خبرهای داغ:

گفتگو با دختر نوجوان برخواری و نخبه کربکند

امید به آینده، تلاش و اراده یکی از دلایل موفقیت من بود، سختی های راه نباید ما را از ادامه راه ناامید کند، باید همیشه و در همه حال امید داشته باشیم و سعی کنیم بهتر شویم، داشتن روحیه شاد و اخلاق نیکو نیز از مواردی است که بسیار بر پیشرفت انسان تاثیرگذار است.
کد خبر: ۸۹۱۲۴۳۳
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از برخوار؛ مهدیه معینی فرزند مرتضی متولد سال ۱۳۸۰ در شهر اصفهان و هم اکنون ساکن زمان آباد برخوار است، نوجوانی که موفق به حفظ کل قرآن کریم طی یک سال و همزمان پشت سر گذاشتن دروس تحصیلی پایه هشتم با معدل بالا شده است و هم اکنون کلاس نهم را نیز پشت سر گذاشته است، نوجوانی از خطه برخوار که قصد دارد در کلاس های مقطع لیسانس شرکت کرده و در آینده خدمتگزار مردم باشد.

ما را تا پایان این گفتگوی خواندنی همراهی کنید:

شما موفق به حفظ قرآن طی یک سال همراه با تحصیل شده اید، چطور موفق به حفظ یکساله قرآن شدید؟
من قبل از حفظ حضوری علاقه بسیاری به حفظ قرآن داشتم و معمولا تابستان ها مقداری به حفظ مشغول می شدم تا این که تابستان سال ۹۴ با تشویق خانم نریمانی مربی پیش از سال حضوری ام و تعدادی از آشنایان برای حفظ یک سال ثبت نام کردم، زمانی که من ثبت نام کردم تقریبا دو جزء از حفظ آن ها گذشته بود و من با لطف خداوند توانستم خودم را به بقیه برسانم و در آزمون حفظ قبول و وارد سال حضوری شوم.

برای حفظ یکساله باید یکسال مرخصی تحصیلی بگیریم اما ما تقریبا روزی دو صفحه حفظ می کردیم و در کنار آن حفظ روز گذشته و ۲۰ صفحه را هم از ما می پرسیدند، ما علاوه بر حفظ؛ کلاس های تفسیر، صوت و لحن، تجوید و احکام هم داشتیم. کلاس های ما از روز شنبه تا پنج شنبه از ساعت هشت صبح تا ۱ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر بود.

من در تابستان سال ۹۵ تصمیم گرفتم که همراه حفظ دروس هشتم را هم بخوانم، بنا بر این ثبت نام کردم و در شهریورماه علاوه بر آزمون حفظ کل؛ هر درسی از پایه هشتم را تقریبا طی دو شب می خواندم و امتحان می دادم و با لطف و عنایت خداوند هم موفق به اخد مدرک بین الملی حفظ کل شدم و هم کلاس هشتم را با معدل بالایی قبول شدم.

شنیده شده شما با ۱۶ سال سن، در حال گذراندن مقطع لیسانس هستید، توضیح دهید؟

بله، با کمک خداوند قرار است امسال در کلاس های کارشناسی علوم قرآن و حدیث شرکت کنم، افردای که حافظ قرآن هستند با هر مدرک تحصیلی می توانند در این کلاس ها ثبت نام کنند و بعد از چند ماه آموزش در کنکور شرکت کنند، اگر قبول شدند آزمون شفاهی نیز بدهند و در صورت کسب نمره های قبولی در این آزمون ها، مدرک لیسانس دریافت کنند.

در این کلاس ها دروسی مانند علوم قرآن، تفسیر، صرف و نحو، فن ترجمه و… آموزش داده می شود و معمولا سطح بالایی دارد.

مهم ترین علت موفقیت خود را در چه مواردی می دانید؟ توضیح دهید؟

اول از همه توکل به خدا و توسل به ائمه علیهم السلام و بعد از آن دعای خیر پدر و مادرم که هر چه دارم از دعای خیر آن ها است، مورد دیگر امید به آینده، تلاش و اراده است که سختی های راه نباید ما را از ادامه راه نا امید کند، باید همیشه و در همه حال امید داشته باشیم و سعی کنیم بهتر شویم، مورد دیگری که آموزگاران بنده نیز تاکید زیادی بر آن داشتند؛ داشتن روحیه شاد و اخلاق نیکو بود که حفظ این دو خصلت خصوصا در مواقعی که انسان دچار ضعف روحی است، بسیار مهم است و بنده این موارد را از دبیران خود که قبل از درس؛ اخلاق را به ما آموزش می دادند، آموختم.

سخن شما با دختران و پسران نوجوان چیست؟ چه توصیه ای به آن ها دارید؟

حرف من این است که این دنیا سفری است که به زودی پایان می یابد، امروز را دریابید و از آن به خوبی استفاده کنید، امروز می رود و فردا می آید، فرصت کمی داریم باید توشه آخرت را ببندیم. بیاییم یاعلی بگوییم و از امروز برای آینده ای روشن تلاش کنیم. باید بدانیم برای چه خلق شده ایم و وظیفه ما در این دنیا چیست؛ بنا بر این یکی از منابعی که می تواند در پاسخ به این سوال ما را یاری کند قرآن است، حفظ قرآن می تواند زمینه ای باشد برای تفحص در قرآن، حفظ قرآن طعم شیرینی دارد که تا آن را خودتان نچشید درک نمی کنید.

برنامه و هدف شما برای آینده چیست؟ آیا در حال حاضر طبق برنامه ریزی خاصی برای تحصیل در کنار قرآن پیش می روید؟

من هم اکنون در حال تثبیت کردن قرآن هستم. یکی از اهداف بنده برای شرکت در کلاس های کارشناسی علوم قرآن و حدیث و ادامه تحصیل از این طریق، این است که با یاری خداوند در مسیر قرآن قدم بردارم چون تصور می کنم شاید از این راه بتوانم کمی خدا را بشناسم و بدانم چگونه باید زندگی کنم.

قصد دارم با کمک خداوند در رشته علوم قرآن و حدیث ادامه تحصیل بدهم و استاد دانشگاه شوم و در جامعه فعالیت داشته باشم و بتوانم حقوق خود را نسبت به دینم ادا کنم.

از اثرات تربیتی و معنوی قرآن و اثرهای آن بر روی زندگی خود بفرمایید؟

در حفظ قرآن شب و روز ما با قرآن گذشت و چه لذتی بالاتر از این که یک سال شب و روز خداوند با انسان صحبت کند؟! رابطه من با خدا و ائمه (ع) در این دوران نزدیک تر شد و باعث شدم سعی کنم خودم را به دنیا دلبسته نکنم و دنیا برایم هیچ ارزشی نداشته باشد و فقط رضای خدا برای من مهم باشد.

قرآن در اخلاق و رفتارم هم بسیار اثرگذار بود به گونه ای که سعی می کنم احترام پدر و مادرم را نگه دارم و کوچک ترین بی احترامی به آن ها نداشته باشم، قرآن حتی بر روی تک تک اعضای خانواده ما اثر گذاشت و احساس می کنم زندگی ما از زمانی که شروع به حفظ کردم زیباتر و خدایی تر شد.

در این مسیر افرادی هم به این سمت و سو دعوت شدند و شروع به حفظ آیات نور کردند از جمله تعدادی از دوستانم؛ البته همه این موارد از لطف و رحمت خدا است و من فقط وسیله ام…

اگر سخن خاصی با مردم شهرستان، پدران و مادران و یا مسئولان شهرستان دارید، بفرمایید؟
من در آن حدی نیستم که بخواهم به کسی نصیحتی کنم اما سخنی دارم؛ ای پدران و مادران! فرزندانتان به شما نگاه می کنند و از شما الگو می گیرند، بنا بر این شما وظیفه سنگینی دارید، باید سعی کنید فرزندانتان راه درست را در پیش بگیرند، باید آن ها را به طرف قرآن تشویق کنید، باید اول از خودتان شروع کنید و سعی کنید آن ها را یاری کنید و زمان بیشتری را برای آن ها بگذارید. مبادا مشغله زیاد شما را از آن ها غافل کند.
شایسته است کلاس های قرآنی گسترش بیشتری پیدا کند و حتی با برگزاری همایش ها و محافل قرآنی و آشنا کردن مردم با تاثیرها و مزایای دنیوی و اخروی حفظ قرآن افراد بیشتری به این سو دعوت شوند.

در پایان اگر سوالی بود که مایل بودید از شما بپرسیم و نپرسیدیم را بفرمایید؟

خیر؛ فقط از شما که این لطف را به بنده کردید کمال تشکر را دارم و امیدوارم بتوانم از این طریق، افرادی را با این مسیر نورانی آشنا کنم.

ارسال نظرات