تخصیص ۲۵۰ میلیون دلار برای خرید تجهیزات کمکناوبری
به گزارش خبرگزاری بسیج، سیداحمد مومنیرخ با اشاره به برنامهریزیهای صورت گرفته در شرکت فرودگاههای کشور و موافقت وزیر راهوشهرسازی برای تخصیص مبلغ 250 میلیون دلار به منظور خرید تجهیزات تکمیلی و نوسازی دستگاههای کمکناوبری، رادارها، اتوماسیون، ارتباطات و... ابراز امیدواری کرد: با تداوم اقداماتی که از سال گذشته آغاز شده است تا پیش از پایان امسال تجهیزات ارتباطی و راداری فرودگاه مهرآباد و 24 ایستگاه رادیویی کنترل از راه دور و چند دستگاه هدایت هواپیمای در کُریدورهای هوایی در سراسر کشور نوسازی شوند.
وی از نصب سیستمهای کمک به فرود هواپیما(ILS) در فرودگاههای بجنورد، اردبیل، آبادان و یزد و تجهیز ایستگاههای ارتباطی و راداری به تجهیزات ماهوارهای VSAT و تجهیز ایستگاههای هوانوردی ارتباطی و رادار در سکتور شمالغرب (شماره یک) کشور به این سیستم و همچنین برنامهریزی تجهیز سکتور جنوب غرب (شماره سه) کشور و سایر نقاط کشور به این سیستم در آینده نزدیک، به عنوان دیگر اقدامات انجام شده توسط شرکت فرودگاههای کشور برای نوسازی و توسعه تجهیزات راههای هوایی و فرودگاههای کشور نام برد.
مومنیرخ از وجود اراده لازم برای نوسازی ناوگان هواپیمایی به منظور ارائه خدمات ایمنتر و بهتر در دوران پساتحریم، بر ضرورت کمک دولت به شرکتهای هواپیمایی تاکید کرد و گفت: ایرلاینهای آنقدر قدرتمند نیستند که خودشان بتوانند این حجم از ناوگان را نوسازی کنند. ضمن این که برای رقابت در منطقه خاورمیانه و انجام پروازهای دوربُرد به ناوگان پروازی مدرن همراه با تجهیزات مدرن کمکناوبری و زیرساختهای فرودگاهی توسعهیافته نیاز داریم.
وی با اشاره به ضرورت توجه هرچه بیشتر به جایگاه حملونقل هوایی در برنامه ششم توسعه کشور و همچنین کمرنگ بودن این جایگاه نسبت به موقعیت حملونقل ریلی، جادهای و دریایی اظهار کرد: با توجه به پیشرفتهای حاصل شده در امور پروازی و خدمات فرودگاهی در سطح جهان و همچنین براساس واقعیت مشهود موجود و گزارشات مجامع بینالمللی هوانوردی از جمله ایکائو و یاتا، مشخص میشود که تحولات بسیار زیادی در حوزه هوانوردی دنیا صورت گرفته است و اتفاقا یکی از مناطقی که بیشترین رشد را در حوزه هوانوردی شاهد بوده، منطقه خاورمیانه است.
وی از وجود زمینههای سرمایهگذاری در مناطق ویژه اقتصادی منطقه، جمعیت فراوان و بازار تولید و مصرف با پتانسیل بالا، بهعنوان دلایل سرمایهگذاری بسیار زیاد در حوزه هوانوردی منطقه خاورمیانه نام برد و گفت: به همین دلیل از حدود 50 سال پیش پیشبینی شد که اتفاقات بسیار مهمی در ایجاد زیرساختها و زمینههای لازم برای سرمایهگذاری و در نتیجه در حوزه حملونقل هوایی این منطقه صورت بگیرد و طرح ایجاد فرودگاه بزرگ تهران از طرف ایکائو ارائه که در نهایت منجر به ساخت فرودگاه بینالمللی امامخمینی(ره) با حداقل زیرساختهای فرودگاهی و بهرهبرداری از سال 1394 شد.
مومنیرخ ادامه داد: با توجه به رشد بسیار بالای حملونقل هوایی در منطقه خاورمیانه، باید ترتیبی اتخاذ شود تا کشورمان از این بازار پردرآمد و مطمئن بینصیب نماند.
عضو هیات مدیره شرکت فرودگاهها با اشاره به احتمال امضای تفاهمنامه در پایان مذاکرات گروه 1+5 در وین، بر ضرورت آمادگی صنعت حملونقل هوایی برای رویارویی با دوران «پساتحریم» تاکید کرد و گفت: باید علاوه بر افزودن هواپیماهای مدرن به ناوگان حملونقل هوایی ایران و همچنین توسعه و بهسازی زیرساختهای فرودگاهی، بازاریابی و بازرگانیهای لازم در این راستا نیز انجام شود تا از چنین موقعیتی به بهترین شیوه بهره ببریم. شرکت فرودگاههای کشور نیز ملزم است تجهیزات کمکناوبری و ارتباطی و همچنین زیرساختهای فرودگاهی را برای این امور آماده سازد.