عدم تغییر نرخ حملونقل دریایی با ورود ناوگان نفتکش به بازار
به گزارش بسیج، نصرالله سردشتی در خصوص وضعیت فعلی بازار جهانی کشتیهای نفتکش گفت: درحال حاضر بازار اجاره کشتیهای نفتکش پس از گذر از سالهای ضعف و رکود شدید ، در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد.
وی اضافه کرد: این در حالی است که کاهش شدید بهای نفت ظرف یکسال اخیر به افزایش تقاضا برای خرید و حمل محمولات نفتی منجر شده است که این عامل در کنار سایر عوامل مقطعی دیگر؛تقویت بازار کشتیهای نفتکش و افزایش نرخ های اجاره را در پی داشته است. بازگشت کشتیهای ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران به بازارهای بینالمللی به دلایل مختلف تاثیری در وضعیت بازار حمل و نقل دریایی مواد نفتی و کاهش نرخهای اجاره و کرایههای حمل نخواهد داشت.
مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش یادآور شد:با توجه به اینکه هماکنون تعدادی از کشتیهای نفتکش در سطح جهانی به عنوان مخزن ذخیره نفت بکار گرفته شدهاندبا ادامه کاهش قیمت نفت و افزایش خرید آن، میزان ذخیره نفت روی کشتیها نیز افزایش خواهد یافت.
سردشتی اضافه کرد: علاوه براین از آنجا که نفت کوره با سولفور بالا در اروپا مشتری ندارد، شاهد جابجایی این محصول از شمال اروپا و دریای کارائیب،مدیترانه به سمت سنگاپور و خاور دور خواهیم بود که در این صورت تعدادی از کشتیهای نفتکش 100 هزار تا 300 هزار تنی به عنوان مخزن شناور نفت کوره بکار گرفته خواهند شد که این اتفاق به تداوم و افزایش نرخ های اجاره منجر خواهد شد.
وی به مارین تایمز گفت: از آنجا که در سالهای گذشته به دلیل نامناسب بودن وضعیت بازار، ساخت کشتیهای نفتکش زیادی سفارش داده نشده است بنابراین در سال 2015 و 2016 مانند سال های اخیر، تعداد کشتیهای نوساز وارده به بازار، قابل توجه نخواهد بود که دراین شرایط و باتوجه به عرضه مازاد نفت،ورود کشتیهای ما به بازار، باعث حفظ تعادل بازار و جلوگیری از افت آن خواهد شد.