خبرهای داغ:
سید امیر حسین حسینی
در مراسمی از کتاب میزان الفقاهه اثر مرحوم آیت الله سید محمدباقر درچه ای اصفهانی رونمایی شد.
کد خبر: ۹۰۹۷۵۲۱
|
۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از درچه: کتاب ۲۶ جلدی، مباحث فقهی و استدلالی مرحوم آیت الله درچه‌ای رونمایی ش. موضوعات این کتاب شامل بیع، مکاسب محرمه، طهارت، نماز، خمس، زکات، حج و مباحث متفرقه‌ای نظیر شرک و مباحث رجالی به صورت مختصر بررسی شده است.
آیت الله سبحانی در این مراسم که در دفتر ایشان برگزار شد، با اشاره به شخصیت علمی مرحوم آیت الله درچه‌ای گفت: دغدغه‌های این عالم ربانی درباره حفظ میراث فقه شیعه سبب تربیت شاگردانی، چون مرحوم آیت الله بروجردی و میرزای شیرازی شد.
وی تدریس را از دیگر ویژ گی‌های آیت الله درچه‌ای دانست و گفت: وجود ایشان سبب درخشش حوزه علمیه اصفهان در آن دوران شد.
آیت الله العظمی سبحانی در این مراسم گفت: جهان شیعه و حوزه‌های علمیه باید به علامه درچه‌ای افتخار کنند.
وی افزود: علامه درچه‌ای هم در تدریس توانسته است شاگردان برجسته‌ای پرورش دهد، هم تالیفات فاخری داشته باشد.
آیت الله سبحانی گفت: طلاب اصفهانی در حوزه علمیه نجف اشرف شاخص و برتر بودند و در بین آنان شاگردان علامه درچه‌ای بین همه طلاب از بقیه بیشتر می‌درخشیدند.
وی تدریس را از دیگر ویژ گی‌های آیت الله درچه‌ای دانست و گفت: وجود ایشان سبب درخشش حوزه علمیه اصفهان در آن دوران شد و زهد، ترک علایق دنیوی و تربیت شاگردان برجسته، از خصوصیات منحصر به فرد ایشان است.
کتاب میزان الفقاهه یک دوره‌فقه استدلالی است که در حدود صدسال قبل توسط حضرت آیت الله العظمی تالیف گردیده و اکنون به وسیله فرزندان و نوادگان ایشان در مدت ۱۰ سال به چاپ رسیده است.
علامه سیدمحمدباقر درچه‌ای در حدود سال ۱۲۶۴ ه. ش. در شهر درچه اصفهان به دنیا آمد و پس از گذراندن علوم دینی در اصفهان و نجف اشرف، به مدت ۴۰ سال به عنوان مرجعیت شیعه و استاد بلامنازع درس خارج فقه و اصول و کلام در حوزه علمیه اصفهان بود.
از شاگردان برجسته ایشان میتوان به بزرگانی همچون آیات عظام سیدابوالحسن اصفهانی، سیدحسین بروجردی، شهیدسیدحسن مدرس، حاج آقا رحیم ارباب و سیدجلال الدین همایی اشاره کرد.
مرحوم آیت الله سید محمدباقر درچه‌ای اصفهانی از فق‌های شیعه در قرن سیزده هجری قمری بود که در ۱۶ آذر ۱۳۰۲ در شهر درچه دار فانی را وداع گفت
ارسال نظرات