به گزارش خبرگزاری بسیج ، امام
جمعه میبد در جلسه شورای عالی مجمع بسیج این شهرستان با قدردانی از کارگروهای آن
به سه گفتمان در جهان اسلام پرداخت.
آیت الله اعرافی گفت : امروز سه گفتمان در منطق و جهان
در حال رقابت است که بسیج باید به یکی از آنها که گفتمان انقلاب اسلامی است وصل
باشد .
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود : امروز بحث همه امت
اسلام و جهان در حوزه اسلام یک اسلام متحجر در قالب داعش ، القاعده و طالبان است
که ظهور و بروز پیدا کرده است ؛ دوم یک اسلام سکولار است که در قالب روشنفکری های
غلط و کج و معوج در جهان اسلام وجود دارد و سوم ؛ گفتمان انقلاب اسلامی است که این
سه جریان و گفتمان از اسلام در جهان اسلام در جریان است.
امام جمعه میبد با بیان اینکه آینده جهان اسلام به برتری
یکی از این گفتمانها در منطقه و جهان بستگی دارد افزود : طبیعتا جریانی که بتواند
کارآمدی و حضورش را در عرصه منطقه و بین الملل نشان دهد می تواند در جهان به حیات
خود ادامه دهد .
وی با اشاره به حساسیت این مساله گفت : به همین خاطر اشت
که امریکاییها و غربی ها طراحی شان این است که جنگ فرسایشی بین این گفتمانها
حاکم شود ؛ جنگی که غالبی در این وسط نباشد و همه امت اسلام به تقابل و تعارض این
سه گفتمان درگیر شوند اما هنر انقلاب اسلامی هم باید این باشد که بتواند گفتمان
خود را که گفتمان حق ، ناب و دارای استدلال و منطق است به درستی عرضه کند.
ویژ گی های دو گفتمان اسلام متحجر و لیبرالیستی در برابر
انقلاب اسلامی
آیت الله اعرافی با اشاره به اولین ویژگی گفتمان اسلام
متحجر در برابر انقلاب اسلامی گفت : اولین ویژگی این است که تفسیرش از اسلام تفسیر
خیلی جاهلانه و بسته است و امروز بیشتر این گفتمان به افکار ابن تیمیه و محمد بن
عبدالوهاب وصل شده است .
امام جمعه میبد با بیان اینکه ابن تیمیه شش قرن
قبل عقاید بسیار خشک و بی قد و قواره ای را در باب اسلام ارائه کرد افزود : علمای
بزرگ مذاهب مختلف اهل سنت با آن مخالف بودند چرا که در جریان ابن تیمیه توحید چیز
بسیار سطحی و نازل است و اجتهاد در تفکر ابن تیمیه جایگاه قوی ندارد و خروجی این
است که اکثر مذاهب اسلامی خارج از اسلام است و تکفیر یکی از عناصر اصلی نگاه و
قرائت ابن تیمیه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد : ابن تیمیه
در زمان خودش هم خیلی در انزوا و گوشه بود اما بعدها محمدبن عبدالوهاب با اتصالی
که با قدرتهای استکباری داشت این قرائت را روی صحنه آورد و شک نکنید که قدرتهای
استکباری که از این فکر حمایت کردند حتما یک نقشه حساب شده ای دارند تا اسلام را
به مسیر متحجرانه و بسته ببرند .
رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود : بنابراین این تفکر
توحیدش بسیار غلط ، اجتهاد باز و هماهنگ با زمان در آن نیست و دائره اسلام در آن
بسیار محدود و دائره تکفیر در آن بسیار باز است .
وی تصریح کرد : نمونه این برائت داعشی ها هستند که دنبال
خلافت اسلامی اند خلافتی که با ۵ نفر می شود دست بیعت دهند بعد از این هم همه امت
از او حمایت کنند در حالی که عصمت در آن نیست و انتخاب مردم و یا نخبگان در آن
وجود ندارد بنابراین این تفکر متحجرانه است که امریکاییها و انگلیسی ها آن را
حمایت می کنند.
امام جمعه میبد با بیان اینکه جنگ و جهاد هم پنج اصل مهم
دارد که آنها بر آن اعتقادی ندارند گفت : جهاد در منطق اسلام جهادی است که نظر
مجتهد لازم الشرایط در آن باشد اما آنها پایبند نیستند ؛ فرماندهی جنگ باید فقیه
جامع الشرایط باشد و آنها به روش های جنگ و جهاد در فقه مذاهب اسلامی پایبندی
ندارند و این ها همه از ویژگی های اسلام متحجر است و داعش هرگز نمی تواند با زمان
هماهنگی پیدا کند در حالی که در قرائت ما مردم سالاری است که یا عصمت است یا مردم سالاری
منطبق بر ضوابط فقهی و شرعی.
آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه از این گفتمان تکفیر
و ترور و خشونت و عدم تحمل هیچ مذهبی بیرون می آید افزود : این قرائت از اسلام در
کتابهای گروه قدیم بوده اما با آمدن محمدبن عبدالوهاب سیاسی شد .
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد : در پرتو
انقلاب اسلامی انگیزه هایی پیدا شد که این را از گوشه ای انزوا بیرون و با اهداف
مقابله با بیداری انقلاب و بازگشت به هویت اسلامی ، اسلام کج و معوج درست کنند که
همه را خسته و در جنگ فرسایشی قرار دهد و این مصیبت بزرگ ما است که برابری با آن
هنر و الگوهای موفق در گفتمان اسلام ناب می خواهد.
گفتمان لیبرالیستی هضم شده در فرهنگ غرب است
آیت الله اعرافی گفتمان دوم در جهان اسلام را گفتمان
لیبرالیستی بیان کرد و افزود : یک قرائت و تفسیر دیگراز اسلام بعد از رنساس و
پیشرفت غرب و عقب ماندگی شرق و جهان اسلام رشد پیدا کرد و آن قرائت لیبرالیستی و
سکولاریستی از اسلام است این قرائت دقیقا همه عناصری که گفته شد در نقطه مقابل
قرار می گیرد این قرائت می گوید اجتهاد بد است ؛ اجتهاد بی قید و شرط اجتهادی که
ریشه در هرمانتیک نسبیت گرا دارد ؛ اصول ثابت در آن تعریف نشده است ، منطق ندارد ،
به اصالت های ماندگار ابدی و مطلق اعتقاد ندارد که نمونه اش در کشورهای عربی بوده
و در کشور ما هم در چند دهه بوده است .
امام جمعه میبد حداقلی بودن دایره دین به من ، نفی اصول
جهاد و مقاومت و ایستادگی و سیال بودن نظام حقوقی اسلام به گونه ای که چیزی ثابتی
در آن نیست و هضم شدن در فرهنگ غربی را از ویژگی های گفتمان اسلام لیبرالیستی
عنوان کرد .
نسل امروز ما باید این قرائت و گفتمان را درک کنند
آیت الله اعرافی در ادامه انقلاب اسلامی را سومین گفتمان
در جهان اسلام خواند و افزود : برای اینکه ما نگاه کلان و راهبردی داشته باشیم
باید خوب عمق این گفتمان را درک کنیم و بدانیم عملکرد درست ما این گفتمان سوم را
می تواند در جهان و جامعه خودمان ترویج کند و عمق ببخشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود : گفتمان انقلاب
اسلامی گفتمانی است که جهاد ، مقاومت و دفاع را تایید می کند اما جهاد و
مقاومتی که در پرتو و هدایت یک رهبر و فرماندهی واجد الشرایط مردم سالاری باشد .
وی افزود : گفتمان انقلاب اسلامی به انتخابات و مراجعه
مردم اعتقاد دارد اما انتخاباتی که مردم خود این مراجعه را بر مبنای ضوابط دینی
بپذیرند و ولایت و زعامت فقیه بر آن حاکم باشد.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد : این گفتمان به
اجتهاد آری می گوید اما فقه ما باید پویا و پاسخگو باشد فقهی که ضوابط ثابتی و
اصول و منطق دارد ؛ این قرائت می گوید : ما حق ثابت داریم ولی در عین حال در دعوای
مذهبی باید تحمل لازم را داشته باشیم ؛ این گفتمان می گوید باید جنگید اما این جنگ
باید هدایت شده باشد این اسلام الزامات سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و خانوادگی دارد
نه اینکه عقاید قلبی محض باشد ؛ این قرائت می گوید باید افکار عمومی را احترام
بگذاریم اما نه به معنای اینکه اصول و اساس پایه های دینی خود را کنار بگذاریم
باید تلاش کنیم انها را در ظرف افکار عمومی بازپروری کنیم.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه مالاسف این قرائت عالی،
وافی و مترقی که برآمده از اندیشه امام است و بهترین مفسرش هم رهبری است ؛ گاهی در
پیچ و خم های سطحی نگری و سیاست زدگی می افتد و عمق و این گفتمان و قرائت درک نمی
شود ، تصریح کرد : نسل امروز ما باید این قرائت و گفتمان را درک کنند چرا که این
قرائت می تواند در دنیای امروز اسلام را نشر و از مجد ، عظمت و وحدت امت اسلام
دفاع کند و راه را برای تمدن جدید باز کند .