معاون وزیر راه و شهرسازی:

بازآفرینی باید بر مبنای توجه به حضور و مشارکت اجتماعات انجام شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروزه بازآفرینی باید بر مبنای توجه به حضور و مشارکت اجتماعات انجام شود، گفت: فرصت‌های زیادی برای بازآفرینی داریم اما به آنها بی‌توجه هستیم.
کد خبر: ۸۶۱۰۷۵۴
|
۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدسعید ایزدی امروز در سمینار تجارب بازآفرینی شهری در بافت تاریخی شهر همدان، با بیان اینکه جریان شهرنشینی شتابان شهرهای ما را با مسائل و مشکلات بی‌شماری مواجه کرده است، اظهار کرد: 21 هزار هکتار از محدوده بافت تاریخی کشور در 168 شهر با معضل افت کالبدی روبرو بوده و خالی از سکنه هستند.

وی افزود: در بیشتر شهرها چنین معضلی را شاهد هستیم به طوری که بر اثر مهاجرت زیاد و بی‌رویه این امر رخ می‌دهد و خارج از برنامه رسمی شهر توسعه می‌یابد.

ایزدی با اشاره به اینکه در خارج از رینگ نخست میدان مرکزی همدان افت منزلت مکانی و اجتماعی را شاهد هستیم، تصریح کرد: متاسفانه در مبادی ورودی شهرها مواردی همچون گاراژ و تعویض روغنی تعریف شده که این محدوده‌ها نابسامان هستند و به شهر افزوه می‌شوند.

وی به وجود محدوده‌های ناکارآمدی چون پادگان‌ها، زندان‌ها و کارخانه‌های متروکه در دل شهر اشاره کرد و افزود: این محدوده‌ها فرصت‌های بی‌نظیری برای توسعه شهر محسوب‌ می‌شوند که متاسفانه به آنها توجهی نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری به سه هکتار زمین رها شده در پیچ زندان شهر همدان و بلاتکلیفی آن و نقشی که در توسعه شهر می‌تواند داشته باشد، اشاره کرد و یادآور شد: اراضی خالی، ساختمان‌های متروکه و کاربری‌هایی که همگونی و هم‌سنخی با فعالیت‌های شهری ندارند، در شهرهای کشور فراوان است.

وی ادامه داد: روستاهایی که پیش از این در پیرامون شهر بودند به علت شهرنشینی شتابان در زیر شهرها باقیمانده‌اند در واقع می‌توان گفت مناطقی مانند مزدقینه، علی‌آباد، قاسم‌آباد، حسن‌آباد، حصار و ... در شهر همدان هسته‌های روستاهایی بودند که شهر از رویشان رد شده است.

وی درباره سکونتگاه‌های غیررسمی نیز گفت: در بیشتر کلان‌شهرها با سطوح وسیعی از این مشکل مواجه هستیم که خارج از برنامه شهر توسعه پیدا کرده و مشکلاتی را برای مدیریت شهری ایجاد کرده است.

ایزدی در ادامه رودخانه‌ها را رگه‌های حیاتی شهرها خواند و عنوان کرد: در برخی شهرها همچون کرمانشاه رودخانه آبشوران بستر فاضلاب و آب‌های سطحی شده و یا بر روی آنها پاساژ، خانه و پارکنیگ ساختهشده و همین امر باعث می‌شود تا وقوع یک سیلاب مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه عرصه‌های وسیعی از شهرها با معضل تنزل کیفیت روبرو بوده و از شاخص‌های زیست‌پذیری پایینی برخوردار است، اظهار کرد: شاخص‌های زیست‌پذیری شهرهاروز به روز کاهش می‌یابد.

وی به آلودگی پایتخت اشاره کرد و گفت: آلودگی‌های تهران و تعطیلی سه روزه مدارس همگی از مدیریت و توسعه اشتباه نشأت می‌گیرد وگرنه بهترین پایتخت در طول 7-8 قرن اخیر بوده که به سبب اشتباهات بسیاری امروز با این مشکلات مواجه است.

ایزدی در بخش دیگری با بیان اینکه 35 درصد از سطح شهر همدان صرفا بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی است، افزود: 50 درصد از جمعیت شهر همدان در این محدوده‌ها سکونت دارند و این مساله نشان از رخداد فاجعه بزرگ انسانی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به برگزاری جلسه ستاد بازآفرینی کشور با حضور مسئولان استان همدان اشاره و تصریح کرد: در این جلسه مصوب شد تا برای چهار شهر همدان، ملایر، تویسرکان و نهاوند طرح‌های بازآفرینی تهیه شود.

وی با بیان اینکه از دهه 80 به بعد ناکارآمدی عرصه‌های مختلف شهری دامنگیر بسیاری از شهرهای اروپایی شدبنابراین آنها سیاست خود را توسعه متناسب دانستند، افزود: از آن زمان به بعد واژه بازآفرینی به میان آمد و تمام تلاش‌ها بر توجه توأمان به وجوه اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و کالبدی شهر شد.

وی با اشاره به اینکه در طرح بازآفرینی همچون طرح‌های جامع و تفصیلی صرفا به موضوع کالبد توجه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در طرح بازآفرینی سیاست این است که شهر را به عنوان سازمان اجتماعی با حیات اقتصادی و پدیده اکولوژیک با ریشه‌های حیات و ابعاد زیست‌محیطی خود ببینیم به طوریکه این نگاه در عرصه‌های کالبدی این بخش‌ها متبلور می‌شود.

ایزدی با بیان اینکه امروزه بازآفرینی باید بر مبنای توجه به حضور و مشارکت اجتماعات انجام شود، اظهار کرد: فرصت‌های زیادی برای بازآفرینی داریم اما به آنها بی‌توجهیم در حالیکه کشورهای پیشرفته هیچ چیز را رد نکرده و دور نمی‌اندازند و به تمام وجوه به صورت یکپارچه توجه دارند.

وی به برخی مؤلفه‌های گسترش دامنه چالش‌ها و مسائل شهری پیش‌رو در برنامه‌های توسعه اشاره و عنوان کرد: گسترش فقر شهری، رکود اقتصاد جهانی، محدودیت منابع طبیعی غیرقابل جایگزین، تاب‌آوری پایین شهرها در مواجهه با بلایا و مخاطرات طبیعی و تغییرات آب و هوایی و بحران‌های زیست‌محیطی از جمله این مؤلفه‌هاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اینکه امیدواریم هیچ‌گاه شاهد وقوع فاجعه‌هایی همچون زلزله بم و منجیل نباشیم، تاکید کرد: امروزه شهرهای کشور در مقابل کوچکترین ناملایمان طبیعی تاب و توان ندارند که باید مسئولان این مساله را جدی بگیرند.

وی به سه تجربه بازآفرینی ارزشمند کشور در قلمروهای عمومی اشاره کرد و گفت: تبدیل پادگان ایرانشهر به خانه هنرمندان، کشتارگاه بهمن به فرهنگسرای بهمن و زندان قصر به باغ موزه قصر از جمله این تجربیات ارزشمند است.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل باید یکپارچه شود، خاطرنشان کرد: شهرهای کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و سیاست‌های شهری ما در طول دهه‌ها اخیر از کارآمدی لازم برخوردار نبوده بنابراین باید با دستور کار جدید به کیفیت شهرها توجه کره و برای حل معضلات شهرها راه‌حل‌های کارآمد درنظر بگیریم.

انتهای پیام/


ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار