سالاری در جلسه امروز شورای شهر مطرح کرد

ضرورت واکاوی کارنامه دوساله شورای شهر توسط اعضای شورا

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اتمام نیمه عمر شورای دوره چهارم، گفت: سیب شناسی و واکاوی کارنامه دوساله شورای شهر این دوره قبل از هر کسی باید توسط خود اعضای شورای شهر صورت گیرد.
کد خبر: ۸۵۴۴۱۵۰
|
۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج محمد سالاری در یکصد و هفتادو یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطقی خارج از دستور اظهار داشت: ابتدا لازم می‌دانم موفقیت کشورمان را در رسیدن به توافق با کشورهای 1+5 و اثبات اقتدار و حقانیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تبریک بگویم.

وی افزود: قطعاً این پیروزی عزتمند که مبتنی بر عقلانیت، تدبیر و به پشتوانه مردم و رهبری به نتیجه رسید نقطه عطفی در تاریخ تحول تحولات ایران و جهان خواهد بود. همچنین لازم می‌دانم قبل از ورود به بحث از دستور فرماندهی سپاه پاسداران مبنی بر کاهش طبقات ساخت و سازهای میدانی سپاه در تعاملات با شهرداری تهرا و شورای شهر نیز تشکر کنم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: همانطور که می‌دانید شورای شهر تهران در آستانه رسیدن به نیمه عمر خود قرار دارد بدیهی است که جایگاه شورا و شهرداری پس از جایگاه دولت و مجلس از تأثیرگذارترین نهادهای منتخب مردمی است.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً بررسی کارنامه و عملکرد چنین نهادی در پایان هر سال از عمر خود و نهایتا اتمام دوره در تاریخ مدیریت شهری کشور ثبت می‌شود و همواره در تیررس نگاه‌های تیزبین مردم قرار می‌گیرد بنابراین آسیب شناسی و واکاوی کارنامه دوساله شورای شهر این دوره قبل از هر کسی باید توسط خود اعضای شورای شهر صورت گیرد.

سالاری گفت: بدیهی است به منظور پایش عملکرد شورا و شهرداری، باید میزان محقق شدن اهداف و راهبردهای طرح جامع و برنامه‌های 5 ساله شهر تهران را مورد بررسی قرار داد و اساساً در امتیازدهی به کارنامه یک سازمان نهاد یا وزارتخانه صرف اعلام لیست بلند بالای کار کارشناسی و تصویب مصوبات کفایت نمی‌کند.

وی در ادامه گفت: از جمله راهبردها و اهداف طرح جامع شهر تهران ساماندهی و صیانت از حریم پایتخت و نیز توسعه اجتماعی و ساماندهی اسکان جمعیت شهر تهران است. شورای چهارم در تحقیق این راهبرها در محدوده قانونی شهر تهران و حریم آن کارنامه نسبتاً قابل دفاعی داشته باشد به طوری که طی دو سال گذشته توانسته است تأثیرگذاری قابل توجهی در تغییر رویکرد شهرداری تهران در ارتباط با بارگزاری در مناطق 22 گانه داشته باشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: هرچند که دلیل جمعیت پذیری قابل توجه در گذشته، تداوم این رویکرد ضرورتی انکارناپذیر است ولی با عنایت به اینکه جمعیت پذیری در شهرهای اقماری شهر تهران اعم از 23 شهر که با تهران دارای حریم مشاعی هستند و 75 شهر اقماری تأثیر مستقیمی در افزایش چالش‌های شهر تهران به‌ویژه، کاهش سرانه‌ها و کاهش کیفیت زندگی در شهر تهران دارد که متأسفانه حساسیت لازم را شورای چهارم در این ارتباط نداشته است.

وی ادامه داد: بنابرنظر صاحب‌نظران، شورای شهر تهران به هر میزان هم در رعایت راهبردهای طرح جامع و طرح تفصیلی موفق عمل نمایند، افزایش سرسام‌آور جمعیت در شهرهای اقماری شهر تهران و اساساً کل کلانشهرها، تمامی برنامه ریزی‌های شورای شهر تهران را تحت تأثیر جدّی قرار می‌دهد.

سالاری گفت: این نظریه که مشکلات و چالش‌های اداره کلانشهرها به‌ویژه کلانشهر تهران محدود به محدوده قانونی این شهرها نیست، نظریه بسیار درستی است ولی متأسفانه شورای شهر تهران را ظرفیت خود در تعامل با وزارتخانه‌های مرتبط و دولت و سایر سازمان‌ها و نهادها، و مجلس شورای اسلامی جهت کنترل جمعیت شهرهای اقماری اقدامی نکرده است. هرچند کمیسیون تخصصی ادارات یکی از اقدامات بسیار بسیار ارزشمند شورای چهارم جهت پیگیری چنین موضوعاتی بوده است ولی شاهد تصمیمات عملی در این ارتباط نبوده‌ایم.

وی افزود: قطعا یکی دیگر از مهمترین چالش‌های اداره شهری و کلانشرها به‌ویژه کلانشهر تهران، بحث نحوه تأمین اعتبارات و بودجه مورد نیاز برای اداره شهر و نیز نحوه هزینه آن می‌باشد و البته یکی از شاخص‌های اساسی در دفاع از کارنامه شوراها و شهرداری‌ها نسبت به درآمدهای پایدار به ناپایدار بودجه شهرها است.

رئیس کمیسیون معماری و شورای شهر تهران تصریح کرد: حال سوال این است که با توجه به وابستگی شدید بودجه شهرداری تهران به عوارض صدور پروانه و فروش و یا تهاتر املاک و اراضی متعلق به شهرداری تهران و متأسفانه افزایش قابل توجه بودجه در سال‌های گذشته از یک طرف و سیاست کنترل جمعیت شهر تهران به‌عنوان یک دغدغه اساسی و بنیادی و رویکرد محدود کنندگی نسبت به بارگذاری و بلند مرتبه سازی است.

وی گفت: کاهش درآمد ناشی از ساخت و ساز و نیز کاهش قابل توجه بانک اراضی و املاک شهر تهران به‌عنوان ثروت ملی شهر تهران و افزایش قابل توجه ارائه خدمات در حوزه مأموریت‌های مختلف مدیریت شهری از سویی دیگر، شورای اسلامی شهر تهران که هم در دوره‌های گذشته وهم این دوره نسبت به بررسی و تصویب نهایی بودجه شهرداری تهران اقدام کرده است چه کمکی به شهرداری و شهروندان تهرانی جهت کاهش دغدغه صرف نظران عرصه مدیریت شهری داشته است و آیا ما می‌توانیم تمامی مشکلات این موضوع ره به شهرداری به نسبت دهیم!؟ آیا نباید تک تک اعضای شورای اسلامی شهر تهران در قبال شهروندان و دیدبان‌های شهری که کارنامه قابل قبولی در افزایش درآمدهای پایدار نداشته‌ایم، پاسخگو باشیم؟!

این عضو شورای شهر تهران گفت: آیا صرف اینکه تذکر بدهیم و در رسانه‌ها همانند بسیاری از دغدغه‌مندان اعلام کنیم شهرداری نبایستی تراکم فروشی نماید مشکل را حل می‌کند؟و آیا شهردار تهران می‌تواند از فروش تراکم و صدور پروانه بر اساس پهنه‌های مصوب طرح تفصیلی شهر تهران امتناع کند؟ و اینکه ما به عنوان شورای شهر تهران در اصلاح روند بودجه نویسی و بودجه ریزی و نظارت بر عملکرد شهرداری در هزینه کردها و بهینه هزینه کردن اعتبارات به چه میزان تلاش کرده‌ایم و موفق بوده‌ایم؟ و سوال دیگر در این حوزه از ابتدای شورای چهارم تا به امروز عملکرد ما منجر به افزایش چه میزان درآمد پایدار در شهر تهران گردیده است؟

سالاری ادامه داد: نهایتاً اینکه شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران در استفاده از ظرفیت طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران در تحقق راهبردهای طرح جامع مبنی بر توسعه اقتصادی و رونق فعالیت‌های اقتصادی در شهر و ارتقا نقش و جایگاه شهر تهران در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین المللی و ایجاد بازارهای تجارت جهانی که در پهنه‌های جنوب شهر تهران در طرح جامع پیش بینی شده است به چه میزان موفق بوده است و چه برنامه‌های عملیاتی پیش رو دارد.

وی گفت: در مورد بهبود وضعیت شبکه‌های ارتباطی و حمل و نقل و ترافیک که یکی دیگر از راهبردهای طرح جامع شهر تهران است، انصافاً شهرداری کارنامه قابل قبولی دارد، هرچند توسعه حمل و نقل ریلی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران به موجب قانون نیازمند کمک‌های دولت‌ها بوده است. سوال این است که شورای چهارم در ارتباط با وصول مطالبات معوقه شهرداری از دولت به چه میزان موفق بوده است و چه برنامه‌هایی پیش رو دارد؟

وی به یکی دیگر از راهبرهای طرح جامع که موضوع ایمن سازی شهر تهران در برابر سوانح طبیعی و بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر تهران است اشاره کرد و گفت: متأسفانه علی‌رغم اینکه شهرداری تهران و شورا به وظایف قانونی خود در بخشودگی عوارض ساخت و ساز اقدام نموده است ولی میزان موفقیت در این زمینه به هیچ عنوان قابل دفاع نیست که نیاز به تلاش شورای اسلامی شهر تهران برای استفاده از ظرفیت‌های دولت و کمک‌های دولتی به ویژه بانک‌ها دارد و بنابراین سوال این است که شورا و شهرداری برای حل مشکلات بافت فرسوده و پدافند غیر عامل به عنوان یکی از چالش‌های اساسی شهر تهران و به عنوان یکی از 10 شهر ناامن دنیا در مقابل زلزله چه تدبیری اندیشیده است؟

سالاری در ادامه به مشکل کم آبی اشاره کرد و گفت: سوال این است که شورا و شهرداری تهران در این مورد چه راهبردی اتخاذ کرده‌اند. به طور مثال در تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شهر تهران آب‌های سطحی برای مقابله با کم آبی آینده چه اقدامات و برنامه‌هایی داریم؟

به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، بنا بر اعلام نظر متخصصین محیط زیست اساساً بسیاری از روش‌های رایج در توسعه فضاهای سبز و بوستان‌ها و درختکاری‌‌ها در کل کشور و شهر تهران منطبق بر تهدیدات کم آبی آینده نیست و گرچند در شهرداری تهران در این زمینه مطالعاتی صورت پذیرفته است ولی نگرانی جدی در مورد از بین رفتن حاصل بسیاری از تلاش ها وجود دارد و بنابراین سوال این است که آیا شورا و شهرداری برای پیشگیری از بروز این مشکلات و مقابله با کم آبی برنامه عملیاتی تحقق پذیر دارند؟

سالاری در ادامه نطق خود با اشاره به اینکه اساساً برای اداره کلانشهری مانند تهران با ویژگی‌ها و چالش‌های طبیعی استفاده از نظرات صاحبنظران دانشگاهیان،متخصصین، کارشناسان و گروه‌های حرفه‌‌ای ضرورتی اجتناب ناپذیر است، افزود: سوال این جاست که شورای اسلامی شهر تهران برای فراهم کردن بستر این حضور این گروه‌ها بعنوان دیده بان‌های شهر جهت ورود تخصصی به پروژه‌ها و طرح‌های شهر ی و استفاده از نظرات حرفه‌ای آنها در تصمیم سازی و تصمیم گیری‌ها چه اقداماتی انجانم داده است؟!

وی خاطرنشان کرد: در دو سال باقی مانده از عمر دوره شورای چهارم تکالیف و وظایف سنگینی بر عهده داریم که نیازمند عدم روزمره گی اعضای شورای اسلامی شهر تهران می باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار