خبرهای داغ:
بهنام حسن زاده
مسؤول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان گفت: نگاهی از بیرون به جریان دانشجویی است که این جریان را خطرناک دیده و به دنبال محدود کردن آن در حصار حرکت‌های مبتذل و سطحی هستند که این نگاه هم در دولت سازندگی و هم در دولت فعلی بشدت دنبال می‌شود.
کد خبر: ۹۰۸۷۸۹۸
|
۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس در اصفهان ،محمد افشاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با تبیین مطالبه‌گری دانشجویی و اهمیت آن در اجتماع اظهار کرد: در ابتدا باید تعریفی از مفهوم مطالبه‌گری و همچنین تعبیر مؤذن جامعه که شهید بهشتی به دانشجو نسبت می‌دهد داشته باشیم، مطالبه‌گری درواقع زبان جامعه و مردم شدن برای گفت‌وگو و دادستانی اقشار مختلف از صاحبان قدرت برای رفع مشکلات و حرکت کشور به سمت جامعه آرمانی ست.

دانشجو مؤذن جامعه است، بدون مرزبندی سیاسی

مسؤول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان عدم مرزبندی سیاسی را از ویژگی‌های جریان دانشجویی دانست و تصریح کرد: شهید بهشتی تعبیر مؤذن جامعه را به دانشجو نسبت می‌دهد چراکه به‌جز وظیفه آگاهی‌بخشی به جامعه، مؤذن ویژگی دیگری هم دارد و آن‌همه جانبه‌نگری در برخورد با جامعه مخاطب و عدم مرزبندی است؛ بانگ مؤذن در شهر به همه می‌رسد و دیواری جلودار آن نیست.

وی ظرفیت علمی دانشگاه را پشتوانه‌ای قوی برای جریان دانشجویی خواند و ادامه داد: جامعه دانشگاهی به دلیل عدم وابستگی مادی و رهایی از قید و بندهای فردی و گروهی مناسب‌ترین قشر جامعه برای برافراشتن علم مطالبه‌گری، نقد و اصلاح کشور است و نکته‌ای که جریان دانشجویی می‌تواند از آن به‌عنوان فرصت در مسیر مطالبه‌گری استفاده کند، ظرفیت علمی دانشگاه است که می‌تواند به‌عنوان یک پشتوانه علمی قوی و همچنین راهکار جریان دانشجویی مطرح شود.

افشاری خاطرنشان کرد: قطعاً مطالبه‌گری به همراه ارائه راهکار، مفید و موثرتر خواهد بود، همچنین در خصوص جایگاه مطالبه‌گری در اندیشه اسلامی و انقلاب، سخن‌های بسیاری مطرح‌شده و بهتر است از کلیات عبور کرده و به‌صورت اجرایی و عملیاتی به مسأله مطالبه‌گری جریان دانشجویی نگاه کنیم.

مسؤول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان افزود: آسیب‌های حرکت مطالبه‌گری توسط جریان دانشجویی را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد، نخست معضلاتی که از بیرون بر جنبش دانشجویی تحمیل می‌شود و دسته دوم آسیب‌هایی که خود جریان دانشجویی در فضای داخلی، در روند مطالبه‌گری با آن مواجه است.

دانشجو نباید پیاده‌نظامی باشد برای اهداف سیاسی دیگران

وی با تشریح معضلات جریان دانشجویی بیان کرد: در خصوص معضلات بیرونی، جریان دانشجویی ابتدا با گروه‌هایی مواجه است که دانشجو را در مقام سیاهی‌لشکر و نفرات پیاده خود می‌خواهند و نگاه این دسته به دانشجو، صرفاً گروهی بله‌قربان‌گو است که از دانشجو و مطالبه گری آن صرفاً برای فشار بر جریان سیاسی رقیب استفاده می‌کند که این نگاه باعث می‌شود روند تربیت نیرو و ظهور و بروز در جامعه توسط جریان دانشجویی به حاشیه رفته و دانشجو پیاده‌نظامی باشد برای اهداف سیاسی دیگران.

افشاری متذکر شد: نگاه دیگری از بیرون به جریان دانشجویی است که این جریان را خطرناک دیده و صرفاً به دنبال محدود کردن آن در حصار حرکت‌های مبتذل و سطحی هستند که این نگاه هم در دولت سازندگی و هم در دولت فعلی بشدت دنبال می‌شود و سیاست‌گذارانی که به دنبال تبدیل جنبش دانشجویی مطالبه گر، دغدغه‌مند، با عمق و معرفت به جریانی تشریفاتی و سطحی هستند، امروزه در بدنه اصلی دولت این اهداف را دنبال می‌کنند.

مؤذنی نه جامعه را بیدار می‌کند و نه لرزه بر کاخ تزویر می‌اندازد

مسؤول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان بابیان خطرات درگیر شدن جریان دانشجویی در جریانات تشریفاتی و سطحی اذعان کرد: قطعاً جریانی که باید پرچم‌دار مردم و مؤذن آنان باشد و جامعه را نسبت به خطرات مختلفی که در کمین آن است آگاه کند، وقتی به کارهای سطحی و پیش‌ پاافتاده مشغول شود مورد حمایت قرار می‌گیرد چراکه این کارها نه جامعه را بیدار می‌کند و نه لرزه بر کاخ تزویر می‌اندازد.

وی با تشریح آسیب‌هایی که از درون جنبش دانشجویی را تهدید می‌کند ابراز کرد: سطحی‌نگری در حرکت‌ها و فعالیت‌های جریان دانشجویی، یکی از آسیب‌هایی است که از درون جنبش دانشجویی را تهدید می‌کند و همچنین مطالبه‌گری همواره ناظر به تهدید بوده و متاسفانه بیشتر جریان دانشجویی در حرکت مطالبه‌گری از جامعه عقب است و فعالیت‌های جریان دانشجویی اکثراً در مقام دفاع پس از حرکت‌های رخ‌داده انجام می‌شود یعنی باید حادثه‌ای رخ دهد، بحرانی ایجاد شود، انقلاب از سوی برخی مورد هجمه و اتهام قرار گیرد تا جریان دانشجویی وارد میدان شود که این مسأله آسیب جدی آن است.

افشاری سیاسی‌کاری را از دیگر معضلات جریان دانشجویی دانست و عنوان کرد: مشکل دیگر مطالبه گری جریان دانشجویی، افتادن در دام سیاسی‌کاری است به‌طوری‌که برخورد گزینشی با حوادث و رخدادهایی که نیاز به برداشتن علم مطالبه‌گری دارد، باعث شده چشم بر برخی اتفاقات بسته شود و برخی دیگر برای ضربه زدن به جریان رقیب بزرگ‌نمایی شود.

فعالیت بدون عمق، سروصدای چندروزه‌ای بیش نیست

مسؤول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان یادآور شد: مسئله نهایی با توجه به تعریف ابتدایی از لفظ مؤذن، درگیر بودن جریان دانشجویی در یک حصار خاص است و امروز جنبش دانشجویی با مشکل رساندن صدای خود به جامعه مواجه است چراکه صرفاً در یک محیط خاص جمع شده و حرف‌ها خیلی کم از این حصار بیرون می‌رود و عملاً عموم مردم کشور این جریان را حس نمی‌کنند، هرچند خود جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها هم با مشکل عدم اثرگذاری بر جامعه دانشگاهی مواجه است.

وی تأکید کرد: در خصوص اثرگذاری، اگر مطالبه‌گری به‌صورت تخصصی با ارائه راهکار و همچنین به‌دوراز هیاهو و سیاسی‌کاری باشد و جامعه بتواند با آن رابطه برقرار کند قطعاً نتیجه می‌دهد و اگر مطالبه‌گری بر اساس راهبردهای اصلی انقلاب و آرمان‌های امام(ره) و رهنمودهای رهبری باشد در این صورت جریان دانشجویی می‌تواند باعث حرکت انقلاب در مسیر مطلوب آن باشد.

افشاری در پایان گفت: فعالیت سیاسی و فرهنگی اگر عمق و مبنا نداشته باشد، صرفاً یک سروصدای چندروزه است و پس از مدتی فراموش می‌شود؛ یعنی فعالیت فرهنگی و سیاسی در روند مطالبه‌گری، شرط لازم هست ولی کافی نیست و شاید مسأله‌ای که نیاز دارد توسط برخی فعالین تعریف شود، روند صحیح و کامل مطالبه‌گری تا نتیجه دادن و احقاق حقوق مردم در مقابله با جریان‌های حاکم و اثرگذار است.

ارسال نظرات