خبرهای داغ:
یک کارشناس رسانه با بیان اینکه عملکرد رسانه‌ها و مطبوعات در پوشش خبری فاجعه منا به صورت کلی مناسب است، گفت: احساسی عمل کردن رسانه‌ها و مطبوعات در روزهای ابتدایی فاجعه منا روح و روان بازماندگان را به هم ریخت.
کد خبر: ۸۵۷۹۳۴۶
|
۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان اکبر نصرالهی در نشست تحلیل پوشش بین‌المللی و داخلی فاجعه منا در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان با تشریح عملکرد رسانه‌ها و مطبوعات در پوشش خبری این فاجعه اظهار داشت: در روزهای نخست این واقعه، پوشش خبری حوادث منا توسط رسانه‌ها، مطبوعات و صدا و سیما به نوعی احساسی بود اما با گذشت زمان می‌توان گفت که در مجموع مدیریت پوشش رسانه‌ای این فاجعه قابل قبول اما با اشکالاتی مواجه بود.

وی با مرور حوادث حج امسال افزود: دولت عربستان با در اختیار داشتن نیروی هوایی، بالگرد، نیروهای ارتش، وجود صد هزار نیروی امنیتی، حضور 25 هزار کادر پزشکی، فعالیت 220 گروه امداد و نجات و رصد مستمر مسیرها توسط دوربین‌های مداربسته بی‌تدبیری خود را در این واقعه به صورت کامل به نمایش گذاشت.

این کارشناس مسائل رسانه با اشاره به طرح سه سناریوی مختلف در جریان فاجعه منا بیان کرد: در ابتدا مطرح شد که بی‌تدبیری دولت عربستان و کم‌تجربگی نیروهای امنیتی عامل اصلی این حادثه بود، سپس گفته شد که این یک توطئه و اقدام عامدانه بوده و در نهایت مشخص شد که جنگ قدرت در بین شاهزادگان آل سعود منجر به رقم خوردن این واقعه جان‌سوز شده است.

وی عملکرد رسانه‌های داخلی را مناسب ارزیابی کرد و افزود: غلبه فضای احساسی و عاطفی بر خبرها، نبود و ناکافی بودن تحلیل‌ها و پرداختن سطحی به فاجعه، کم‌توجهی به نیازهای روحی خانواده‌ها، بازماندگان، حجاج مستقر در مکه و مجروحان از جمله ضعف‌هایی است که در پوشش خبری فاجعه منا توسط رسانه‌های داخلی مشاهده می‌شد اما به مرور زمان این ضعف‌ها برطرف شد.

نصرالهی گفت: نشان دادن تصاویر فجیع حجاج ضمن اینکه نقض حقوق قربانیان و مخاطبان است موجب دل‌زدگی مخاطبان و تشویش خاطر آنان شد.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای این واقعه قطب‌بندی دوگانه‌ای میان ایرانی‌ها و عرب‌ها، شیعه و سنی و مخالف و موافق دولت در حال شکل‌گیری بود اما پس از چند روز رسانه‌ها به سمت اینکه جهان اسلام را در مقابل عربستان و بی‌کفایتی آن متحد سازند حرکت کردند.

نویسند کتاب مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه‌های حرفه‌ای تصریح کرد: تقدس‌زدایی از حج و حجاج، توازن نامناسب حجم پوشش خبری با انتظارات و مقدورات نظام و مسئولان، اطلاع‌رسانی نامطمئن و شتادب‌زده، اطلاع‌رسانی برای مخاطبان متفاوت(مکه، ایران، اروپا و عرب)، تقویت ناخواسته «اسلام‌هراسی» به واسطه انتشار عکس‌های این فاجعه از دیگر مشکلات رسانه‌ها داخلی در پوشش خبری فاجعه دردناک منا به شمار می‌رود.

وی گفت: پخش ویدئو غیر مستند از حضور کاروان شاهزاده عربستانی یکی از انتقاداتی است که به خبرگزاری صدا و سیما وارد است.

این مدرس دانشگاه افزود: متأسفانه فضای مجازی یکی از جاهایی بود که شایعه در آن موج می‌زد، البته واکنش و تکذیب مسئولان مربوطه در خنثی‌سازی این شایعات بسیار مؤثر بود.

وی بیان کرد: وحدت و انسجام اسلامی، سیاسی و ملی مطبوعات همه جناح‌ها یک رویکرد بسیار مناسب در هفته‌های اخیر بود.

انتهای پیام/ 63042 /
ارسال نظرات