیماران مغفول می ماند و بیماران از آن غافل می شوند این است که بیمارانی که مبتلا به قند هستند، فکر می کنند اگر تنگی و یا گرفتگی رگ قلب آنها با عمل یا بالن باز شد، مشکل تمام شده و آزاد هستند که هر چه می خواهند بخورند.
این باور اشتباه است، افراد باید بدانند که همچنان بیماری دارند و در اثر این بیماری مشکل قلبی پیدا کرده اند و بیماری قند در تمام اجزای بدن آنها وجود دارد.
یکی از عوارض کوچک بیماری قند با عمل قلب رفع می شود و اگر فرد کنترل وزن را درست انجام ندهد ، رژیم غذایی درستی نداشته باشد و تحرک فیزیکی مناسب نداشته باشند، بی شک بیماری قند بر روی دیگر رگ های بدن فرد تأثیر می گذارد.
این تفکر که مشکل بیماران قلبی بر اثر دیابت با بالن یا عمل جراحی حل می شود، اشتباه است.
مشکل بیماری قند نه تنها با قرص و انسولین بلکه با رژیم غذایی تحت نظر متخصص تغذیه وافزایش میزان فعالیت فیزیکی برطرف می شود، بنابراین بهتر است افراد روزانه 2 مرتبه و هر بار نیم ساعت پیاده روی را در برنامه های خود جای دهند تا از ابتلا به بیماری دیابت در امان باشند.
بیماران دیابتی چگونه باید متوجه شوند که بیماری قند بر وری سیستم قلب آنها تأثیر گذاشته است؟
بیمار دیابتی بی شک گرفتاری سیستم قلبی - عروقی پیدا می کند، برای همین برای بیماران دیابتی چکاپ بررسی قلبی تجویز می شود ، این اتفاق تقدم و تأخُر دارد ، یکی زودتر ویکی دیرتر مبتلا می شود .
در واقع گرفتاری عروقی در تمام بیماران دیابتی اتفاق می افتد.
گاهی ممکن است فردی سالها دیابت داشته باشد ، اما علائمی از این بیماری مشاهده نکند اما این بدان معنا نیست که قلب یا عروق او گرفتار نشده، بلکه ممکن است بیماری سالها در عروق و قلب پیشرفت کند تا اینکه به ناگهان با سکته قلبی خود را نشان دهد.
دیابت از فاز بدون علامت تا فاز سکته قلبی که گاهی ممکن است به بیمارستان نکشد و فرد به صورت ناگهانی جان خود را از دست بدهد، وجود دارد.
وسعت و دامنه علایم گرفتگی بیماری قلبی در بیماران دیابتی از فردی که دیابت ندارد تا بیماری که در فعالیت درد دارد، رِنج علایم متغییر و متفاوت است.
نداشتن درد و علایم دلیل بر اینکه فکر کنیم بیماری قلبی وجود ندارد، نیست.
چه توصیه ای به مردم دارید؟
ایام اربعین اباعبدلله الحسین(ع) را در پیش رو داریم و یکی از رسومی که در بین مردم جامعه ما متداول شده، پخت و توزیع شله زرد نذری است، شله زرد شکر زیاد دارد و برای مردم مضر است، از این رو باید بدانیم که با دادن آش شله زرد شکر را به بیشتر وارد ذائقه مردم می کنیم، در حالی که در احادیث راجع به سیب و انار سفارش های زیادی شده و خوب است در ایام اربعین حسینی 3 عدد سیب به همراه یک حدیث به جای شله زرد درب منازل توزیع نموده وسلامتی را به مردم هدیه کنیم.

ارسال نظرات