انتقاد آیتالله خاتمی از دروغپراکنی در فضای مجازی نسبت به بزرگان دین و مراجع تقلید
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز همه اقشار تشنه تبلیغ صحیح دین هستند و روحانیت شیعه باید به این حجم گسترده نیازها پاسخ دهد؛ فضاهای مجازی از سوی روحانیون مملو از مفاهیم دینی و معنوی شوند.
به گزارش بسیج به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، آیتالله سید احمد خاتمی در هم اندیشی مبلغین و مجریان طرح تابستانی 94 نشاط معنوی اوقاف استان قم اظهار کرد: مبلغان حوزوی را میتوان سفیران نور دانست که به دنبال ترویج معارف دینی هستند.
وی افزود: از نگاه قرآن، فلسفه تشکیل حوزه علمیه آن است که تبلیغ دین صورت بگیرد وگرنه مهندسی عرصه تبلیغ دارای اشکال خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه تبلیغ دین باید خروجی اصلی حوزههای علمیه باشد عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در سفر اولی که پس از رهبری به قم داشتند در مدرسه فیضیه فرمودند از هر هزار طلبهای که به حوزه وارد میشوند 900 نفرشان باید به کار تبلیغ بپردازند و تنها 100 نفر عهدهدار تعلیم و تدریس شوند.
آیتالله خاتمی ادامه داد: جایگاه تبلیغ در دین بسیار مهم و شأن والایی دارد و امروز هم ورق برگشته و همگان دریافتهاند که افراد دانشمند و با سواد باید به تبلیغ بپردازند؛ از خصوصیات حوزه علمیه قم این بوده که بزرگان ما با افتخار به سراغ تبلیغ میرفتند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه نباید در هنگام بلوغ فکری و علمی، تبلیغ را کنار گذاشت تصریح کرد: مبلغان دینی دارای جایگاه رفیعی هستند و نباید آن را دست کم بگیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه تبلیغ 40 ساله خود اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از تجربیاتی که طی این سالها به دست آوردهام این است که تبلیغ دیروز با امروز دارای وجوه تشابه و اختلافی هستند.
آیتالله خاتمی افزود: تبلیغ عملی همواره از تبلیغ زبانی کارآیی و تاثیرگذاری بیشتری داشته و دارد به طوری که در روایات اسلامی هم آمده است مبلغان خاموش ما باشید و با عمل خود مردم را به سمت حقیقت دعوت نمایید.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند مبلغی، درد دین دارد به سمت او گرایش پیدا میکنند گفت: در واقع نقشآفرینی تبلیغ عملی در جوامع مختلف همواره اهمیت زیادی داشته است.
وی به حضور بانشاط و با انگیزه مبلغان در قالب طرح آرامش بهاری اشاره و بیان کرد: اقبال گسترده مردمی از این طرح نشانه فعالیت جهادی و عاشقانه مبلغان است.
آیتالله خاتمی به بعد دیگر تشابه میان تبلیغ دیروز و امروز پرداخت و افزود: سرمایه اصلی ما قرآن است وگرنه اگر تبلیغ دین تهی از قرآن باشد، با وجود همه تحلیلهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، باز هم تبلیغ بی ثمری خواهد بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری ترویج سبک زندگی قرآنی را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در 90 مورد از آیات قرآن که با عبارت «یا ایها الذین آمنوا» آغاز میشوند سبک زندگی صحیح بیان شده که میتوان در مورد هر یک از آنها در جلسات مختلفی سخن گفت همچنین 20 مورد «یا ایها الناس» در قرآن موجود است که میتوان از مفاهیم آنها در تبلیغهای بینالمللی بهره برد.
وی خواستار توجه به نیازها و مسائل جدید در تبلیغ دین شد و گفت: استفاده از هنر در عرصه تبلیغ دیگر موردی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
آیتالله خاتمی زمانشناسی را از دیگر وجوه تشابه تبلیغ دیروز و امروز دانست و تصریح کرد: باید این وجوه را شناخت و تقویت کرد.
امام جمعه موقت تهران در ادامه به تفاوتهای تبلیغ در گذشته و حال پرداخت و افزود: مستمعان دیروز و امروز با یکدیگر کاملا متفاوت هستند؛ جوانان امروز که از فضاهای مجازی و رسانههای جدید بهره میبرند اطلاعات به روزی دارند و در عین حال آسیبپذیری آنها هم نسبت به دیروز بیشتر شده است.
وی بیان کرد: در گذشته و به فاصله زیاد، یکی از نویسندگان و قلم شکستگان شبههای مطرح میکرد که توسط محققان اسلامی پاسخ داده میشد ولی امروز در هر ساعت، شاهد بمباران وحشتناک اعتقادی، اخلاقی و معرفتی هستیم و در چنین شرایطی باید مستمعان خود را ضد ضربه کنیم.
آیتالله خاتمی به هجمه گسترده فرهنگی غرب به ویژه آمریکا علیه بشریت اشاره کرد و گفت: این امر حتی رئیس جمهور آمریکا را هم به ابراز نگرانی واداشته است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امروز بستر تبلیغی برای روحانیت شیعه فراهم است تاکید کرد: تنها با اتکا به مبانی دینی و اخلاقی میتوان جوانان را در مقابل هجمه گسترده تبلیغات و شبهات مصون نگاه داشت.
وی عنوان کرد: دروغپراکنی نسبت به بزرگان دین و مراجع تقلید در فضاهای مجازی شدت یافته و حتی دروغهایی فراتر از بیتقوایی، بلکه متکی بر غیر عقلانی بودن ترویج میشوند.
امام جمعه موقت تهران بسترهای گوناگون تبلیغی را از دیگر وجوه تفاوت دانست و افزود: امروز همه اقشار تشنه تبلیغ صحیح دین هستند و روحانیت شیعه باید به این حجم گسترده نیازها پاسخ دهد؛ بسترهای جدید تبلیغی بحران نیستند بلکه یک فرصت محسوب میشوند و لازم است در شرایط کنونی، فضاهای مجازی از سوی روحانیون مملو از مفاهیم دینی و معنوی شوند.
وی گفت: امروز در عرصه استفاده از فضاهای مجازی برای تبلیغ دین سربلند هستیم هرچند هنوز به آنچه که باید نرسیدهایم بنابراین نیازمند سرمایهگذاری بیشتری از نظر تبلیغی هستیم.
آیتالله خاتمی خواستار توجه طلاب و مبلغان دینی به شرایط زمان شد و عنوان داشت: این عالمان به زمان هستند که میتوانند تبلیغ صحیحی داشته باشند وگرنه نمیتوان در دنیای امروز به مقابله با هجمههای گسترده فرهنگی دشمنان پرداخت.
انتهای پیام/
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار