جایزه بهترین کتاب آشپزی جهان به یک بانوی ایرانی رسید

یک بانوی ایرانی با تالیف یک جلد کتاب آشپزی بین ۲۰۷ کشور رتبه نخست را کسب کرد.
کد خبر: ۸۵۳۵۴۹۰
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، سمیرا جنت دوست در رابطه با مسابقه بهترین کتاب سال آشپزی در کشور چین گفت: مسابقه‌ای تحت عنوان معرفی بهترین کتاب آشپزی سال جهان در حضور داوران بین المللی و با شرکت 205 کشور برگزار شد که من توانستم با تالیف کتاب آشپزی مدرن "پانیذ" رتبه نخست را کسب کنم.

وی به محتویات کتاب آشپزی مدرن پانیذ اشاره کرد و گفت: منتخب کتاب آشپزی مدرن "پانیذ" در مسابقات بین المللی دارای 416 صفحه و حدود 200 دستور پخت از تمامی فنون آشپزی کشور‌های جهان جمع آوری شده و با ظرافت خاصی به ذائقه ایرانی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: خوشحالی من از این بابت بود که خوشبختانه دنیا ذائقه ایرانی را پسندید و برایم مهم بود که بتوانم در این کتاب تمامی غذا‌های کشور‌ها به ذائقه ایرانی تبدیل شود و مهم تر از همه، با کسب رتبه نخست در جهان آن هم توسط یک بانوی ایرانی به جهانیان ثابت شد که یک بانوی مسلمان ایرانی هم می‌تواند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.

این ناشر نمونه کشوری، از بالا بودن سطح مسابقه در کشور چین گفت و افزود: در این مسابقه از بهترین سر آشپز‌ها و طراحان و عکاسان کشور‌های جهان دعوت به عمل آمده بود تا از بین 26 هزار ناشر شرکت کننده، بهترین کتاب سال آشپزی را انتخاب کنند.

دارنده تندیس برتر چهارمین اجلاس جهانی نشان منتخب؛ احترام به فرهنگ غذایی سنتی ایرانی را مهم دانست و ادامه داد: اگر به فرهنگ غذایی سنتی کشور خودمان احترام نگذاریم در واقع تقلید کننده‌ای بیش نیستیم و نباید فراموش کنیم که فرهنگ غذای ایرانی در جشنواره "گورماند" در جهان مقام نخست را به دست آورده است و این باید تلنگری باشد که بیشتر به غذا‍‌های ایرانی توجه کنیم که متاسفانه امروزه تقلید از غذا‌های خارجی در کشور ما کم نیست.

این پژوهشگر و مولف بین‌المللی، به حضور بالای ناشرین برخی کشور‌ها در جشنواره اشاره کرد و گفت: 40 درصد شرکت کننده‌ها از کشور آمریکا بودند؛ از کشور آلمان فقط 40 ناشر در این مسابقه شرکت کرده بودند و برخی کشور‌های دیگر هم با ناشرین بسیاری پا به میدان رقابت گذاشته بودند، این در حالی بود که از بین 26 هزار عنوان کتاب، از کشور ایران فقط یک ناشر و آن هم با یک عنوان کتاب شرکت کرده بود که توانست مقام نخست را به دست بیاورد.

ناشر نمونه کشور و جهان در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد بعد از ماه مبارک رمضان به مناسبت این پیروزی از 20 هزار مشترک کتاب‌های پانیذ دعوت خواهد شد تا جشن بزرگی به مناسبت برگزیده شدن این کتاب به عنوان مقام اول جهان حضور داشته باشند و هدیه‌های ویژه‌ای نیز برای مخاطبین در نظر گرفته شده است.

این ناشر برتر آشپزی تالیف کتاب آشپزی را فقط منحصر به طرز تهیه آنها ندانست و گفت: در کتاب آشپزی ایرانی حدود 700 صفحه این کتاب فقط تحقیقات در رابطه با خواص مواد غذایی و طرز نگه‌داری صحیح آنها است و به مواردی همچون طرز نگه‌داری ادویه جات، منجمد کردن مواد غذایی و طرز استفاده آنها بعد از انجماد، طریقه درست و اصولی نگه‌داری مواد غذایی، رعایت اصول حرفه‌ای بهداشت که در تاب و تدریس‌ها به آن اشاره شده است.

نقش تغذیه در سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها
وی به نقش تغذیه در سلامت اشاره کرد و گفت: هیچ چیزی به اندازه تغذیه در سلامت یک فرد موثر نیست. در همه جای دنیا به جای سرمایه‌گذاری در بخش بیمارستان‌ها و دارو‌ها به تغذیه اصولی و سالم نگاه می‌کنند و آن را در سفره‌های خود جا‌ی می‌دهند.

وی ادامه داد: در کشور آلمان تغذیه افراد بیشتر در نان متمرکز شده است و از تمامی املاح و ویتامین‌های لازم در آرد نان‌ها استفاده کرده است و آن را در اختیار مردم خود قرار داده است و با این کار در واقع از وجود بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کرده است.

غذای داغ را در ظروف پلاستیکی نریزید
جنت دوست فروش ریختن غذای داغ در ظروف پلاستیکی را اشتباه دانست و افزود: در هیچ جای دنیا آش و سوپ‌ها داغ را در ظروف پلاستیکی نمی‌ریزند، اما متاسفانه در کشور ما بسیاری از مغازه‌ها و دست فروشان آش رشته را در ظروف پلاستیکی به فروش می‌رسانند که برای سلامتی بسیار خطرناک و بیماری سرطان را در افراد به وجود می‌آورد.

وی تصریح کرد: متاسفانه ادویه جات در ظروف پلاستیکی در سوپرمارکت‌ها فروخته می شود که این باعث می‌شود تا خواص ادویه از بین برود و آسیب‌زا هم باشد، در حالی که برای همه ما خواص یک ماده غذایی اهمیت دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار