یک کارشناس ارشد محیط زیست:
برندهای قدیمی برنج در حال از دست دادن ارزش ژنتیکی هستند/ کشت «گیلانه» در راه است
یک کارشناس ارشد محیط زیست گفت: برندهای قدیمی برنج پس از پنج تا هفت سال ارزش ژنتیکی خود را از دست میدهند به همین دلیل کشاورزان ناچارند از سموم بیشتری استفاده کنند.
به گزارش خبرگزاری بسیج، اسفندیار قربانی درباره حجم بالای استفاده
از سموم در مزارع برنج شمال کشورگفت: برنج کاران شمال کشور سالها است که
از برندهای قدیمی مانند هاشمی، طارم و دم سیاه استفاده میکنند اما این
برندها پس از پنج تا هفت سال ارزش ژنتیکی خود را از دست میدهند.
استفاده از سموم فراوان کشاورزی به دلیل نبود برند جدید
این کارشناس ارشد محیط زیست با اشاره به اینکه در مزارع 230 هزار کیلومتری
برنج در سطح استان گیلان از برندهای سنتی استفاده میشود، تاکید کرد:
اقدامی برای اصلاح ژنتیک برندهای سنتی انجام نشده است پس به مرور زمان
برندهای قدیمی خاصیت ژنتیکی خود را از دست میدهند و در مقابل آفات و امراض
ضعیف میشوند در این حالت کشاورزان به ناچار مجبور میشوند از سموم بیشتر
استفاده کنند.
برند گیلانه جایگزینی برای برند سنتی محصول برنج
قربانی با انتقاد از اینکه برندهای جدید «اصلاحٍ ژنتیک شده « به برنجکاران
داده نمیشود، ابراز کرد: بسیج مهندسین کشاورزی به همراه مرکز تحقیقات
برنج کشور در توافقنامهای دو سیاست را دنبال میکنند نخست اینکه برنج
جدید با عنوان «گیلانه» با قابلیت ژنتیکی بالا در سطح استان در حال کشت است
که نسبت به امراض بسیار مقاوم و از نظر توناژ نیز نسبت به برنج هاشمی یک
تن بیشتر محصول دهی دارد و با حداقل سموم شیمیایی در حال کشت است که
امیدواریم این محصول جایگزین برندهای سنتی شود.
وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه به دنبال برندهایی هستیم که در برابر امراض مقاوم باشند تا کمتر از سموم شیمیایی استفاده شود.
قربانی تصریح کرد: برندهای اصلاح شده محصولات کشاورزی باید در اختیار
کشاورزان قرار گیرند اما در کشور ما سیستم حمایتی قابل توجه که در این باره
تاثیرگذار باشد وجود ندارد پس باید تحولی ایجاد شود و این موضوع باعث
افزایش محصول خواهد شد؛ حتی این موضوع درباره مرغ و ماهی نیز قابلیت انجام
شدن را دارد.