خبرهای داغ:
با اختصاص 600 میلیارد تومان اعتبار از سوی بانک مرکزی به گروه صنایع گیتی پسند، بدهی‌های این گروه تولیدی برطرف و ظرفیت 40 درصدی تولید این شرکت تکمیل می شود.
کد خبر: ۸۵۱۷۴۵۱
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، با مشکلاتی که در سال 90 برای گروه صنعتی گیتی پسند به وجود آمد، پس از سال‌ها سپری کردن مشکلات تولیدی و کمبود اعتبارات سرمایه ای، سرانجام در سال 93 دولت بر آن شد تا برای حمایت از جامعه کار و تولید، پرونده‌سازی‌های بی‌موردی که علیه این شرکت صورت گرفته بود را حل و فصل نموده و 600 میلیارد تومان برای برطرف شدن مشکلات این گروه از طریق بانک مرکزی اختصاص دهد که در حال حاضر مورد اجرای این مصوبه فقط با اختصاص 37 میلیارد تومان عملیاتی شده و مسئولان این شرکت در انتظار عملیاتی شدن کلیه تعهدات هستند تا بدهی‌های خود را به مردم بپردازند.

مدیر روابط کار اداره کار استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از اصفهان با اشاره به برطرف شدن مشکل صنایع گیتی پسند درسال جاری، گفت: خوشبختانه با مساعدت‌های دولت، 100 میلیارد تومان اعتبار به صورت مصوب برای کمک به این صنایع اختصاص داده شده است.

محسن نیرومند با بیان اینکه تاکنون یک سوم از بودجه 100 میلیارد تومانی به این صنایع اختصاص داده شده است، افزود: ما بقی این مبلغ نیز تا نیمه اول سال پرداختخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه صنایع گیتی پسند با مشکل بدهی به سرمایه گذاران و سهامداران رو به رو است و با معضلات کارگری رو به رو نبوده است، ادامه داد: درحال حاضر این شرکت دارای 32 هزار نفر پرسنل و کارگر در بخش‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: میزان بدهی صنایع گیتی پسند به سپرده گذاران بالغ بر300 میلیارد تومان است.

نیرومند اضافه کرد: هم اکنون صنایع گیتی پسند به دلیل مشکلات مالی با نیمی از ظرفیت تولیدی مشغول به فعالیت است و چنانچه مشکل بدهی‌های سرمایه گذاران مرتفع شود این صنعت قابلیت به کارگیری و اشتغالزایی برای 1500 نفر را خواهد داشت که با این وجود، میزان اشتغالزایی در این صنایع به 5 هزار نفر خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون این صنایع با 40 درصد ظرفیت تولیدی مشغول فعالیت است، بیان کرد: اگر سریعاً میزان تعهدات دولتی به گروه صنعتی گیتی پسند پرداخت شود می توانند به ظرفیت 100 درصدی تولید برسند.

معاون اداره کار استان اصفهان با اشاره به اینکه 32 شرکت زیرمجموعه صنایع گیتی پسند است که در زمینه تولیدات متنوع شامل تأسیسات ساختمان(درب های ضد سرقت، لوله های 5 جداره، دستگاه‌های پکیچ ساختمانی)، تولیدات دامداری، کشاورزی و غیره فعالیت می کنند، افزود: فعالیت این شرکت از طریق سرمایه گذاری مردمی بوده 30 درصد سود این شرکت از یک تا 100 میلیون تومان به سهامداران اختصاص می یافت.

وی ادامه داد: متأسفانه از سال 90 با ابلاغ بانک مرکزی فعالیت‌های این شرکت مغایر با قانون اعلام شد و با عدم حمایت بانک‌ها و مسدود شدن حساب‌های این شرکت، کلیه سهامداران برای دریافت سرمایه خود به این شرکت سرازیر شدند.

نیرومند افزود: پس از این حرکت جلسات متعددی در استان برگزار شد و بانک مرکزی متعهد شد که اگر گروه گیتی پسند مطالبات سرمایه گذاران را پرداخت نماید تسهیلات وام برای مشکلات این صنایع پرداخت خواهد کرد، اما علیرغم پرداخت 50 میلیارد تومان از مطالبات سرمایه گذاران، هیچگاه قول بانک مرکزی عملیاتی نشد.

این مسئول مرتبط با جامعه کار اصفهان، عنوان کرد: با مراجعه 18 هزار سرمایه‌گذار در گروه گیتی پسند برای دریافت سرمایه خود با کمک‌هایی که از طریق دادستان، استانداری و تأمین اجتماعی صورت گرفت شرکت توانست با ظرفیت 30 تا 40 درصدی به فعالیت خود ادامه دهد و سرمایه نزدیک به 10 هزار نفر پرداخت شود.

نیرومند گفت: با پیگیری‌های متعدد و پیگیری‌های نهاد رهبری و ریاست جمهوری مصوبه بانک مرکزی که خلاف واقع صادر شده بود به تبرئه شدن کلیه اتهامات از این گروه صنعتی انجامید و در سال 93 بانک مرکزی متعهد گردید برای کمک به این صنایع اقدام نماید.

وی ابراز کرد: کارگران این مجموعه تاکنون هیچ گونه شکایتی بابت تأخیر در پرداخت‌های حقوق خود از این صنایع نداشته اند چراکه در زمان فعالیت این شرکت کلیه امکانات و تسهیلات از سوی ریاست برای کارگران در نظر گرفته شده بود.

از 100 میلیارد تومان اعتبار، تنها 37 میلیارد تومان کمک دولت به گیتی پسند رسید!!!

معاون منابع انسانی صنایع گیتی پسند نیز با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال حقوق تمامی کارگران این گروه صنعتی با تأخیر یک ماه پرداخت شد، افزود:کارگران این مجموعه هیچگونه طلبی از بابت عیدی و حقوق عقب افتاده از این مجموعه ندارند.

جواد تاجمیر ریاحی با اشاره به اینکه میزان حقوق معوق کارگران این مجموعه در سال 91، 5 ماه، سال92، سه ماه و در سال 93 به یک ماه رسید، گفت: اگر امسال سرمایه درگردش این شرکت تأمین گردد معوقات یک ماههم نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر بیشترین ظرفیت تولیدی این شرکت بر روی صنایع تأسیات ساختمانی، صنایع تبدیلی پتروشیمی، صنایع کشاورزی و مراکز تحقیقاتیاست، افزود: از 100 میلیارد تومانی که قرار بود بانک مرکزی برای این صنایع اختصاص دهد در حال حاضر 20 میلیارد و 500 میلیون تومان در مرحله اول و 16 میلیارد و 500 میلیون تومان در مرحله دوم و در مجموع 37 میلیارد تومان توسط بانک صنعت و معدن پرداخت گردید.

وی تصریح کرد: در این زمینه 10 میلیارد تومان از تسهیلات دریافت شده به 2 هزار نفر سرمایه‌گذار که اصل و سودشان تا 3 میلیون تومان بود پرداخت گردید؛ همچنین 2 میلیارد تومان نیز بابت بدهی‌های اقساطی که این گروه صنعتی به مدت تقریباً 11 ماه در نزد تأمین اجتماعی داشت پرداخت شد و خوشبختانه با پرداخت‌های صورت گرفته، سازمان تأمین اجتماعی هیچ گونه طلبی از شرکت گیتی پسند بابت اقساط ندارد.

تاجمیر ریاحی با بیان اینکه 3 میلیارد تومان دیگر از این تسهیلات نیز به عنوان حق المصالحه(حق ماهیانه) به 4 هزار نفر از سرمایه گذاران پرداخت شده است، گفت: 22 میلیارد باقی مانده نیز برای سرمایه درگردش و خرید مواد اولیه اختصاص داده شد.

وی اضافه کرد: در صورت جلسه‌های توافق شدهدر سال 93 با بانک مرکزی مقرر گردید که 600 میلیارد تومان اعتبار جهت سرمایه در گردش شرکت گیتی پسند اختصاص داده شود که این اعتبارات در 6 فاز با مبلغ 100 میلیارد تومان پرداخت شود که متأسفانه این قول هنوز در فاز اول به نتیجه کامل نرسیده است و بانک‌ها به تعهدات خود برای کارهای تولیدی چندان بها نمی دهند.

500 میلیارد تومان بدهی گیتی پسند به مردم است

در ادامه نیز مدیر روابط عمومی صنایع گیتی پسند گفت: با اینکه پرداخت این مبالغ در بانک مرکزی مصوب شده است اما بانک‌ها برای اختصاص تسهیلات به بخش‌های بازرگانی مشتاق‌ترند و به بخش‌های تولیدی که زیر بنای اقتصاد هستند چندان بها نمی دهند.

محمد گیوی بیان کرد: در واقع اصل بدهی‌های این شرکت به مردم در قالب پرداخت اصل و سود سرمایه و قراردادهای مصالحه‌ای 500 میلیارد تومان می باشد که اگر تعهدات بانک مرکزی برای پرداخت 600 میلیارد تومان اعتبار به این گروه صنعتی عملیاتی شود خواهیم توانست که از محل این اعتبارات طرح‌های توسعه، پرداخت سود سرمایه گذاران و به تولید 100درصدی گروه منجر شود.

وی تأکید کرد: متأسفانه با مشکلاتی که برای این گروه صنعتی در سال 90 آغاز شد ارزش‌گذاری طرح‌های توسعه نیز تغییر پیدا کرد و نمی توان آمار دقیقی در این زمینه ارائه داد.

گیوی افزود: خوشبختانه گروه گیتی پسند هیچ گونه پرونده مفاسد اقتصادی در قوه قضائیه ندارد و بسیاری از نهادها و بخش‌های حاکمیتی از اصل کار و فعالیت این گروه پشتیبانی می کنند.

وی تأکید کرد: امیدواریم هر چه زودتر تسهیلات مورد نیاز اختصاص یابد تا بتوانیم با برطرف کردن مشکلات این مجموعه به حداکثر ظرفیت تولید دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

__________________

گزارش از: زهرا نصیری

________________


ارسال نظرات