خبرهای داغ:
محسن براتی
ریاحی تاکید کرد: تقوای علامه سید محمد باقر درچه ای مثال زدنی است و با وجود وجوهات زیادی که به ایشان می رسید هیچ چشم داشتی به این مسایل نداشت و مرحوم آیت الله طیب از مفسران علمی و قرانی ایشان را از ستودنی ترین اساتید در تاریخ حوزه معرفی کردند.
کد خبر: ۸۸۳۱۲۹۷
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از درچه:محمدحسین ریاحی، تاریخ نگار برجسته کشور و نویسنده کتاب آیت الله سید محمد باقر درچه ای در حاشیه برگزاری روز حماسه و ایثار شهر درچه در گفتگو با خبرنگار بسیج گفت:  استاد جلال الدین همایی در مراسم ارتحال آیت الله بروجردی عنوان کردند که  اگر ما امروز از آیت الله بروجردی سخن می گوییم به واسطه  تربیت صحیح و  با بنیه علمی قوی این عالم بزرگ  نزد استاد و علامه آیت الله درچه ای است.

این محقق و پژوهشگر تاریخ و تمدن ایران و اصفهان، با اشاره به تحصیل بزرگان علمی جهان اسلام در قبل از دوران صفویه در حوزه های علمیه اصفهان و ورود علمایی از منطقه جبل عامل مانند ملاصدرا، ملا محمدتقی و محمد باقر مجلسی و اثر بحار الانوار از این بزرگان نام برد و گفت: در اوایل دوره قاجار با رونق و رشد کردن حوزه های علمی مانند کلباسی و شفتی و مدرس توانستند جایگاه علمی را به اصفهان برگردانند و یکی از موثرترین و اصلی ترین این افراد آیت الله سید محمد باقر درچه ای بود.

ریاحی با اشاره به بیان زهد و تقوای آیت الله سید محمد باقر درچه ای گفت: این علامه بزرگ زهد و قناعت مثال زدنی داشتند و دقت علمی و درایت بیان ایشان به حدی بود که در زمانی که در جلفای اصفهان قرار شد بین علما و اندیشمندان مسیحی و مسلمانان مباحثه ای انجام گیرد ازطرف آقا نجفی مرحوم سید محمد باقر درچه ای مامور شد تا این استدلال علمی را انجام دهد و این رتبه علمی این عالم بزرگوار را نشان می دهد.

وی از ویژگی های دیگر این عالم بزرگ را دقت و نظم بیان کرد و گفت: همیشه صبح شنبه در سرما و یخبندان خود را از درچه به اصفهان می رساند تا درس علمی تعطیل نشود.

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان افزود: تقوای علامه آیت الله سید محمد باقر درچه ای مثال زدنی است و با وجود وجوهات زیادی که به ایشان می رسید هیچ چشم داشتی به این مسائل نداشت و  مرحوم آیت الله طیب از مفسران علمی و قرآنی ایشان را از ستودنی ترین اساتید در تاریخ حوزه معرفی کردند.

این محقق و استاد دانشگاه ادامه داد: علامه در مدرسه نیماورد تدریس می کرد و  و نویسنده کتاب سیاحت شرق آقا نجفی قوچانی یا خراسانی پای درس آیت الله درچه ای کسب علم کردند و آیت الله بروجردی استاد امام خمینی در مورد آیت الله درچه ای گفته اند که  من آنچه بعد از طی کردن حوزه های نجف در اصفهان و در محصر آیت الله درچه ای یافتم و اطلاعات ایشان و تسلط ایشان به شعر عربی و فارسی قابل توجه بوده و در طب ریاضیات شناخت کافی داشتند و زیبنده معرفی شدن با نام علامه هستند.

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان در ادامه تصریح کرد: آیت الله سید ابالحسن اصفهانی، آیت الله بروجردی، میرزا علی آقا شیرازی، غلامرضا یزدی،حاج آقا رحیم ارباب، سید محمدرضا خراسانی، مرحوم فیاض و طیب را از دست پروردگان این عالم بزرگوار هستند و چنین علمایی در محضر آیت الله درچه ای سالها کسب علم و معرفت کرده اند.

وی تاکید کرد: عموم علمای تاثیر گذار جهان تشیع دست پرورده آیت الله سید محمد باقر درچه ای بودند.

ارسال نظرات