خبرهای داغ:
کد خبر: ۸۵۷۸۱۱۲
|
۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین، سید صفا الدین هاشمی در این مقاله به ورزش مهیج پارگلایدر اشاره دارد و سعی می‌کند خوانندگان را با این ورزش پر نشاط آشنا نماید.

از هنگامیکه انسان خود را شناخت و آسمان و پرندگان را نظاره می کرد، همواره در حسرت پرواز می سوخت و هم چنین پرواز عملی غریزی در پرندگان و آرزوی دیرینه انسان بوده است

پس از اختراع پرواز بشر به آرزوی دیرینه خود جامه عمل پوشاند ولی همچنان دور از دسترس عموم بود و افرادی  خاص می توانستند در پهنه آسمان جولان دهند.

اواسط دهه 80 میلادی و با آمدن پاراگلایدر ، بسیاری از مشکلات حل شد و پرواز دیگر مختص افراد خاص نبود.

پاراگلایدر ساده ترین شکل پرواز در حال حاضر است یادگیری آن بسیار ساده و حمل و نقل آن راحت است فقط کافیست اراده کنید تا رویاهایتان به حقیقت بپیوندد و در پهنه آسمان غوطه ور شوید.

 پاراگلايدر چیست؟

پاراگلايدر يك وسيله نوظهور پروازي است كه به سرعت در جهان در حال توسعه  مي باشد. اين وسيله ساده ترين و آخرين دستاورد بشر براي پرواز شخصي است. پاراگلايدر هيچ گونه موتوري ندارد و نشست و برخاست آن توسط پاي خلبان انجام مي گيرد. اين وسيله به جهت اينكه وزن و حجم كوچكي دارد و به راحتي قابل حمل مي باشد. سازه بال از نوعي پارچه خاص نايلوني و توسط بندهايي بسيار محكم از جنس كولار تركيب يافته اند كه توسط يك قفل فولادي بنام كارابين به هارنس كه همان صندلي و در بر گيرنده خلبان است متصل مي شود. اين وسيله نسبت به ديگر وسايل پروازي بسيار ارزانتر است و طول دوره آموزش كوتاه و مفرحي دارد. پاراگلايدر هيچ گونه اسكلت داخلي ندارد و تنها اجزاي شكل دهنده آن بند ها و پارچه بال است كه مانند يك تشك بادي هنگامي كه در معرض جريان هوا قرار مي گيرد از طريق سلول هايي كه براي ورود هوا تعبيه شده اند. متورم مي شود و بال آماده پرواز مي شود.

برای پرواز با پاراگلایدر خلبان به آرامي از سطح شيب دار كوه به سمت پايين مي دود و با حالتي به شكل سر خوردن در آسمان از كوه جدا مي شود و خلبان براي شروع پرواز احتياجي به انجام سقوط آزاد و يا پرش از صخره ندارد. نشست و برخاست با پاراگلايدر به نرمي و آرامي برابر با توان بدني خلبان براي دويدن است و نكته اينكه هنگام پرواز به هيچ وجه حالت ترس از افتادن به انسان دست نخواهد داد و اصلاً قابل مقايسه با بالا رفتن از كوه و يا وحشت نگاه كردن از بالاي يك ساختمان بلند نيست.

 امنيت ورزش پاراگلايدينگ

پاراگلايدر در عين سادگي حاصل آخرين دستاورد بشر در بكارگيري علم آيروديناميك براي پرواز شخصي مي باشد و در صورتي كه خلبان از تجهيزات مناسب و كامل استفاده نمايد، عامل ريسك را به حداقل خود تقليل داده است. از ديگر فاكتورهاي مهم امنيت، مربي پرواز است. وجود يك مربي با تجربه و دلسوز كه همواره در كنار هنرآموزان خود باقي بماند بزرگترين عامل در حفظ امنيت پرواز محسوب مي شود به شرط آنكه با بكارگيري رهنمود هاي او از هر گونه تكروي در اين ورزش پرهيز شود. ضمن اينكه مبادرت به ورزش هاي هوايي مستلزم دانستن پاره اي از علم آيروديناميك و هواشناسي مي باشد چرا كه علوم مربوط به جو كره زمين و پيش بيني آن كه مادر طبيعت نام دارد يكي از پيچيده ترين علوم زمان محسوب مي شود.

 گروه سني ورزش پاراگلايدينگ

ورزش پاراگلايدينگ سراسر نكته و ظرافت است. پرواز با پاراگلايدر قدرت و جسارت خاصي را طلب نمي كند ، به شرط آنكه شما در سلامت جسمي و وضعيت روحي خوبي باشيد مي توانيد از سن 15 سالگي تا بالاي 80 سالگي پرواز كنيد.

  ايران به لحاظ اقليمي با توجه به وجود بادهاي مناسب منطقه اي ، عوارض طبيعي و دشتهاي باز در مجاورت كوه ها ، بستري بسيار مناسب براي ورزش هاي هوايي محسوب مي شود. با وجود اينكه يافتن ارتفاعي مناسب براي انجام اين ورزش آسان نيست. ولي در كشور ما در تمامي شهرستان ها سايت هايي توسط اساتيد و علاقه مندان اين رشته ورزشي شناسايي و مورد استفاده قرار گرفته اند. ورزش هاي هوايي نزديك به دو دهه است كه در ايران رواج يافته و در طي چند سال گذشته ورزش پاراگلايدينگ مورد توجه جوانان قرار گرفته و تقريباً در بيشتر شهرهاي كشور رشد چشمگيري داشته است.

1006/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها