خبرهای داغ:
نشستی با عنوان نقد و بررسی سیستم آموزش حوزه های علمیه در زمینه ادبیات در مدرسه آیت الله سید محمدباقر درچه ای برگزار شدکه در این نشست حجت الاسلام محسن جلالی معاون آموزش و پژوهش به عنوان موافق و حجت الاسلام سید حسین رفیعیایی مدیر مدرسه علمیه ولی عصر به عنوان منتقد روش فعلی تدریس ادبیات سخنانی مطرح کردند.
کد خبر: ۸۷۹۱۹۰۴
|
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از درچه؛ نشست نقد و بررسی سیستم آموزش حوزه های علمیه در زمینه ادبیات در مدرسه آیت الله سید محمدباقر درچه ای برگزار شد که در این نشست حجت الاسلام محسن جلالی معاون آموزش و پژوهش به عنوان موافق و حجت الاسلام سید حسین رفیعیایی مدیر مدرسه علمیه ولی عصر به عنوان منتقد روش فعلی تدریس ادبیات سخنانی مطرح کردند.

حجت الاسلام جلالی در مقایسه روش فعلی با روش های پیشین تدریس ادبیات در حوزه مطرح کرد:برنامه درسی گذشته بسیار طولانی بوده و جوابگوی امروز حوزه ها نیست چراکه امروز دشمنان مبلغین خود را را به سرعت پرورش می دهند و ما نیز باید طلاب را به سرعت به سلاح علم مجهز کنیم.

وی در این رابطه افزود: امروز دشمنان و ادیان منحرف دیگر چون وهابیت طلبه ای را می گیرند و سریع آموزش می دهند و مجهز می کنند تا با شبهه افکنی ها به مکتب شیعه هجمه وارد کند، لکن نمی توان طلاب را بر اساس دروس طولانی گذشته تربیت کرد هرچند لازم است عده ای این دروس را بخوانند ولی این امر عمومیت ندارد.

استاد درس خارج اصفهان در ادامه تاکید کرد: البته لازم است افراد مستعدی دروس طولانی گذشته را بخوانند و همچون مدرس افغان تسلط کامل بر ادبیات عرب داشته باشد اما این امر بر همه لازم نیست و عمومیت ندارد.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به سرفصل های کنونی ادبیات عرب در حوزه خاطرنشان کرد: این ادبیات مکالمه و لغت نمی آموزد بلکه به درک متون عربی کمک می کند لذا اگر کسی بخواهد مکالمه بیاموزد لازم است به طور مجزا کتب مخصوص را مطالعه کند یا با استادی کلاس بگیرد.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان در رابطه با نظام درسی۳ساله حوزه های علمیه بیان کرد: ادبیات در کل کشور با همین برنامه جلو می رود و در اصفهان برنامه ریزی در شورای آموزشی و با مشورت با اساتید مربوطه صورت می گیرد لکن ما نمی خواهیم خود را مستقل از حوزه های سطح کشور ببینیم.

وی در ادامه در رابطه با تحول در دروس ادبیات افزود: طلبه ای که در حوزه علمیه اصفهان مشغول به تدریس است باید اگر قصد عزیمت به شهر دیگری کرد به گونه ای تربیت یافته باشد که در آن شهر پذیرش شود براین اساس اصفهان نیز همان سرفصل هایی را که در کل کشور تدریس می شود اجرایی می کند و از دیگر استان ها مجزا نیست.

وی در رابطه با سطوح مختلف طلاب و تشکیل کلاس هایی متناسب با مدرک تحصیلی آنان بیان کرد: با توجه به اینکه اگر طلبه ای بخواهد از محلی نقل مکان کند باید بتواند در هر شهرستانی به راحتی پذیرفته شود اگر حوزه ها متناسب با مدرک جداسازی شود با توجه به اینکه در شهرستان ها وجود افراد در یک سطح اندک هستند این امر امکان پذیر نخواهد بود.

استاد حوزه علمیه اصفهان در رابطه با تغییر روش تدریس ادبیات بیان کرد: کتاب هایی که قدیم تدریس می شد علاوه بر حجیم بودن ابهام فراوانی داشت بر این اساس بر آن شدیم تا با حذف مطالب اضافی متن جدیدی تدوین کنیم که مطالب مورد نیاز طلاب را شامل شود.

وی در رابطه با کمبود وقت برای تدریس و تمرین افزود: تمرین باید با تدریس توام باشد و نیاز به کلاس مجزا ندارد بنابراین بهتر است تمرین ها توسط استاد و در کلاس مطرح شوند.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان پیرامون حجم دروسی که در برنامه آموزشی تدوین شده بیان کرد: حوزه نباید وقت طلبه را تلف کند براین اساس روزی۸ساعت وقت طلاب باید صرف درس بشود که به طور متوسط هر روز باید۴درس تدریس شود.

حجت الاسلام سید حسین رفیعیایی در ادامه به عنوان منتقد روش فعلی تدریس ادبیات عرب گفت: روش فعلی تدریس کلی و برای همه یکسان است در حالیکه لازم است افراد با سطوح هوش متفاوت تفکیک شوند و هرکس متناسب با سطح علمیش برنامه درسی داشته باشد.

وی درادامه تاکید کرد: اینکه همه طلاب در۳سال ادبیات را بیاموزند امر غلطی است زیرا یک طلبه ممکن است از استعداد بالایی برخوردار باشد و بتواند در یک سال بیاموزد یک طلبه هم نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه ولی عصر اصفهان با انتقاد به کمبود زمان اختصاص داده شده به تدریس دروس گفت: از مشکلات کمبود زمان عدم وجود زمان کافی برای تمرین و عدم تدریس بخشی از کتاب ها است که موجب می شود مطالب زیادی از طلاب دریغ شود.

وی در ادامه اظهار کرد: طلاب بعضا با توجه به مشکلات زندگی شاغل هستند و مشکلات اقتصادی دارند بنابراین برنامه ریزی حوزه باید به گونه ای باشد که بتوانند وقتی را برای حل مشکلات معیشتی اختصاص دهند.

حجت الاسلام رفیعیایی در ادامه عنوان کرد: شرایط فعلی موجب عدم طراوت علمی در حوزه ها شده و طلاب را دچار خستگی کرده بنابراین لازم است برنامه درسی حوزه به گونه ای باشد که نشاط علمی را به همراه بیاورد.

وی در پایان تاکید کرد: همه طلاب اعم از مجتهد و مبلغ و … باید ادبیات عرب را به طور کامل فرا گیرند و این یکی از لازمه های طلاب است بنا بر این باید برنامه ریزی آموزشی این قضیه را لحاظ کند.


ارسال نظرات