شاکری مطرح کرد

ارائه وام خودرو از سوی دولت به جای تقویت حمل و نقل عمومی تعجب برانگیز است

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: از تیم اقتصادی دولت برای اخذ تصمیم ارائه وام 25 میلیونی خودرو تعجب می کنم چراکه 5 سال است کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی را فریاد می کشیم اما این سرمایه صرف حمایت از خودروسازان انحصاری می شود.
کد خبر: ۸۵۹۳۴۶۰
|
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، اقبال شاکری درباره وام 25 میلیونی خودرو، اظهار داشت: وقتی تصمیمات غیر سیستماتیک اخذ می کنیم یک جزء را می بینیم و سایر اجزا را فراموش می کنیم. حدود 5 سال است که کمبود حمل و نقل عمومی از کمبود ناوگان و عدم تزریق ناوگان جدید بلند است، وضعیت ترافیک شهری هم در حد بسیار نگران کننده و آلودگی هوا نیز در موقعیت بسیار خطرناکی است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در کشور کمبود منابع نیست که وام 25 میلیونی برای خرید در نظر می گیریم در حالی که می دانیم این خودروها باعث افزایش آلودگی هوا و ترافیک می شوند. به جای اینکه دولت سهم خود را برای خرید اتوبوس و سهم 50 درصدی را در مترو بپردازد به خرید خودرو کمک می کند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران تصریح کرد: اینطور که شنیدم این وام تنها برای خرید خودروهای تولید داخل نیست و برای خرید خودروهای چینی هم است و بخشی از این منابع صرف توسعه صنایع چین هم می شود اگر می توانستیم شرکت های اتوبوس ساز داخلی را تشویق کنیم و این منابع را در اختیار آنها یا شهرداری قرار دهیم.

وی افزود: اگر 100 هزار خودرو به حجم خودروهای شخصی افزوده شود در واقع با کمبود حمل و نقل عمومی در واقع به مردم می گوییم از خودروهای شخصی خود استفاده کنند و این پیام را به شهروندان منتقل می کنیم. در واقع هزار میلیارد تومان برای وام خرید خودروی شخصی اختصاص داده شده اما ای کاش این هزینه در بخش حمل و نقل عمومی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نه تنها در تهران بلکه در همه کلانشهرها مورد استفاده قرار می گرفت.

شاکری خاطرنشان کرد: تصمیم کارشناسی نشده ای بود. معلوم نیست این اقدام به جمع آوری نقدینگی در کشور منجر شود از سوی دیگر ریسک بزرگی هم دولت پذیرفته زیرا این وام ها ضامن نیاز ندارد و با چک و سفته خرید خودروها قابل انجام است و ریسک عدم بازپرداخت نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: از تیم اقتصادی دولت برای اخذ این تصمیم تعجب می کنم؛ ای کاش کمی در خیابان قدم می‌زدند و شدت آلودگی هوا را درک میکردن. این امر تصمیم صحیحی در حمایت از مردم نبود بلکه در حمایت از خودروسازان انحصاری و بدون توجه به کیفیت آنها بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار