سیدافقهی نیز از تشیع انگلیسی به عنوان خطیرترین موضوعی که متوجه جهان تشیع است نام برد و درباره دو آفت آن افزود: اول اینکه این جریان اولاً به نوعی به دنبال لوث کردن مرجعیت شیعه است که در صورت مخدوش شدن چهره مرجعیت شیعه هیچ چیز برای جهان تشیع باقی نمیماند، در ثانی رویکرد آیینی و فقهی این جریان انحرافات بسیاری را پدید آورده است و این در صورتی است که تنها خود را شیعه واقعی و اصیل می دانند.
*تبیین مختصات فکری جریان تشیع انگلیسی
حجتالاسلام کاشانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تبیین مختصات این جریان گفت: تفکری در این جریان مطرح است که شباهت بسیار زیادی به سلفیهای تکفیری دارد و آن دور کردن مردم از تعقل است، شاید این جریان در ادعا اخباری نباشد و کتابهای اصولی نیز داشته باشند، ولی نوع مواجهه آن با مسائل مختلف اخباری است که نتیجه آن دور کردن مردم از تعقل است، این جریان به صراحت به این امر اشاره دارد که زمان تقیه به سر آمده است و وحدت و تقریب بین مذاهب را کفر قلمداد میکنند، مسأله بعدی نیز این است که با یک تعبیر خودساخته با بحث شعائر حسینی مواجه میشوند، آنها با خط کشی شدید بین شیعه و غیرشیعه علیه وحدت اقدام میکنند.
*نقد مرجعیت این جریان
سیدافقهی با اشاره به مرجعیت این جریان گفت: حساسیت این جریان از این حیث است که کسی در رأس این جریان قرار گرفته که خود را در جایگاه مرجعیت میبیند و خود را صاحب فتوا میداند، این در حالی است که استدلال شده که نه خود ایشان و نه برادر ایشان شرایط مرجعیت را ندارند.
وی ادامه داد: کسی که ادعای مرجعیت میکند باید سه شرط اساسی را داشته باشد و آن این است که اولاً نزد مراجع و اساتیدی درس خوانده باشد، دوماً شاگردان بارزی تربیت کند و سوماً باید دارای تألیفاتی باشد که دیدگاههای اصولی و علم درایت و حدیث خود را در معرض نقد قرار دهد، در مورد رهبر این جریان هیچ یک از موارد گفته شده صادق نیست، لذا به قولی آن تیری که روزی میرزای شیرازی با تحریم تنباکو به قلب انگلیس زد، جریان استکبار با این جریان که از نوادگان میرزای شیرازی است به قلب جهان تشیع بازگرداند.
سیدافقهی در ادامه با اشاره به پیشینیه جریان تشیع انگلیسی یکی از مأموریتهای این جریان را تابوشکنی خواند و گفت: این جریان باورهایی که در نزد مردم مقدس است را از بین میبرند و با افراط خود در بحث عزاداری، آن را به ضد خود تبدیل میکند، انگلیس پیشینه زیادی در بحث فرقهسازی دارد و فرقههایی مانند بهائیت و وهابیت را به وجود آورده است.
*جدایی دین از سیاست در تفکر تشیع انگلیسی
حجتالاسلام کاشانی با اشاره به مکتوبات این جریان گفت: این جریان در مکتوبات خود به هیچ وجه به مسأله جدایی دین از سیاست اشارهای ندارد، ولی در عمل برای جدایی دین از سیاست اقدام میکنند، به این دلیل که بتوانند بدنهای از مردم را با خود همراه کند، لذا با انجمن حجتیه به خاطر زاویهای که با نظام جمهوری اسلامی دارد، ائتلاف میکنند.
وی افزود: آنها تلاش میکنند که مراجعی را که وارد بحثهای سیاسی نمیشوند، منتسب به خود کنند که این خیلی مسأله خطرناکی است، مثل مرحوم آقای بهجت که آنها در ابتدا تلاش کردند که وی را منتسب به خود کنند، اما در بحث قمهزنی و موضعگیری صریح آیتالله بهجت در این خصوص، برای مصادره ایشان ناکام ماندند، در مورد حضرت آقای وحید هم همین طور است که با انتشار بعضی فتاوای ایشان زاویه و اختلاف آنها با ایشان مشخص شد، لذا این جریان به هر نحوی به دنبال کسب اعتبار برای خود هستند.
*تفرقه افکنی در جهان اسلام
افقهی با اشاره به رویکرد غربیها در مورد تفرقه افکنی در جهان اسلام گفت: یک رویکرد ناظر به جریانهای انحرافی است که این را در میان برادران اهل سنت هم داریم که جریانات سلفی از نمونه آن است، تشیع انگلیسی هم در جهان تشیع ایجاد تفرقه میکند و هم در برابر برادران اهل سنت، آنها حرمت لباس پیامبر(ص) را رعایت نمیکنند و با الفاظ رکیکی از علمای شیعه و سنی یاد میکنند، این جریان با تبدیل روز قدس به روز امامین عسکریین و همچنین تبدیل هفته وحدت به هفته برائت به نوعی به دنبال تغییر اولویتهای جهان اسلام هستند.
*مشابهتهای تشیع انگلیسی با سایر فرق منحرف
حجتالاسلام کاشانی در مورد مشابهتهای این جریان با برخی جریانهای منحرف شیعه مانند بهائیت و انجمن حجتیه گفت: این جریان نسبت عملی با جریان بهائیت ندارد، چون این جریان به نوعی خود را سلفی شیعه میداند، ولی مشابهت این جریان با بهائیت از این باب است که هر دو مبانی روشن و واضح و قابل اثبات ندارند و خروجی مشترک آن با بهائیت در این است که هر دو به دنبال خارج کردن شیعیان از دایره شیعه است.
وی افزود: تشیع انگلیسی با ایجاد میزانی مانند قمهزنی یا سب و لعن، هر کس که به این تراز اعتقادی نداشته باشد را از دایره تشیع خارج میکنند و آنها را متهم به بیغیرتی در مورد ولایت و شعائر حسینی میکنند.
کاشانی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در مورد تشابهات انجمن حجتیه و جریان شیرازی میتوان این را گفت که چون بحث وحدت یکی از اساسیترین مباحث جهان اسلام قلمداد میشود، هر دو جریان با همپوشانی در این خصوص در مقابل نظام اسلامی میایستند و در این مورد همافزایی میکنند و موضعی مشترک دارند.
*هدف مشترک اسلام داعشی و تشیع انگلیسی
دکتر افقهی در مورد اهداف مشترک اسلام داعشی و تشیع انگلیسی گفت: هر دو جریان ضد آرمان قدس و فلسطین هستند، هر دو برداشت گزینشی و سطحی از آیات قرآن و احادیث نبوی دارند، هر دو جریان به شدت ضد نظام جمهوری اسلامی هستند، هر دو جریان به شدت ضد نهادهای انقلابی و افراد انقلابی در جهان اسلام هستند که شهید صدر، شیخ عیسی قاسم و سیدحسن نصرالله را تکفیر میکنند، هر دو جریان علمای شیعه و سنی را تکفیر میکنند، هر دو جریان از شیوههای عوام فریبی و دروغ استفاده میکنند و مورد حمایت استکبار هستند.
*نگاه قرآن و اهل بیت در مورد وحدت
در ادامه نشست حجتالاسلام کاشانی با تبیین نگاه قرآن، اهل بیت(ع) و زعمای طراز اول شیعه در مورد وحدت تصریح کرد: در قرآن برای برخورد با فرعون خداوند توصیه به زبان لیّن و نرم میکند، لذا در صورتی که ما بخواهیم اهل سنت را به خود جذب کنیم، این امر با توهین صورت نمیگیرد، در مورد اهل بیت نیز برخورد ائمه با فرقههای مختلف یک برخورد پدرانه بوده و همواره به سوالات و اشکالات آنها پاسخ میدادند.
وی افزود: در مورد علمای شیعه و اهل سنت هم همین طور بوده است و در نامهنگاریها و بحثهای علمی خود بسیار با تجلیل و احترام از یکدیگر نام میبردند، اختلاف علمی امری طبیعی است، اما در هیچ جا ما شاهد بیحرمتی و بیاحترامی در جریان بحثها و مناظرات آنها را نبودهایم.
وی با اشاره به این موضوع که بسیاری از روایاتی که از جانب تشیع انگلیسی مبنای عملکرد آنها قرار گرفته است وثاقت سند ندارد و اگر هم به ندرت سند داشته باشد، چند مشکل دیگر دارد، گفت: اولاً دلالت روشن در مورد آن وجود ندارد که به طور مشخص در مورد چه کسانی است، دوماً این نوع روایات معارض جدی دارد که با عملکرد ائمه اطهار(ع) در طول تاریخ در تعارض است که هیچ یک از ائمه با پرخاش و توهین با کسی برخورد نکردهاند.
*نحوه مواجهه با این جریان
در پایان سیدافقهی در مورد نحوه مواجهه با این جریان بیان داشت: این تفکر باید به چالش کشیده شود و نباید به حال خود رها شود، نقاط انحراف آنها باید شناسایی شود و رویکرد آئینی آنها مورد نقد قرار گیرد که در این خصوص ملاکها و شاخصهای مقام معظم رهبری خطاب به مداحان باید مبنای عمل قرار گیرد.
وی در پایان سخنانش گفت: در دانشگاه تل آویو، دپارتمانی در مورد شناخت تشیع وجود دارد که آخرین وضعیت جهان تشیع را مورد ارزیابی قرار میدهد، لذا باید برای جوانان تبیین شود که دشمن با چه حجمی و با چه پتانسیلی علیه جهان تشیع کار میکند.
در حاشیه این نشست که به همت مرکز توزیع پیام دیدار برگزار شد، از کتاب تشیع انگلیسی نیز رونمایی شد.