خبرهای داغ:
پنجه های کربنی و زانوی مصنوعی، دستاوردی مورد نیاز برای کشور که محققان شرکت دانش بنیان چکاد طب آدرین مستقر در مرکز رشد دانشگاه اصفهان با طراحی و ساخت آن رقبای غیر اروپایی آن را از میدان به در کرده و برای حذف رقبای امریکایی و اروپایی هم منتظرند بازار داخل باورشان کند، البته اختراع پنجه کربنی و زانوی مصنوعی چشمان تیز بین شرکتهای معتبر خارجی را به خود جلب کرده و تلاش دارند اختراع را خریداری کنند.
کد خبر: ۹۱۳۵۰۰۰
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
رقبای آمریکایی و اروپایی برای خرید اختراع ایرانی تلاش می کنند.دستیابی به تکنولوژی ساخت زانوی مصنوعی 
 به گزارش خبرنگار بسیج علمی از اصفهان، پنجه های کربنی و زانوی مصنوعی، دستاوردی مورد نیاز برای کشور که محققان شرکت دانش بنیان چکاد طب آدرین مستقر در مرکز رشد دانشگاه اصفهان با طراحی و ساخت آن رقبای غیر اروپایی آن را از میدان به در کرده و برای حذف رقبای امریکایی و اروپایی هم منتظرند بازار داخل باورشان کنند، البته اختراع پنجه کربنی و زانوی مصنوعی چشمان تیز بین شرکتهای معتبر خارجی را به خود جلب کرده و تلاش دارند اختراع را خریداری کنند.

 

 دکتر نیما جمشیدی، استادیار گروه مهندسی پزشکی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان، در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، اظهار داشت: شرکت چکاد طب آدرین در هجدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری سال 1396 بعنوان فناور برتر، و در سال 1397 بعنوان کارآفرین برتر از طرف دانشگاه اصفهان، انتخاب گردید، و اینها همه بواسطه دستاوردهای این شرکت، شامل ارتوز و پروتزهای اندام تحتانی بوده است.

استادیار گروه مهندسی پزشکی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان، با بیان این که بواسطه همین دستاوردها این شرکت دانش بنیان شد، افزود: در حال حاضر شرکت چکاد طب آدرین موفق به کسب فناوریهایی شده و محصولاتی تولید می کند که مورد نیاز کشور است.

وی با اشاره به این که محصولات وارداتی ارزبری بالایی دارد و علاوه براین در برخی موارد و به بهانه های واهی شرکت های تولید کننده این محصولات که عمدتا اروپایی و امریکایی هم هستند، کشور را با تنگناهایی مواجهه می کنند، تصریح کرد: شرکت چکاد طب آدرین، با محققان و متخصصانی که دارد، تمرکز خود را بر کسب دانش و تولید این نوع محصولات قرار داده و تا به حال هم توانسته است چندین محصول از این دست را طراحی و تولید کند، این محصولات با قیمت یک دوم و یک سوم به بازار عرضه می شود.

 گام بلند شرکت چکاد طب آدرین در دستیابی به تکنولوژی ساخت پنجه های کربنی و زانوی مصنوعی

جمشیدی بیان داشت: پنجه های کربنی یکی از این محصولات مورد نیاز است، تولید کننده انحصاری آن هم امریکا است، که چنانچه موانعی برای واردات آن هم نداشته باشیم و با دلار سوبسیت دار (چهار هزار و خرده ای) خریداری شود باز هم قیمتی حداقل دوبرابر پنجه های کربنی است که توسط شرکت چکاد طب آدرین تولید می شود.

وی ادامه داد: دو مدل پنجه های کربنی در بازار وجود داشت که ابتدا با مهندسی معکوس توانستیم تولید کنیم و بعد تغییراتی در آن داده شد، در حال حاضر چند تفاوت کلی نسبت به نمونه های خارجی عرضه شده توسط کمپانی معتبر امریکایی برای این دستاورد اضافه شده است، بطوری که روش تولید آن ساده تر و هم قیمت آن ارزانتر شده و در عین حال از لحاظ کیفیت هم تفاوت چندانی ندارد.

 انواع پنجه های کربنی

استادیار گروه مهندسی پزشکی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان، گفت: پنجه کربنی در دو مدل در این شرکت تولید شده است. نوع اول از آنها انرژی را در حین حرکت جذب می کند و به فرد در حین راه رفتن برمی گرداند، بطوری که فرد براحتی می تواند با آن راه برود، بدود و ورزش کند، که تحت عنوان «چکاد یک» عرضه شده است.

جمشیدی افزود: نوع جدید پروتز پنجه با نام «چکاد دو» از ترکیب فناوری  الیاف کربن(کامپوزیت) و پلاستیک که در صنایع هوایی کاربرد دارد و مفاصل پیشرفته ای دارد که اجازه حرکت در جهات گوناگون را برای توانخواه فراهم می کند. این مدل به صورت انحصاری در خاورمیانه توسط متخصصان این شرکت و همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه اصفهان به نتیجه رسیده است.

 استادیار گروه مهندسی پزشکی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: حرکت این مفاصل به گونه ای است که با توجه به تحمل فشار زیاد و سیکل کاری طولانی سایش و خوردگی فلز به ندرت در آن اتفاق می افتد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نیاز کشور به پنجه های کربنی چقدر است، اظهار داشت: نیاز کشور به این محصول خیلی زیاد و به خصوص برای کسانی که قطع پا از مچ پا دارند، دسترسی به این پنجه ها و خدمات مربوط به آن، یک نیاز مبرم است.

 دستیابی به تکنولوژی ساخت زانوی مصنوعی

جمشیدی افزود: یکی دیگر از دستاوردهای شرکت چکاد طب آدرین، زانوی مصنوعی است، این محصول نیز بشدت مورد نیاز است و سابقا توانایی تولید آن را در کشور نداشتیم.

استادیار گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، کلینیکی دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: قیمت زانوی مصنوعی تولید داخل نسبت به نمونه آلمانی یک ششم است، اما از لحاظ تست های کیفی همه تست ها را پاس می کند.

جمشیدی با تاکید بر این که تقریبا قیمت زانوی مصنوعی شرکت چکاد طب آدرین نسبت به نمونه چینی هم ارزانتر است، خاطرنشان کرد: رقبای غیر اروپایی این دستاورد را کاملا از میدان به ­در کردیم و در خصوص رقبای آلمانی هم منتظر هستیم که بازار داخل باورمان کند چون محصولات چکاد طب آدرین آزمونهای عملکردی و خستگی را  به خوبی گذرانده است.

وی در پاسخ به این سوال که نیاز کشور به زانوی مصنوعی چقدر است، گفت:حجم واردات خیلی زیاد است، هر ساله دو تا سه هزار زانوی مصنوعی در کشور مصرف می شود، کسانی که پای آنها از بالای زانو قطع می شود می توانند از زانو استفاده کنند.

استادیار گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، در پاسخ به این سوال که آیا برای دستاوردهایتان پتنت ملی و بین المللی هم گرفته اید، گفت: بله تا به حال برای دو تا از دستاوردهایمان دستگاه ارتوز هوشمند افتادگی پا و دستگاه تستر  پتنت گرفته ایم.

 

چشمان تیز بین شرکتهای معتبر خارجی و  تمایل به خرید اختراع پنجه های کربنی و زانوی مصنوعی

وی ادامه داد: برای پتنت ملی و بین المللی پنجه کربنی و زانوی مصنوعی هم اقدام کرده ایم، منتها پتنت را شما وقتی می گیرید که بدانید کسی می تواند دستاوردتان را کپی کند سطح این فناوری ها بقدری بالا است که کسی تا به حال نتوانسته کپی برداری کند در خارج از کشور هم براحتی قادر به کپی آن نیستند حتی شرکتهایی که قبلا تولید کننده مدلهای ساده تر آن بودند تمایل دارند که این اختراع را خریداری کنند چرا که اگر بخواهند خودشان دانش و تکنولوژی آن را کسب کنند هزینه بسیار بالایی دارد و البته کسب این دانش  و تکنولوژی خاص به این راحتی ها هم نیست.

 

آیا دستاوردهایتان حمایت هم شده است؟

جمشیدی در پاسخ به این سوال، اظهار داشت: بله در اصفهان مخصوصا، امور پژوهشی دانشگاه اصفهان، مرکز رشد و کارافرینی، سیستم بانکی و بخش خصوصی اصفهان و خود همشهریان ما خیلی کمک کرده اند و در مجموع برخورد و حمایتهای معنوی مردم خوب است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این محصولات امکان صادرات هم دارند، گفت: مسلما این دستاوردها قابلیت صادرات دارند، بخصوص که بازارهای هدف خوبی بیشتر در کشورهای همسایه و عربی داریم، از نظر قیمت بسیار رقابتی جلو رفته ایم.

 برای راه اندازی خط تولید صنعتی و یا نیمه صنعتی چقدر فاصله دارید؟

استادیار گروه مهندسی پزشکی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان، بیان داشت: برای این که بتوانیم تولید داخل را راه­ اندازی کنیم با یکسری قواعد و قوانین دست و پا گیری مواجهه هستیم حل آن هم خیلی ساده است، شاید لزومی به این قواعد هم نباشد ولی اداره تجهیزات پزشکی این طور صلاح دیده و این قواعد را در نظر گرفته است.

ارسال نظرات