خبرهای داغ:
ياسر متانت
چرخه تبديل محصولات كشاورزي گامي در احياي اقتصاد مقاومتي
جهادگران بسیجی پژوهشکده شهید حسینی پایگاه مقاومت بسیج حضرت ابوالفضل(ع) گلپایگان در طرح علمی اقتصادی از ضایعات و سیب های درجه 2 و 3 موفق به تولید سرکه سیب به دو روش آبگیری و روش مرسوم شدند.
کد خبر: ۸۸۹۳۰۴۲
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶

به گزارش خبرنگار بسيج از گلپايگان، تقریبا در همه روستاها و شهرهای ایران یکی از محصولات باغی مانند سیب، بادام، گردو، هلو، انگور، پسته، مرکبات و ... وجود دارد که بسته به شرایط اقلیمی و سبقه آن می تواند متفاوت باشد. در این بین باغات سیب در مناطق سردسیر و مرتفع بیش از سایر محصولات خودنمایی می کند.

ميلاد اسماعيل بيگي ، مبدع طرح حاضر در مصاحبه با خبرنگار بسيج از جمله قطب هاي فعال توليد محصولات باغي كشور را شهرهای شمال غربی کشور، دماوند در استان تهران و سمیرم در استان اصفهان معرفي كرد که کیفیت و کمیت محصول سیب آن كم نظير و مشهور می باشد.

منهدس اسماعيل بيگي با اشاره به اين که این محصول مانند هر محصول باغی یا زراعی دیگری دارای ضایعات و محصولات با درجه های کیفی پایین تر است اظهار كرد: در محصولاتی مانند انگور، گوجه، سیب زمینی و هلو سالانه هزاران تن ضایعات و دور ریز وجود دارد که می توان با کمک صنایع تبدیلی و تکمیلی این نوع از محصولات را نیز به چرخه تولید اضافه نمود.

وي افزود: صنایع تبدیلی،محل هم افزایی بین کشاورزی و صنعت می باشد که با تبدیل محصول خام به فراورده های متعدد علاوه بر افزایش مدت زمان نگهداری می توان محصول را در زمانی که بازار مناسب دارد به بازار عرضه نمود.

اسماعيل بيگي،شهرستان سمیرم را به علت وجود هزاران هکتار باغات سیب و هزاران تن محصول سیب درجه 2 و 3 و ضایعات، از قطب هاي تولید سرکه سیب در استان اصفهان و کشور برشمرد.

اين مبتكر جهادگر، در بيان خواص سركه سيب بيان كرد: سرکه سیب محصول با ارزشی است که از فواید بی نظیر آن برای مبارزه با دیابت، چربی خون و کبد چرب و چاقی مطالب بسیاری گزارش شده است.

وي در ادامه گزارشي از روند كاري پژوهشکده ارائه داد و گفت:جهادگران بسیجی پایگاه مقاومت بسیج حضرت ابوالفضل(ع) گلپایگان با همکاری پژوهشکده شهید حسینی این پایگاه توانسته اند بیش از 500 کیلوگرم سیب درجه 2 و 3 گلاب را که از محصولات باغی بسیجیان این پایگاه در اراضی زراعی گلپایگان است را به فرآورده سرکه سیب تبدیل نمایند

وي در پايان خاطرنشان كرد:طبق نتایج اولیه پژوهش مشخص گردید که در روش آبگیری می توان در مدت زمان 40 تا 60 روز سرکه سیب تولید نمود در حالی که در روش مرسوم و سنتی 6 تا 12 ماه برای این کار زمان نیاز است. علاوه بر این می توان با تبدیل محصولات درجه 2 و 3 سیب و ضایعات آنها به سرکه سیب ضمن تولید یک فرآورده جدید و پرخاصیت نیز موجب افزایش بهره وری، اشتغالزایی و کسب درآمد شد.

لازم به ذكر است پیش بینی شده است در این طرح تا 150 کیلوگرم سرکه سیب خانگی تولید گردد كه در مقايسه با روش مرسوم بازدهي بالايي خواهد داشت.


ارسال نظرات