وی ادامه داد: اما در جامعهای كه در سطوح مختلفاش فرم و نه تفكر حاكم میشود و فشار شدید، تكنیك به گونهای است كه تفكر را سركوب میكند و بر روی آن چنبره میزند، معلوم است كه چنین وضعی پیش خواهد آمد.
این هنرمند انقلاب اسلامی درباره علل بروز این فرمگرایی و تكنیكزدگی در هنر امروز گفت: به نظر من یكی از بانیان اصلی این مشكل دانشگاهها هستند. دانشگاهها با این معیارهای آموزشی كه دارند جریانی را درست مخالف تفكری كه باید در جامعه ما اشاعه پیدا كند، پیش گرفتهاند.
قدیریان اظهار كرد: در جامعهای كه تكنیك غول شده و روی اندیشه قرار گرفته است و محیط آكادمیك ما هم به این دامن میزند، طبیعی است كه جوان ما غیر از تكنیك به چیز دیگری فكر نكند و تصور كند كه نوآوری فرمی و تكنیك اصل هنر است. زیرا جوان ما این گونه آموزش دیده است و اساتیدش هم بر همین اساس بزرگ شدهاند.
به گفته این هنرمند، به همین دلیل است كه وقتی با هنرمندان جوان صحبت میكنیم، میبینیم كه برداشتاش از هنر و جایگاه آن در حد اعتقاد یك مومن به دیناش است؛ یعنی تمام وجود خودش و خواستههایش را با تكنیك هنری هماهنگ میكند و این یك معضل بزرگ است. برای همین است كه تاكید دارم كه اهل تفكر حتما باید از جشنواره هنر جوان حوزه هنری بازدید كنند.
مسئول دفتر مطالعات كاربردی هنر حوزه هنری تصریح كرد: من در زمان برگزاری نمایشگاههای مختلف هنری كه با آثار هنرمندان جوان برگزار شده است، مخصوصا نمایشگاه هنری جهان اسلام، با انتشار یادداشتها و مقالاتی از اهل علم و علما برای دیدن این نمایشگاهها دعوت كردم تا بیایند و ببینند كه جامعه هنری ما به كدام طرف حركت میكند. تازه این دعوتها بیشتر برای قبل از سال 88 است!
قدیریان اظهار كرد: الان هم باز تاكید می كنم كه اهل علم، متفكرین و مخصوصا علما و مراجع باید بیایند و آثار هنری هنرمندان جوان ما را ببینند تا بتوانند با نسل جدید ارتباط برقرار كنند و درد این نسل را متوجه شوند و برای آن نسخه بدهند.
وی در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره هنر جوان در حوزه هنری افزود: جوانهای ما به شدت نیازمند تفكر هستند اگر ما به آن ها ایدههای فكری ندهیم از اینترنت و شبكههای بیگانه و دیگر رسانهها، ایدئولوژیهایی به آنها تزریق میشود كه به صلاح آنها نیست. من فكر میكنم این گونه گردهماییهای هنری یا جشنوارهها بستر مناسبی برای این نوع مباحث باز میكند و ما باید به آن بیشتر اهمیت بدهیم.