خبرهای داغ:
دهاقان گزارش می‌دهد

دهاقان در نزدیکی رهایی از مزاحمت‌ های مهمان ناخوانده

فعالیت‌های چندساله تنها دفتر طلاق جنوب استان اصفهان چالش‌های جدی را برای مردم و مسؤولان شهرستان دهاقان ایجاد کرده اما با اصرار مردم به نظر می‌رسد ماجرای آمارهای ریز و درشت این فعالیت در مسیر عبور از بن‌بست قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۰۶۳۷۷۷
|
۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از دهاقان، جدایی کلمه تلخی بوده و همیشه یادآور خاطرات و اتفاقات آزاردهنده است و البته طلاق یکی از مصادیق این جدایی اتفاقی است که منجر به جدایی دو انسان می‌شود و به نوعی آسیب اجتماعی جدی تلقی می‌شود.

گاهی زوجی که زندگی مشترکی را با یکدیگر شروع کرده‌اند به دلایلی خواهان پایان این زندگی مشترک می‌شوند و تصمیم به طلاق می‌گیرند؛ طلاق اگر چه موضوعی تعیین شده در شرع و قانون است اما در دین اسلام نهی شده و این‌که زندگی خانواده‌ای بعد از گذشت مدتی از هم گسسته شود و به جدایی ختم شود مورد تائید فرهنگ غالب جامعه نیست و همین امر چالش‌هایی را برای زیرساخت‌ها و فرآیند قانونی این موضوع در برخی شهرها ایجاد کرده است.

هنگام طلاق زوجین باید به دفاتر رسمی ویژه ثبت طلاق مراجعه کنند و پس از جاری شدن صیغه طلاق اقدام به ثبت این جدایی خود در دفاتر کنند. این دفاتر آمار ماهانه و سالانه طلاق خود را به مرکز استان و کشور ارائه می‌دهند و بر اساس این آمار بر روی استان‌ها و شهرستان‌های کشور بحث و بررسی و نتیجه‌گیری می‌شود.

پیامدهای فعالیت یک دفتر برای مراجعات 4 شهرستان

شهرستان دهاقان که دارای مناطق گردشگری جذاب بوده به طوری‌که برای خیل گردشگران استان اصفهان این شهرستان محل تفریح و گردش زیبا و چشم‌نواز به شمار می‌رود و هم‌چنین مهد گلخانه‌های ایران محسوب می‌شود، هم‌چون سایر شهرستان‌ها سالهاست که یک دفتر رسمی طلاق دایر شده و اقدام به ثبت طلاق زوجین می‌‌کند.

این دفتر علاوه بر این‌که کار مردم را سهل و آسان کرده و مانع مراجعه مردم منطقه به شهرستان‌های همجوار شده از طرفی هم مردم شریف دهاقان نگاه سازنده‌ای به طلاق ندارند و آن را مکروه و ناشایست می‌دانند که باعث بروز چالش‌هایی برای فعالیت یک از معدود دفاتر طلاق در جنوب استان اصفهان شده است.

مشکل اساسی دفتر طلاق شهرستان دهاقان از زمانی شروع شد که شهرستان‌های همجوار از جمله شهرضا، سمیرم، مبارکه و حتی بروجن فاقد دفتر طلاق بوده و افراد برای جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن به دفتر طلاق شهرستان دهاقان مراجعه می‌کنند و تمامی این آمار طلاق به نام شهرستان دهاقان درج و ثبت می‌شود.

این موضوع تاجایی ادامه یافت که در استان اصفهان و حتی در کشور آمار طلاق دهاقان بسیار بالا و نگران‌کننده قلمداد شد و مردم از بابت نمایه شدن به عنوان بیشترین آمار طلاق بسیار متأثر شده و خواهان تفکیک این آمار و عدم مراجعه شهرستان‌های همجوار به دهاقان شدند؛ چرا که شرایط فعلی مراجعات برای طلاق و وضعیت آماری مطرح شده را شایسته اهالی شهرستان دهاقان نمی‌دانند.

درخواست‌های بی‌پاسخ مردم و مسؤولان دهاقان از دفتر طلاق

نکته جالب دیگر این مشکل این است که مدیران استانی از این مشکل مطلع بوده و در جلساتی حضوری درباره این مشکل به آنان توضیحاتی داده شده است اما به گفته مردم منطقه تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است. از طرفی دفتر طلاق دهاقان هم با وجود همه پیامدهای منفی این آمار و درخواست مسؤولان شهرستانی نسبت به اینکه بهتر بوده طلاق شهرستان‌های همجوار توسط دفتر طلاق دهاقان صورت نگیرد، همچنان به ثبت طلاق همه مراجعات از شهرستان‌های مجاور ادامه می‌دهد. موضوعی که توسط مردمی برای آن دلایلی مشخص مطرح شده و انگیزه‌های مالی را مهمترین عامل تداوم این موضوع بیان می‌کنند.

طی ماه‌های اخیر و بر اساس مشاهدات میدانی به نظر می‌رسد شهرستان‌های همجوار اقدام به راه‌اندازی دفتر طلاق کرده‌اند و و در شهرستان شهرضا هم که مدتی دفتر طلاق سیار داشته بالأخره دفتر طلاق راه‌اندازی شده و مردم دهاقان امیدوارند که از این به بعد به جای آمار بالای طلاق به نام شهرستان، شاهد آمار بالای ورود گردشگران باشند.

فعالیت زیاد دفتر طلاق مردم دهاقان را گلایه‌مند کرده است

حجت‌الاسلام علی اصغر رضوانی امام جمعه شهرستان دهاقان در این رابطه اظهار کرد : شهرستان‌های همجوار دهاقان فاقد دفتر طلاق هستند و برای جاری شدن خطبه طلاق و ثبت طلاق به دفتر طلاق دهاقان مراجعه می‌کنند و همین امر سبب شده آمار طلاق ما به شکل باور نکردنی و تاسف‌برانگیز بالا باشد در صورتی‌که در دهاقان هنوز آمار طلاق بسیار پایین است.

وی با بیان این‌که قرآن طلاق را مکروه می‌داند، افزود: ما در فقه به روایات استدلال می‌کنیم به اخلاق، حلال و حرام استدلال می‌کنیم و قرآن آن را مکروه می‌داند. 

امام جمعه دهاقان با بیان این‌که طلاق عرش خدا را به لرزه در می‌آورد، افزود: چرا باید آمار طلاق شهرستان دهاقان به طور غیرقابل قبول بالا باشد و شهری که آمار طلاق آن بسیار بالا و نگران‌کننده بوده آمار پائینی را به ثبت برساند در صورتی که این آمار غیرواقعی است و چاره‌جویی اجتماعی را به تأخیر می‌اندازد.

وی درآمد را تنها هدف فعالیت بین شهرستانی دفتر طلاق دهاقان دانست و بیان کرد: این دفتر باعث گلایه همه مردم شهرستان شده و به تذکرات ما و خواست مردم در این خصوص توجه ندارد البته جای امیدواری است که دفاتری به زودی در سایر شهرستان‌ها راه‌اندازی می‌شود تا مشکل ما رفع شود.

ثبت اسناد و ثبت احوال در ماجرا ورود می‌کنند

هم‌چنین علی‌اصغر قاسمیان فرماندار شهرستان دهاقان درباره این مشکل اظهار کرد: طلاق امری است که مورد تائید هیچ‌کس نبوده و کراهت دارد اما به سبب اینکه شهرستان‌های همجوار فاقد دفتر طلاق هستند برای طلاق به شهرستان دهاقان مراجعه می‌کنند.

وی افزود: مراجعه بالا به دفتر طلاق دهاقان سبب شده تا همه این آمار به نام دهاقان ثبت شود و به استان و کشور ارسال شود و فاصله این آمار تا آخرین آمار ارائه شده بسیار بالا و قابل تأمل است؛ در این خصوص مکاتباتی را با اداره ثبت احوال استان اصفهان داشته‌ایم تا این مشکل مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

فرماندار شهرستان دهاقان همچنین عنوان کرد: ما از مسؤول دفتر طلاق دهاقان آمار را به صورت تفکیک شده دریافت می‌کنیم و مشخص شده که آمار طلاق دهاقان بسیار پایین است؛ به زودی نیز جلسه‌ای را با مدیر ثبت اسناد که مجوز راه‌اندازی دفتر طلاق را در دهاقان داده و مدیر ثبت احوال که این آمار را ثبت می‎کند، خواهیم داشت تا این مشکل جدی مورد بررسی قرار گیرد.

راه‌اندازی دفاتر طلاق در شهرستان‌های همجوار

علیرضا اسماعیلی مسؤول تنها دفتر طلاق شهرستان دهاقان نیز در رابطه با این موضوع می‌گوید: این آمار بالای طلاق مربوط به دو سال قبل بوده و هم اکنون بروجن، سمیرم و شهرضا از دفتر طلاق برخوردار هستند؛ البته طلاق هم بعد مثبت و هم بعد منفی دارد، طلاق در برخی موارد بسیار شیرین و خوب بوده و حتی مراجعه‌کنندگان شیرینی طلاق را هم می‌دهند.

وی در ادامه اذعان کرد: با راه‌اندازی این دفاتر طلاق آمار طلاق شهرستان دهاقان بسیار کم شده و این‌که افراد برای طلاق به شهرستان دهاقان مراجعه می‎‌کردند بنا به میل و خواسته خودشان بوده و هست و همه این آمار با توجه به آدرس و کد ملی قابل تفکیک بوده و اداره ثبت احوال می‌تواند به راحتی این تفکیک را انجام دهد.

به گزارش دهاقان ، در سال 95 تعداد 93 طلاق و 57 ازدواج، در سال 96 تعداد 307 طلاق و 174 ازدواج و در سال 97 تا کنون 28 مورد طلاق و 35 مورد ازدواج برای شهرستان دهاقان به ثبت رسیده است که امید است این کاهش آمار طلاق در شهرستان دهاقان ادامه داشته و نگرانی مردم منطقه از این موضوع که با راهکاری ساده قابل حل است به طور کلی رفع شود.

ارسال نظرات