خبرهای داغ:
آقای محسن علیزاده مسئول دفتر بسیج داشجویی شهرستان لنجان

دانشجو باید به توانمندی ها و ابزارهایی مجهز باشد/لزوم حمایت از جریان های دانشجویی

محسن علیزاده می گوید: دانشجویان در کنار جهاد علمی و پژوهشی نیازمند تعمیق بصیرت سیاسی هستند تا در شرایط مختلف بتوانند موضع صحیح و به دور از احساسات اتخاذ نمایند.
کد خبر: ۸۷۸۸۱۲۵
|
۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از لنجان، بی شک نمی توان از نقش کلیدی و اثرگذار دانشجو در جامعه غافل بود، چراکه همین دانشجویان در طول زمان و در دوران پرفراز و نشیب تاریخ کشورمان همواره به دنبال تحقق آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده اند و در این راه افتخارات زیادی را در کارنامه درخشان خود دارند.

جهاد علمی و کمک به حرکت پرشتاب علمی کشور، عدالت خواهی، آزاد اندیشی و کمک به محرومیت زدایی در کشور از جمله اقداماتی است که امروزه از دانشجویان کشورمان در عرصه مختلف مشاهده می کنیم.

با تمام این وجود به سراغ آقای محسن علیزاده مسئول دفتر بسیج داشجویی شهرستان لنجان رفتیم تا با عملکرد دانشجویان شهرستان لنجان و نیز فعالیت این قشر از جوانان دانشجو یعنی بسیج دانشجویی بیشتر آشنا شویم که در ادامه مشروح این گفتگو را می بینید:

سلام علیکم اقای علیزاده از اینکه وقتتون را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم و همچنین روز دانشجو رو به شما تبریک عرض می کنم.در ابتدا اگر صحبتی با مخاطبان دارید بفرمایید؟

ابتدا جا دارد یاد سه دانشجوی شهید روز ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲  شهیدان قندچی، شریعت رضوی و بزرگ نیا و  همچنین همه شهدای دانشجوی کشور را گرامی بداریم.بنده هم فرا رسیدن روز دانشجو را به همه دانشجویان خصوصا دانشجویان شهرستان لنجان تبریک عرض می کنم و در خدمت شما هستم.میشه بفرمایید چرا روز دانشجو در مقایسه با روز گرامیداشت سایر اقشار از شور و حرارت و حاشیه بیشتری برخوردار است؟

شما رسانه ها که زود میرید سراغ حاشیه ها!من باب مزاح عرض کردم.باید عرض کنم تمام اقشار در پیشبرد اهداف کشور بالاخره سهیم اند، اما همان طور که مستحضرید  ۱۶ آذر روز فریاد مرگ بر آمریکای دانشجویانی است که با نگاه ظلم ستیزی و استکبار ستیزی به مقابله با نظام سلطه پرداختند و لذا این روز در تاریخ سیاسی کشور و به ویژه در اذهان دانشجویان و مردم به عنوان نماد بیداری و آگاهی قشر نخبه جامعه جا خوش کرد.

از آنجا که دانشجو  باید نوک پیکان فهم و تبیین مطالبات و خواسته های رهبر معظم انقلاب باشد، قطعا نقش موثری را هم در  پیشبرد اهداف نظام و منافع ملت بر عهده دارد. اما چرا این قشر همواره با حاشیه هایی همراه است؟
دوست دارم در جواب این سوال شما از بیانات امام حاضر انقلاب امام خامنه ای(مد ظله العالی) استفاده کنم.ایشان فرمودند در حال حاضر دانشگاه و دانشجو  آماج بزرگترین توطئه ها و نقشه های دشمن است و تلاش اصلی دشمنان تغییر تفکرات عناصر فعال و نخبه به سمت برآورده کردن اهداف آنان است.

 به نظر شما نقش اساتید و مسئولان در هدایت صحیح دانشجویان برای تحقق رسالت های دانشجویی چیست؟
باید اهتمام جدی و مستمر با هدف روشنگری، واقع بینی، امیدوار کردن و آگاه سازی نسبت به ضرورت ایفای وظیفه خطیر عموم دانشجویان انجام گیرد. باید دانشجویان را به این نقطه ادراکی مشترک رساند که سنخیت چنین جایگاهی، پرچمداری حرکت ملت انقلابی برای نظام سازی و نشر تفکر مبارزه با استکبار است.

در حال حاضر اهتمام مسئولان را چگونه ارزیابی می کنید و آیا مانعی هم بر سر این راه وجود دارد؟
نیاز است تا مسئولان و متولیان امر حمایت های خودشان از جریانات دانشجویی رو افزایش دهند. البته موانعی هم در این زمینه هست.به طور یقین اقدامات جریانات مسئله دار برای مصادره این برگ زرین به نفع خود و انحراف در آرمان های دانشجویان، سابقه چندین ساله دارد.

اگر امکان داره قدری بیشتر به رسالت های جنبش دانشجویی بپردازید؟
اصولا جنبش دانشجویی با توجه به نقش پیشروندگی و پیشبرندگی خود در جامعه رسالت های سنگینی بر عهده دارد از جمله این رسالت ها پیشبرد علمی و فنی کشور و در کنار آن حضور در عرصه های سیاسی و ایفای نقش از طریق رصد هوشمندانه و مطالبه گری و عدالت طلبی ، و آرمان خواهی مبتنی بر واقع گرایی است.اگر موارد مذکور به درستی و به موقع محقق بشوند منجر به گفتمان سازی در بین آحاد جامعه می شود.

 آیا مسئولان در حال حاضر به نظرات و مواضع دانشجویان توجه می کنند؟
شما با زرنگی میخواید منو وارد حاشیه ها کنید.ببینید جلسات طولانی امام خامنه ای حفظه الله با دانشجویان و نخبگان چه در ماه رمضان و غیر از اون حجت رو بر همگان تمام کرده است. شخص اول مملکت چند ساعت پای حرف دانشجویان می نشیند و تند ترین انتقادات رو نسبت به دستگاه های مرتبط با ایشان را از جانب دانشجویان می شنوند و در مقابل با حوصله و سعه صدر پاسخ تمامی سوالات این عزیزان را می دهند.منتهی برخی مسئولان که داعیه دار طرف داری از  آزادی بیان هستن از کوچکترین انتقادات برافروخته می شوند و اختیار از کف میدن و منتقدین رو متهم می کنند.بله مسئولان حتما توجه می کنند و قطعا حرف دانشجویان اثر دارد وگرنه حضرت آقا نمی فرمودند که دانشجویان بروند در تریبون های نماز جمعه صحبت کنند.
به نظر شما دانشجو و جنبش دانشجویی چه زمانی می تواند به وظیفه خودش در قبال جامعه عمل کند؟
با توجه به انتظارات  عظیمی که از این قشر می رود لزوما دانشجو باید به توانمندی ها و ابزارهایی مجهز باشد.دانشجویان در کنار جهاد علمی و پژوهشی نیازمند تعمیق بصیرت سیاسی هستند تا در شرایط مختلف بتوانند موضع صحیح و به دور از احساسات  اتخاذ نمایند.

تشکل بسیج دانشجویی در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟
یکی از رسالت های  چهارگانه بسیج دانشجویی با تاسی از بیانات امامین انقلاب، فراهم کردن زمینه تعمیق بصیرت سیاسی دانشجویان است که این مهم را از طریق  برگزاری نشست ها ، همایشات و جلسات پرسش و پاسخ سیاسی و با حضور اساتید مسلط به مبانی گفتمان انقلاب اسلامی و همچنین تریبون های آزاد و کرسی های آزاد اندیشی در طول سال به ویژه مناسبت های خاص پیگیری می کند.به طور مثال بسیج دانشجویی لنجان از سال گذشته تاکنون با برگزاری جلسات روشنگری در خصوص موضوعات روز از قبیل نفوذ، جهاد کبیر، انقلابی گری و اقتصاد مقاومتی  برای بیش از سه هزار نفر از دانشجویان شهرستان ایفای نقش نموده است و فقط در ۱۵ و ۱۶ آذر امسال جلسات روشنگری  برای بیش از ۲۵۰۰ نفر از دانشجویان و سایر اقشار شهرستان برنامه ریزی شده که در حال برگزاری است.از دیگر رسالت های بسیج دانشجویی تعمیق بصیرت اعتقادی دینی  دانشجویان است.از آنجایی که امروزه شاهد هجمه سهمگین اعتقادی ابنای شیطان به فرزندان اسلام و انقلاب هستیم، لذا با برگزاری حلقات صالحین،اردو های فرهنگی و تربیتی با حضور طلاب حوزه های علمیه و ارتباط با علما و همچنین دوره های خط امام (ره) و طرح های ولایت استانی و کشوری تلاش می شود زیر بنای اعتقادی دانشجویان و مخاطبان آماده مواجه با شبهات و القائات دشمنان از طریق شبکه های اجتماعی، اینترنتی و ماهواره ای باشد.
همانطور که مستحضرید یکی از لازمه های اصلی مدیران آینده کشور داشتن روحیه جهادی و خودباوری آنان است، بسیج دانشجویی برای تقویت روحیه جهادی در دانشجویان چه برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده است؟

برگزاری اردوهای راهیان نور و آشنایی با فرهنگ غنی دفاع مقدس و برگزاری اردوهای جهادی دانشجویی در دستور کار ما بوده که تا حد بسیار زیادی دانشجویان را آماده می کند و کارگاهی برای تمرین مدیریت است و زمینه   آشنایی دانشجویان با کمبود های کشور را فراهم می کند.چنین برنامه هایی تمرین کار تشکیلاتی است و به طور یقین خودسازی معنوی  دانشجویان را به دنبال خواهد داشت.البته در جریان این برنامه ها خدمات ارزنده ای هم به مناطق محروم انجام می شود.
دانشجویان شهرستان لنجان در عرصه جهادی تا کنون چه فعالیتهایی انجام دادند؟
بحمدالله از سال ۱۳۸۶ که شروع فعالیت های جهادی دانشجویان در شهرستان ما بوده، خدمات ارزنده ای به مناطق محروم استان های اصفهان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری ارائه شده است که در این جلسه مجال ذکر همه اون موارد نیست.ولی چند نمونه را که حضور ذهن دارم عرض می کنم.ساخت کامل مدرسه ۳کلاسه روستای کش آباد- تکمیل مدرسه ۴کلاسه روستای قلعه، ساخت منبع آب ۵۰هزار لیتری در روستای میدر، تسطیح جاده روستای میدر به پیرسیر به طول ده کیلومتر که این پروژه ها همگی در استان سیستان و بلوچستان و از توابع شهرستان سراوان توسط گروه جهادی دانشجویی محمد رسول الله( ص) که از گروههای برتر کشور هست به انجام رسیده است.جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سایر اقدامات فرهنگی وحدت بخش این گروه شما را به سایت mrgj.ir ارجاع میدم.
ارائه خدمات پزشکی کاملا رایگان به بیش از ۲۰۰۰نفر  از اهالی روستاهای بخش مشایخ از توابع شهرستان  اردل استان چهارمحال و بخش چنار رود از توابع شهرستان چادگان فقط  از سال گذشته تا کنون.ویزیت و ارائه خدمات  دندانپزشکی کاملا رایگان به بیش از پانصد نفر از مردم بخش مشایخ  چهارمحال، ارائه خدمات دامپزشکی و واکسیناسیون بیش از ۸۰۰۰راس دام کوچک در بخش مشایخ فقط از سال گذشته تاکنون،ساخت سه باب منزل مسکونی برای افراد مستمند در روستاهای جوزستان و آبشاران مشایخ و ده نسا از توابع شهرستان سمیرم توسط گروههای جهادی امام روح الله (ره)  دانشگاه پیام نور زرینشهر محبان حضرت زهر( س) دانشگاه پیام نور باغ بهادران، گروه عاشقان حضرت مهدی دانشگاه آزاد و گروه امید انتظار دانشگاه صنعتی فولاد که همه اینها با کمترین هزینه و در اردوهای ده روزه انجام شده است.

یکی از شاخصه هایی که از جانب رهبر معظم انقلاب برای دانشجویان درنظر گرفته شده است توجه به اقتصاد مقاومتی است، در این خصوص چه اقداماتی انجام داده اید؟

کارهای زیادی در این زمینه صورت گرفته است که از جمله این اقدامات می توان به آشنایی دانشجویان با شاخصه های اقتصاد مقاومتی در دانشگاه ها و به کار گیری همین آموزش ها در مناطق محروم توسط جهادگران دانشجو اشاره کرد.در کنار کار عمرانی و خدمات پزشکی و دامپزشکی هزاران ساعت کلاس آموزشی در زمینه های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصاد مقاومتی و خدمات مشاوره برای سنین مختلف برگذار شده است.

ارسال نظرات