خبرهای داغ:
حجت الاسلام طالبی مطرح کرد

دشمن‌شناسی و استکبارستیزی از مهمترین عوامل همراهی با پیامبر اسلام(ص)

کارشناس مذهبی با بیان اینکه در قرآن کریم پیش از هر مسئله‌ای «دشمن شناسی» زمینه همراهی با پیامبر اسلام(ص) عنوان شده است، گفت: مهم‌تر از آن نیز موضوع اعلام برائت و برخورد با دشمن است.
کد خبر: ۸۶۰۵۵۲۱
|
۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مراسم سوگواری ایام پایانی ماه صفر با حضور بانوان عزادار دارالمومنین و با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر نماینده ولی فقیه در استان، هیئات پیروان عترت و سردار خیبر در آستان مقدس امامزاده عبدالله همدان برگزار شد.

حجت الاسلام طالبیدر این مراسم با اشاره بر موضوع دشن‌شناسی و بصیرت دینی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنان خود به دفعات از پدیده «نفوذ دشمن» یاد کرده‌اند، گفت: تبرّی از دشمن از آن جهت مورد تأکید است که ممکن است با عدم اعلام برائت و برخورد شدید ما، در ظاهر یک دوست نزدیک شده و در منش و نگرش و رفتار ما تغییر ایجاد کند و این مسئله‌ای است که مقام معظم رهبری اخیراً 70 بار در مراتب مختلف به آن اشاره داشته‌اند.

وی با استناد آیاتی از قرآن کریم روز قیامت را "یوم‌الحسرت" عنوان کرد و اظهار داشت: در قرآن آمده است برخی از افراد در روز قیامت از شدت حسرت و پشیمانی پشت دست خود را می‌گزند و می‌گویند ای کاش در دنیا با پیامبر اکرم(ص) همراه می‌شدیم و ای کاش از او جدا نمی‌شدیم.

طالبی ادامه داد: پیامبر خاتم النبیّن(ص) پیامبر اخلاق بود و خود را مبعوث شده به اخلاقیات معرفی می‌کرد و تمام انبیای الهی با آنکه رسالت یافته بودند تا زمینه ظهور و حضور ایشان را فراهم کنند اما خود را مسلمان و منتسب به دین اسلام می‌دانستند که کاملترین دین است.

وی ضمن اشاره به آیاتی از سوره مبارکه فتح تشریح کرد: در آیه شریفه، شرط اول همراهی با پیامبر اکرم(ص) جدایی از دشمنان ایشان و اعلام برائت از آنان است.

طالبی عنوان کرد: در قرآن کریم پیش از هر مسئله‌ای «دشمن شناسی» زمینه همراهی با پیامبر اسلام عنوان شده چرا که خود حضرت نیز در نخستین گام، با استکبارستیزی و مقابله با بت پرستی، تبلیغ اسلام را آغاز کردند.

وی تصریح کرد: در این آیات، دشمن شناسی نخستین گام مطرح شده اما مهم‌تر از آن موضوع اعلام برائت و برخورد با دشمن است چراکه تنها شناخت دشمن کفایت نمی‌کند و در آیه "اشدّاء علی الکفار..." شدّت برخورد با دشمن ملاک عمل قرار گرفته است و پس از آن "رحماء بینهم..." یعنی مودت و رحمت و تواضع بین یکدیگر را معیار همراهی با پیامبر و ایمان به او و دینش معرفی کرده است.

طالبی افزود: در بخش دیگری از قرآن کریم گفته شده مشرکین وقتی شما را می‌بینند می‌گویند ما ایمان آورده‌ایم اما وقتی به خلوت خود می‌روند از فرط عصبانیتی که از شما دارند دندان به هم می‌سایند؛ قرآن کریم خطاب به این افراد گفته از عصبانیت ناشی از ایمان مؤمنان بمیرید، همانطور که شهید بهشتی نیز می‌گفت آمریکا آنقدر از دست ما عصبانی باشد که از فرط عصبانیت بمیرد.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع) گفت: در این روایت که گفته شده برای گرفتن بیعت از جناب ابوذر مبالغی پول برای او فرستاده شده بود، به دشمن شناسی و دوست شناسی او تا آنجا تأکید شده که حضرت علی (ع) در این باب فرمودند ابوذر با وجود این که خود و خانواده‌اش گرسنه بودند از پذیرش پول دشمنان و بیعت کردن با آنان امتناع کرد وهمین ایما راسخ و ولایتمداری او باعث شد او را تبعید کنند.

طالبی تصریح کرد: قرآن افراد مؤمن را پس از طی دو گام مهم «دشمن شناسی و دوست شناسی» اهل عمل صالح معرفی کرده و یادآور شده که مؤمنان در دنیا و آخرت از سیمایشان شناخته می‌شوند.

وی تصریح کرد: زن مؤمن در دنیا با رفتار و پوشش زهراگونه‌اش شناخته می‌شود و مرد مؤمن نیز با وجهه و رفتار علی وارش شناخته می شود.

طالبی در پایان با اشاره به نحوه شهادت "شهید علم الهدی" اظهار کرد: جسد شهید علم الهدی و تعداد دیگری از شهدا به حدی زیر تانک دشمن له شده بودند که چهره‌هایشان قابل شناسایی نبود و شهید علم الهدی را از قرآنی که همواره در جیب داشت شناسایی کردند پس اینکه گفته می‌شود مؤمن از ظواهرش شناخته می‌شود یعنی همین که در هر شرایطی بتوان فرد با ایمان را از رفتار، ظاهر، پوشش یا نشانه‌های ایمانش در زمره مؤمنین شناسایی کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات