واکنش به اظهارات رئیس جمهور در گفتگوی بسیج با یک استاد دانشگاه:
جبران خلأ تئوریک جریان سازش با استناد به متشابهات تاریخی!
فیروزیان استاد معارف اسلامی دانشگاه گفت: به تعبیر قرآن کریم علت این رفتار، " ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ " است؛ یعنی میخواهند در جامعه فتنه ایجاد کنند که این فتنه در حال حاضر، فتنه نفوذ است. کسانی که اینگونه به آیات و سیره معصومین استناد میکنند به دنبال فتنه نفوذ هستند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب آنچه که در آینده به خصوص در انتخابات مجلس خطرناک است، مسئله نفوذ است.
دکتر فیروزیان استاد معارف اسلامی دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج با انتقاد از اظهارات اخیر رئیس جمهور در دیدار با استانداران و استناد به یک نمونه تاریخی توسط وی، اظهار داشت: قیاس آقای روحانی در عدم لزوم تعهد و تدین نامزدها برای ورود به مجلس با ذکر برخی وقایع تاریخی، قیاس مع الفارق است.
فیروزیان تاکید کرد: اساسا طرح دوگانه تعهد - تخصص و مقابل هم گذاشتن این دو مفهوم از اساس غلط است و تکمیل پازلی است برای اینکه جامعه را دچار شبهه و انحراف کنند که در این خصوص توضیحاتی ارائه خواهم داد.
جریان سازش در کشور با یک خلأ تئوریک مواجه است
این استاد دانشگاه در ریشه یابی بیان چنین اظهاراتی از سوی رئیس جمهور بیان کرد: در طول دوسال اخیر مرتبا برخی برای توجیه سازش با استکبار و دشمن به آیات قرآن و برخی وقایع تاریخی استناد و اظهاراتی را مطرح کرده اند؛ از جمله مساله مذاکره امام حسین علیه السلام با عمر سعد را مطرح و عنوان کردند کربلا درس مذاکره بود و همینطور صلح امام حسن را پیش کشیدند و افرادی مثل آقای هاشمی نیز به برخی سخنان امام خمینی (ره) و خاطرات دو نفره از ایشان استناد کردند تا بگویند که زمان مرگ بر امریکا گذشته و امام هم این مطلب را گفته بودند!
فیروزیان در تشریح علت فراگیرشدن این رفتار طی دوسال اخیر تصریح کرد: واقعیت این است که جریان سازش در کشور با یک خلأ تئوریک مواجه است؛ یعنی چون در حوزه های مختلف به خصوص حوزه سیاست خارجی و حتی سیاست داخلی با یک خلأ و ضعف جدی روبروست، برای توجیه عملکرد خود روی برخی متشابهات تاریخی و دینی دست میگذارد؛ چه متشابهات قرآنی و چه متشابهات تاریخ اسلام و سیره ائمه علیهم السلام؛ در واقع وقایع استثنایی و شبهه برانگیز که ممکن است در یک مقاطعی و بنا به اقتضایی توسط معصومین علیهم السلام انجام گرفته باشد را از دل تاریخ، قرآن و روایات درمیآورند و آن را مستند حرف ها و عملکرد خود قرار میدهند.
آنهایی که در دلهایشان انحراف است، آیات متشابه را دست گرفته و به آن استناد میکنند
این کارشناس علوم قرآنی با بیان اینکه دو نوع آیات با عنوان محکم و متشابه در قرآن کریم وجود دارد بیان کرد: طبق آیه 7 سوره آل عمران؛"آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ"؛ آیات محکم اساس و اصل و ریشه قرآن هستند و به صورت متعدد تکرار شده اند و آیات متشابه قرآن را باید بر اساس این آیات محکم تفسیر کرد؛ در مورد آیات متشابه نیز در ادامه این آیه آمده است که "فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ" آنهایی که در دلهایشان انحراف است این آیات متشابه را دست گرفته و به آن استناد میکنند که همین توضیح را در مورد وجود عبارات محکم و متشابه در کلام معصومین هم می توان ارائه کرد.
وی در توضیح بیشتر این مطلب افزود: ازین رو جریان سازش آیات محکم متعددی در زمینه دشمن شناسی و مبارزه با دشمن و استکبارستیزی که باید به آن استناد شود را کنار گذاشته و به آیه ای متشابه که بایستی قبل و بعد و تفسیر آن را مشاهده کرد، استناد می کند.
زیاد بن ابیهِ زمان حضرت علی(علیه السلام) با زیادِ زمان معاویه فرق داشت
فیروزیان در ادامه تاکید کرد: در خصوص سیره حضرت علی(علیه السلام) در انتصاب کارگزاران، در سرتاسر نهج البلاغه مکررا خصوصیات یک کارگزار حکومتی مانند لزوم ساده زیستی، سابقه درست داشتن و موارد دیگر آمده است؛ از جمله در عهدنامه مالک اشتر که منشور حکومت داری امیرالمومنین است، موارد متعددی از ئیژگیهای یک مسئول و کارگزار حکومت اسلامی بیان شده که جریان دولت فعلی این موارد را کنار می گذارند و به یک حادثه متشابه استناد میکنند که آن هم به دلایلی و بسته به اقتضای زمان صورت گرفته است.
این استاد معارف اسلامی دانشگاه در خصوص چرایی انتصاب زیاد این ابیه به ولایت فارس توسط حضرت علی (علیه السلام) گفت: باید توجه داشت که زیاد بن ابیه در زمان حضرت علی(علیه السلام) با زیادِ زمان معاویه فرق داشته است، در ثانی دست امام(علیه السلام) در آن زمان بسته بود و باید از میان افراد موجود دست به انتخاب می زد و اگر فرد صالح تری وجود داشت، حضرت کس دیگری را برای ولایت فارس انتخاب میکرد؛ اما نکته این است که آن زمان زیاد ابن ابیه هنوز به جریان و به اصطلاح تیم معاویه نپیوسته بود و بعدها فریب خورد و به معاویه پیوست و مرتکب جنایات فراوانی شد.
وی ادامه داد: اگر قرار بود حضرت علی (علیه السلام) صرفا از افراد متخصص استفاده کند، معاویه را که فردی زیرک و طبق مدل سیاستورزیای که دولتی ها قبول دارند یک سیاست مدار بود را ابقا می کرد.
فیروزیان افزود: در همین راستا میتوان به شخصیت شریح قاضی اشاره کرد که حضرت علی(علیه السلام) در زمان حکومتش او را به قضاوت منصوب کرده بود، اما بعدها این فرد، فریب چرب و شیرین دنیا را خورد و حتی حکم قتل امام حسین (علیه السلام) را صادر کرد.
وی گفت: به تعبیر امام راحل(ره) ملاک، حال فعلی افراد است و باید ببینیم خصوصیاتی که در تاریخ برای زیاد آمده مربوط به کدام دوره بوده است. پس نمی توان با اشاره نکردن به تحولات افراد طی گذر زمان و با چنین استدلالات سستی، برای به کارگیری افرادی که حال فعلی آنها با اصول انقلاب و اسلام همخوانی ندارد در مسئولیتهایی مثل نمایندگی مجلس، مجوز صادر کرد.
ایجاد فتنه و دودستگی؛ ریشه رفتارهای دولت
وی در ادامه توضیح علت این نوع اظهارات دولتی ها تصریح کرد: به تعبیر قرآن کریم علت، " ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ " است؛ یعنی این افراد میخواهند در جامعه فتنه و دو دستگی ایجاد کنند که این فتنه در حال حاضر، فتنه نفوذ است. کسانی که اینگونه به آیات و سیره معصومین استناد میکنند به دنبال فتنه نفوذ هستند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب آنچه که در آینده به خصوص در انتخابات مجلس خطرناک است، مسئله نفوذ است.
آرزوی دولت برای ورود امثال زیاد بن ابیه به مجلس!
این استاد دانشگاه ادامه داد: شاید دولت و جریان هم طیف او تمایل دارند افرادی شبیه زیاد بن ابیه را به مجلس بفرستند که به این مثال تاریخی استناد و از آن نتیجه گیری و تفسیر غلط میکنند.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: افرادی که به دنبال این هستند از متشابهات تاریخ، قرآن کریم و سیره معصومین علیهم السلام برای حرف ها و عملکرد خود مستند پیدا کنند، بنا به تعبیر قرآن کریم دنبال فتنه بوده و دچار انحراف قلبی هستند و این روش را ادامه خواهند داد.