فتنه 88 فروکش نکرده؛ تنها حضور خیابانی متوقف شد/به جز فتنه، منتقد صد درصدی هیچ جریانی نیستم/به لطف خدا، رهبری شورایی رای نیاورد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج آیت الله حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان و امام جمعه سابق شیراز در کنفرانسی خبری که روز گذشته با حضور نمایندگان مطبوعات مختلف برگزار گردید گفت: یکی از مسائل مهم هر نظامی نحوه انتقال قدرت است. در گذشته در بسیاری از کشورها ازجمله ایران انتقال قدرت موروثی بود که با آمدن امام این روند در ایران پایان یافت. امام فرمودند خبرگان منتخب ملت هرکسی را که انتخاب کند، او ولی منتخب مردم است و حکمش نافذ است. یکبار هم تجربه این مساله را داریم که سریع، سالم و موفق حتی قبل از دفن امام صورت گرفت و فرصت شیطنت را از اجانب سلب کرد.
وقتی اکثریت به کسی رای می دهد، او را اصلح می داند نه صالح مقبول
آیت الله حائری شیرازی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اینکه طرح تئوری صالح مقبول در برابر اصلح با وظیفه شرعی رای دهنده که رای دادن به اصلح است در تعارض می باشد، گفت: باید دید مبنای خدمت کسی که می خواهد با مردم کار کند چیست؟ مبنا این است که من اصلح هستم یا مبنایش اتکا به رای مردم است؟ امام از همان ابتدا فرمودند من به پشتوانه این ملت دولت تشکیل می دهم. اعتماد مردم را مورد اشاره قرار دادند نه صلاحیت خود را! نگفتند من اصلح ام! پس در اندیشه سیاسی امام قبول داشتن مردم خود سهمی دارد و ملاک است.
وی افزود: فرض کنیم یکی در معنا و در حقیقت از دیگران بهتر است و اصطلاحا اصلح اوست اما مردم خبر ندارند که او از دیگران بهتر است و اگر می دانستند قطعا او را انتخاب می کردند. ما نمی توانیم به مردم تلقین کنیم. راهی برای این مساله نداریم ولی باید بدانیم اگر مردم به کسی رای می دهند به خاطر این است که او را اصلح می دانند. اصلح از نظر اکثریت یکی دیگر است نه آن که ما می دانیم پس اکثریت او را اصلح می دانند که به او رای می دهند نه صالح مقبول! به این ترتیب مساله حل شده است.
خبرگان می تواند بازوی رهبر در امر نظارت باشد
آیت الله حائری در پاسخ به سوالی درباره ویژگی ها و وظایف خبرگان، افزود: این که ما محدود کنیم خبرگان را که فقط در تعیین رهبری وظیفه دارند و در بقیه اوقات وظیفه ندارند، خیر چنین نیست. برخی فکر می کنند اعضای خبرگان همیشه ناظر هستند تا روز مبادا که موقع انتخاب رهبر شود! یعنی مثل آب گرم کن همیشه روی شمع هستند موقع انتخاب رهبری روی نقطه جوش می آیند! درحالی که قطعا چنین نیست.
وی تاکید کرد: در اصل 110 قانون اساسی، 11 مورد از وظایف رهبری و در 10 اصل دیگر هم وظایف رهبری ذکر شده که جمعا 50 الی 60 وظیفه برای رهبر ذکر شده است.
طبیعی است گروهی لازم است در انجام این وظایف گسترده به رهبری کمک کنند و این خدمت به نظام است. اعضای خبرگان برای هر چند مورد از وظایف رهبری بالاخص نظارت های گسترده ای که ایشان باید داشته باشند، می توانند یک کمیسیون درست کنند و نظارت در آنجا انجام شود و اینها در نظارت بازوی رهبری باشند.
وی همچنین اظهار داشت: نظارت دائم رهبری از طریق خبرگان صورت می گیرد، چشم های خبرگان را بر این نظارت باز می کند و خیلی مسائل را حل می کند. این مطلبی که عرض شد صرف نظر از این است که مراقب باشند رهبر خطا نکند بلکه اینجا خبرگان به او یاری می رسانند و بار نظارتی که بر دوش رهبر است را می توانند هرکدام اندکی سبک کنند.
وی در پاسخ به این سوال که این ایده چقدر به شورایی شدن رهبری شباهت دارد، گفت: شورایی شدن رهبری معنایش این است که این مشاوران همه حق و مسئولیت مساوی دارند در امر رهبری، یعنی هرکدام یک رهبر اند اما در این ایده که خبرگان در امر مشاورت رهبری معین او باشند؛ اینها در اینجا مسئولیت و حقی ندارند و همه مسئولیت با رهبری است و اینها فقط ایشان را یاری می رسانند.
وی افزود: این مساله شباهتی نیز به مجمع تشخیص مصلحت نخواهد داشت؛ زیرا آن مجمع یک وظایف مشخص و مدونی دارد اما اینجا خبرگان فقط در مساله نظارت به رهبری یاری می دهند و مانند چشمان او عمل می نمایند و در حقیقت معلومات رهبری را اضافه می کنند.
به لطف خدا رهبری شورایی رای نیاورد
حائری شیرازی در پاسخ به سوالی که شورایی شدن رهبری را چه کسانی پیشنهاد دادند، گفت: اکثرا معتقد بودند اعتماد مردم به امام تکرار شدنی نیست در نتیجه پنج نفر را تعیین کنیم تا جمعا بتوانند جای امام را پر کنند. زیرا ما بعد از رحلت امام به شدت به وحدت نیازمندیم؛ لذا از هر طیفی یک نفر آورده شود تا همه قانع شوند و ملوک الطوایفی نشود. مخالفان شورایی شدن هم، شورای عالی قضایی را مثال می زدند که آمدید آن را به رییس قوه قضائیه تبدیل کردید و گفتید در آنجا هم شورا کارآمد نبود اکنون چگونه برای رهبری شورا را کارآمد می بینید؟ آقای شرعی نزد من آمد و گفت: نظر هیات رییسه ظاهرا شورایی است. با جایگزینی شورا به جای رهبر مردم دلشان خالی می شود. ممکن است ترس در جامعه غالب شود که نتوانستند رهبر انتخاب کنند. مردم امروز نیاز به قوت قلب دارند.
وی ادامه داد: من هم ثبت نام کردم که بروم خارج از دستور صحبت کنم و همین مساله را عنوان کنم. نفر قبل از من که سخنانش تمام شد هیات رییسه کفایت مذاکرات داد. ناراحت شدم که چرا نشد طرح کنم این دغدغه را، اما وقتی وارد دستور شدند و مساله را به شور خواستند بگذارند گفتند ابتدا مخالفان شورایی حرف بزنند و به من وقت دادند که اول مخالف حرف بزنم و من که می خواستم در این مساله خارج از دستور نطق کنم خود به خود نطق داخل دستور نصیب ام شد و تفاوت این دو در تاثیرگذاری بسیار است.
حائری تاکید کرد: بالاخره به لطف خدا شورایی نشد و آقا انتخاب شدند. هرچند ایشان خودش به انتخاب خودش اعتراض کرد در آن جلسه و این نشان از تقوای ایشان دارد.
پشتوانه پول، باید طلا باشد نه دلار
آیت الله حائری همچنین در مورد راه حل مساله ربا و قرض در بانکداری اسلامی، گفت: قاعده نفی سبیل را که در نظر بگیریم، به نظر بنده این که ما از دلار در معاملات بین المللی مان استفاده می کنیم این خودش سبیل است. بارها تاکید کرده ام و به مسئولان دولت های قبل گفته ام بیایید معاملات را براساس طلا بکنید و تعیین دقیق بکنید که هر اسکناس چاپ شده شما برابر چقدر طلاست. آن وقت هم پول شما ارزش بین المللی می یابد و خودش ارز واسط می شود و هم قرض بدون بهره در بانک عملیاتی می شود، زیرا دیگر تورمی نخواهد بود. باید این مساله را بپذیریم که بخواهیم و نخواهیم سود بانکی معنایش گرفتن از ضعیف و دادن به قوی است!
وی در ادامه اظهار داشت: در مساله خبرگان ما مجتهد عادی نمی خواهیم، مجتهد مجتهدشناس می خواهیم و مجتهد سرچشمه شناس، به عنوان مثال در همین مساله اقتصاد سرچشمه مشکلات همین ماهیت پول است. ببینید اگر پشتوانه پول ما بجای دلار، طلا بود و نرخ برابری دقیق رعایت می شد، امروز تورم نداشتیم چنانکه در گذشته و در صدر اسلام اگر ببینید براساس روایات یک گوسفند مثلا برابر با یک دینار بوده که مقدارn گرم طلا می شده است. الان هم می بینید قیمت یک گوسفند به صورت متوسط همان حدودn گرم طلا است و با گذشت 1400 سال تغییرچندانی نکرده، خوب چرا ما از این استفاده نمی کنیم و پشتوانه را دلار نگه می داریم؟
به جز جریان فتنه، منتقد صددرصدی هیچ جریانی نیستم
حائری شیرازی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از علت بروز مشکلات در اواخر دوره رییس جمهور گذشته پرسید، تاکید کرد: ما گاهی سلبی رای می دهیم که این اصلا عواقب خوبی ندارد. مثلا یک آقایی طوری عمل کرده امروز مخالف زیاد دارد حالا مخالفین وی برای اینکه او رای نیاورد بیایند همه به فرد دیگری رای بدهند. یعنی برای رای نیاوردن فرد منفی به مخالف او رای بدهیم. بجای اینکه براساس مسائل ایجابی رای بدهیم و ببینیم این فرد کیست که می خواهیم به او رای بدهیم و دیدگاه ها و سوابق و ایده هایش چیست؟ صرفا برای رای نیاوردن یکی دیگر به او رای می دهیم! این عواقب خیلی بدی دارد تا 100 سال دیگر هم سلبی رای بدهیم همین آش است و همین کاسه و مشکلی از مشکلات مملکت حل نمی شود!
وی افزود: همچنین باید تاکید کنم این جریان هم مطلقا همه آدم های بدی نبودند. طبیعی است وقتی شما کمک نکنید و گوشه روی زمین افتاده کار را نگیرید همین می شود. بنده بجز جریان فتنه که مردم را به خیابان ها دعوت کرد و رو در روی نظام قرار داد منتقد صد درصدی هیچ یک از جریانات سیاسی نیستم. مابقی جریانات را مغرض نمی بینم بلکه همه اشتباهاتی دارند.
وی در تبیین اینکه چرا جریان فتنه شکل گرفت، گفت: آقایان شتاب زده عمل کردند، گروهی به ایشان تبریک گفتند و آنها هم دچار این توهم شدند و دیگر نپذیرفتند چیزی را و رفتند در فاز معارضه و مقابله و متاسفانه دوستان هم به این ها کمک نکردند که چنین رفتاری را نکنید بلکه اطرافیان هم تشویق کردند و چنان شد که نباید می شد.
حائری افزود: البته نباید فراموش کرد که اشتباهاتی هم از دیگر سو صورت گرفته و حرف هایی هم که نباید زده بشود در مناظرات زده شده. جایی که باید مجری وارد عمل می شد و با قاطعیت جلوی مسائلی را می گرفت ولی در این حد توان نداشت و درست انتخاب نشده بود. به نظر من برای چنین مناظراتی باید مجری تربیت می شد و مجری چنین برنامه ای باید خود یک قهرمان باشد و وقتی قرار است اسم از فردی که نیست برده شود و به او نسبتی داده شود یک بار مجری با قاطعیت برخورد می کرد و صدای فرد را قطع می کرد موضوع خاتمه می یافت و این مسائل پیش نمی آمد!
فتنه 88 فروکش نکرده؛ تنها حضور خیابانی متوقف شد
حائری در ادامه افزود: این نکته را هم باید به آقایان متذکر شویم که فتنه 88 فروکش نکرد بلکه تنها مساله به خیابان آمدن ها متوقف شد! زیرا هزینه آن بعد از به میدان آمدن رهبری و سپس به خیابان آمدن مردم در 9 دی بالا رفت و این یعنی زمینه خطر باقی است. 9 دی حضور خیابانی را متوقف کرد اما این جریان در انتخابات ها خودش را نشان می دهد.
شورای نگهبان مظلوم واقع شده؛ نباید به این نهاد حمله کرد
وی همچنین در مورد مساله نظارت استصوابی شورای نگهبان، گفت: ما باید به سمت کمال حرکت کنیم. طبیعتا در این مسیر قوانین ما رشد می کند. ممکن است مقرراتی که امروز می گذاریم بسیار سخت تر از دیروز باشد. به عنوان مثال قانونی که به شورای نگهبان می دهند می گوید باید صلاحیت فرد را احراز کند. خوب مگر احراز صلاحیت کار آسانی است؟ درمورد بسیاری ممکن است اصلا نشود یا نتوانند احراز کنند خوب براساس قانون چه کنند؟ باید رد کنند. چاره ای ندارند زیرا رساندن از مرحله ثبوت به مرحله اثبات بسیار دشوار است. لذا اینها مظلوم اند این وسط نباید به این ها تاخت.
وی ادامه داد: ما به داور فوتبال این اختیار را می دهیم که اشتباهی را ببیند و اغماض کند این دیگر اوج دادن یک اختیار به یک داور است. آیا ما چنین حدی از اختیار را برای شورای نگهبان در داوری هایش می پذیریم؟ هرگز! پس ببینید ما اختیاراتی را به داور فوتبال می دهیم که صد برابر شورای نگهبان است.
به آقایان بارها گفته ام اختلافات را رسانه ای نکنید
وی افزود: البته وقتی من می گویم فلانی خوب است و او را نکوبید به این معنا نیست که مخالف او دیگر بخت النصر است. خیر، بنده به همه آقایان بارها گفته ام که بنشینید و صحبت کنید و اختلافاتتان را با گفتگو حل نمایید. در مطبوعات به هم نیش نزنید بلکه با گفتگو حل کنید.
به هاشمی و مصباح هم گفتم بنشینید با هم گفتگو کنید و مشکل را حل کنید. نگذارید رسانه ای بشود. به آقایان مختلف بارها گفته ام مردم هرکدام عده ای از مسئولان را می خواهند و هر کدام از مسئولان طرفدارانی دارند. خوب مردم سوال می کنند این ها چرا اختلاف می کنند چرا نمی نشینند با هم حل کنند؟
وی ادامه داد: مگر امام نفرمودند تا دست این دو نفر در دست هم است من خیالم راحت است. خوب دشمن هم بیکار نمی نشیند تمام تلاشش را می کند که بین این دو نفر اختلاف بیافتد. روی اطرافیان و بچه هایشان هرجا بتواند کار می کند که این اختلاف بشود. حالا ما بیاییم یک تلاشی بکنیم که این آرزوی امام عملی بشود و این اختلاف از بین برود. من که عضو خبرگان ام این طور نیست که حق نداشته باشم به بالاتر از خودم یک نصیحت بکنم.
اگر مسئولی مشکلی پیدا کرد نباید سریع، حسابمان را از او جدا کنیم/ خواجه نصیر، هلاکو خان کافر را آدم کرد
حائری شیرازی در مورد خانه نشینی احمدی نژاد، گفت: به او نیز گفتم عده ای می خواهند تو ادامه بدهی تا رای عدم کفایتت را در مجلس بگیرند و آنگاه بگویند از اول هم کفایت نداشته و کسی که او را تفویض کرده و پس از انتخابات تنفیذ کرده او مقصر است و اگر دلسوز هستی نکن و ادامه نده.
وی افزود: ما در کسوت روحانیت و علما باید دلسوز باشیم. از آبروی خود بگذریم و کنار آقایان مسئولان قرار بگیریم که متملق ها ایشان را دوره نکنند. اگر قرار باشد تا اینها یک مشکلی و ایرادی پیدا کردند ما سریع حساب خودمان را جدا کنیم و فوری فاصله بگیریم که اوضاع این آقایان بدتر می شود و به سمت سراشیب سوقشان داده ایم.
حائری ادامه داد: خواجه نصیر رفت وزیر هلاکوخان کافر شد تا مشکلات مسلمین را از طریق او حل کند و آقایان با این روش که تا اشتباهی از مسئولی دیدند او را ترک و طرد کنند، مسئولان را تحت مصادره متملق ها در می آورند. ببینید مجلسی چه تعریف هایی از شاه عباس داده در کتاب هایش با همین کارها او را اصلاح می کند و حتی المقدور در خدمت اسلام در می آورد. البته باید اشاره کرد بعد از انقلاب گروهی از اساتید دانشگاه نزد امام رفتند عرض کردند که ما هم مثل خواجه نصیر و مجلسی که چنان بودند با پهلوی رابطه داشتیم! امام فرمودند خواجه هلاکو را آدم کرد! شما پهلوی را آدم کردید؟ پس توجه کنیم این گونه نزدیک شدن بی تاثیر هم فایده ندارد. خبره حقیقی کسی است که چنین توانی را در برخورد با مسئولان داشته باشد.
وی افزود: امام زمان نیز هرکس را دنبال هر کاری می فرستد خودش همراه اوست و خدا به موسی و هارون که می گوید بروید سراغ فرعون می فرماید بروید من همراهتان هستم «انی معکم اسمع و اری». اینکه رهبری امروز این همه توفیقات از جانب حق تعالی دارند به این دلیل است که ایشان برای رهبر شدن هیچ کار نکرد بلکه اعتراض هم کرد.
دشمن می خواهد شأن رهبری پایین بیاید/ گفتن «امام خامنه ای»، تکریم و ابهت بخشی به شعائر است
وی در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد به کاربردن لفظ امام خامنه ای چیست؟، تاکید کرد: اول باید بدانیم لفظ امام خاص امام معصوم نیست. این آقای عدنان امام جماعت وین هر وقت من را می بیند می گوید امام حائری آمد. در ادبیات برخی کشورها هر امام جماعتی هم امام خطاب می شود. پس چه ایرادی دارد که ما هم رهبرمان را امام خطاب کنیم، چنانکه امام خمینی را خطاب کردیم.
وی افزود: وقتی امروز دشمنان ما اینقدر شیعه را هتک حرمت می کنند و مقابر امامزادگان ما را تخریب می کنند، چه ایرادی دارد ما در داخل تکریم مضاعف کنیم شعائرمان را و ابهت ببخشیم رهبرمان را؟ آنچه دشمن دوست دارد دقیقا همین است که ما رهبرمان را پایین بیاوریم و کم شـأنش کنیم!
مبارزه با اسلام آمریکاییِ امروز، سخت تر از اسلام آمریکاییِ دیروز است
وی ادامه داد: توجه داشته باشیم که در زمان امام (ره) اسلام آمریکایی بوده و امروز هم هست اما آن روز اسلام آمریکایی بروزش و ظهورش در قالب یک عده مرفه بی درد بود. خوب این ها را می شود با یک فوت از عرصه بیرون کرد این ها مرد میدان نبوده و نیستند. اما امروز در دوران زعامت رهبری، اسلام آمریکایی بروز و ظهورش در قالب داعش است و یک عده افراد خشن و جان برکف که تا نفس آخر می ایستند در هدف باطل و بی منطقشان و از سراسر دنیا می آیند و می جنگند تا کشته شوند و حتی عامل انتحاری هم به تعداد فراوان دارند! خوب مبارزه با کدام اسلام آمریکایی سخت تر است آن یا این؟
در قضیه بیداری اسلامی منطقه، اصل حرکت را رهبری انجام داده است
حائری افزود: در زمان امام راحل محدوده مرزهای ما همین مرزهای ایران بود ولی امروز انقلاب اسلامی در یمن درگیر است. کل یمن و سوریه را گرفته، در عراق درگیر است. در بحرین و مصر و ترکیه درگیر است. خوب این رهبری امروز به مراتب پیچیده تر و دشوار تر است. این تصور را نداشته باشیم که اگر کسی در یمن یا نیجریه یا سوریه یک حرکت بزرگی می کند در این راستا او خودش به تنهایی موثر بوده و رهبری رهبر انقلاب در توفیقات این ها بی تاثیر بوده. خیر، اصل حرکت را رهبری کرده اند تا آنها بتوانند چنین موفقیت هایی بدست بیاورند ولی معمولا کسی که پاس گل را می دهد به چشم نمی آید و همه فقط خود گل زن را می بینند.