خبرهای داغ:
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان گفت: جهت تقویت کارکردهای گوناگون بقعه‌های متبرکه در راستای فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری، مرکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی (افق) در بقعه‌های شاخص این شهرستان راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۹۱۷۵۱۳۸
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰

حجت الاسلام اصغر توسلی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: این مرکزها وظیفه تقویت نقش و کارکرد اجتماعی، فرهنگی و قرآنی بقعه‌ها و مکان‌های متبرکه را با رویکرد استفاده از ظرفیت نهادها و تشکل‌های مردمی در کنار رعایت ارزش‌های اسلامی در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب بر عهده دارند.

وی بررسی وضعیت منطقه محدوده امامزاده و برنامه‌ریزی جهت آسیب‌شناسی، اولویت‌بندی و نیازسنجی فرصت‌ها، مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و برطرف کردن نیازها در قالب امدادرسانی، مددکاری اجتماعی یا کمک‌های نقدی و غیرنقدی (سبد معیشتی و توزیع ارزاق) به نیازمندان، ایجاد اشتغال برای زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست، آموزش و کمک به ترک اعتیاد، راه‌اندازی صندوق‌های قرض الحسنه و ایجاد مرکزهای تخصصی مشاوره خانواده را از جمله مسوولیت‌های افق برشمرد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان افزود: برپایی کلاس‌های سبک زندگی اسلامی، مهدهای قرآنی، کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت مادی و معنوی از خانواده زندانیان، کمک به تهیه جهیزیه و ازدواج زوج‌های جوان کم‌برخوردار، ایجاد نشاط اجتماعی در قالب اردوها و کوه‌گشت‌های خانوادگی، حمایت مالی و معنوی از بیماران نیازمند و ایجاد گروه‌های جهادی برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را از دیگر وظیفه‌ها و اقدام‌های مرکزهای افق در محدوده بقعه‌های متبرکه خواهد بود.

وی بیان کرد: بدون تردید موضوع خدمات اجتماعی یکی از ضرورت‌های امروز است زیرا زندگی گروهی نیازها، مشکلات و حقوقی برای جامعه به وجود آورده که پاسخ‌گویی به آنها الزاماتی را هم از جهت ماهیت نیازها و مشکلات اجتماعی و هم از جهت مسوولیت‌پذیری اجتماعی برای شهروندان ایجاد می‌کند.

توسلی اضافه کرد: بقعه‌های متبرکه با برخورداری از پیشینه تاریخی، به پایگاهی فراتر از محل زیارت یک شخصیت متوفی تبدیل شدند و با توجه به پراکندگی در نقاط مختلف کشور و خارج شدن از حالت یک مکان مذهبی صرف، در طول تاریخ ایران همواره نقش و جایگاه اجتماعی قابل توجهی داشته‌اند.

وی تاکید کرد: بر این اساس اقدام‌هایی مانند راه‌اندازی مرکزهای افق با کمک‌ نیکوکاران، هیات امنای بقعه‌های متبرکه و موقوفات می‌تواند گامی مهم و موثری در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در محدوده این مکان‌های مقدس برداشته و به کمک سایر سازمان‌ها و نهادهای همسو بشتابند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان همچنین اظهارداشت: نشست‌هایی در این راستا با هیات امنای بقعه‌های متبرکه شاخص از جمله آستان مقدس امامزاده علی بن باقر (ع) مشهد اردهال، امامزاده احمد بن موسی المبرقع (ع) و امامزاده ولی بن موسی (ع) راوند برگزار شده و همه کمک‌های مادی و معنوی موقوفات شهرستان به نیازمندان نیز از سوی این سه مرکز افق توزیع خواهد شد.

وی یادآور شد: پیش‌تر در بقعه‌های متبرکه مرکزهای فرهنگی قرآنی فعالیت داشتند که با توجه به وضعیت کنونی کشور و اهمیت فعالیت‌های اجتماعی، به ساختاری فراتر از آن یعنی مرکزهای اجتماعی، فرهنگی و قرآنی (افق) تغییر پیدا کرد.

بقعه‌های متبرکه شهرستان کاشان شامل ۱۰۰ امامزاده و سه حسینیه زیارتی، ۱۴ آرامگاه، ۲ مسجد زیارتی و یک قدمگاه است.

کاشان همچنین با برخورداری از ۲ هزار و ۳۱۳ موقوفه و هشت هزار و ۷۲۵ رقبه وقفی در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

 

ارسال نظرات