بسیج گزارش می‌دهد؛

راهکارهای پیشنهادی تحقق حضور حداکثری مردم در انتخابات مجلس

از تمامی امکانات و ابزارها و رسانه‌ها باید برای تجلی و تبلور با شکوه‌تر فرهنگ و مظاهر ملی و تحقق حضور حداکثری مردم در انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و انتخاب اشخاص اصلح استفاده کرد.
کد خبر: ۸۶۳۵۳۶۰
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، این روزها تحقق حضور حداکثری مردم در انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از جمله موضوعات مطرح و مورد بحث است که با هدف مشارکت حداکثری و حضور مؤثر و آگاهانه واجدان شرایط رأی دادن در پای صندوق‌های رأی و انتخاب اشخاص اصلح از میان کاندیداهای ورود به مجالس شورای اسلامی وخبرگان رهبری به بررسی آن می‌پردازیم.

از محورها و زمینه‌های مورد توجه برنامه‌های تبلیغاتی تمام دستگاه‌ها و رسانه‌های تبلیغی و مبلغان سازمان‌دهی شده یا مبلغان منفرد است؛ با این دیدگاه که آگاه شدن حق مردم و آگاهی دادن وظیفه ماست.

آگاهی دادن و بصیرت‌افزایی و بالا بردن سطح و میزان توان مسئولیت‌شناسی و نیز مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی، امری و فرآیندی بلندمدت و تدریجی است که باید به صورت همیشگی و در قالب برنامه‌های متعدد و متنوع آموزش‌های مستقیم و به ویژه آموزش‌های غیر مستقیم، توسط تمام رسانه‌های دیداری، شنیداری، نوشتاری، استفاده از رسانه‌های نو پدید و شبکه‌های اجتماعی، توسط تمام دستگاه‌ها و نهادها و ارگان‌های ذیربط، به صورت روزآمد و به‌هنگام و به ویژه مطابق با شرایط و اقتضائات روز، از جهات داخلی، منطقه‌ای و جهانی، به جامعه و به ویژه به نسل‌های نوجوان و جوان ارائه گردد تا در زمان و در بزنگاه‌های لازم بروز و ظهور آثار عملکردی آن را در رفتارهای انتخاباتی و اساساً در مواقع حساس سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، بتوان به عینه مشاهده و حتی اندازه‌گیری کرد.

متاسفانه اقدامات برنامه‌ریزی شده هدفمند آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی مبتنی بر شناخت همه جانبه از نیازها، ترجیحات و ... مخاطبان و شرایط و اقتضائات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی روز جامعه، جز در گفتمان و سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه ا...) که ناظر بر شرایط و اقتضائات منطقه‌ای و جهانی نیز هست، در نزد همه دستگاه‌ها، نهادها و به ویژه رسانه‌های گروهی و ارباب این رسانه‌ها – به ویژه در مورد انتخابات – به صورت انفعالی و مقطعی صورت می‌گیرد و صرفاً در آستانه هر یک از انتخاب‌ها، به صورت مساله اصلی، در محور توجه و اقدام قرار می‌گیرد.

در بازه زمانی کنونی و با توجه به شرایط بسیار حساس و خطیر جهانی و منطقهای و فعالیت‌های مخرب و وقفه‌ناپذیر دشمنان جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی و منطقه‌ای و به ویژه با توجه و عنایت خاص به شرایط بسیار پیچیده پسابرجام و پساتحریم، برای تحقق اهداف پیش گفته و در مقطع کنونی، ضرورتاً باید به برنامه‌های ضربتی و اثرگذار ناظر بر اندیشه و عمل مثبت و ایجابی در کوتاه مدت، توجه شود تا به یاری خداوند قادر متعال و شفاعت جویی از رسول اعظم (ص) و خاندان عصمت و طهارت(ع) همچنان صلابت، اقتدار، عزت و عظمت جمهوری اسلامی ایران با تمسک به حبل المتین وحدت اسلامی – ملی (مسلمانان، پیروان سایر ادیان الهی رسمی،همه اقوام ایرانی) حفظ شود و نقشه‌ها و آرزوهای استکبار جهانی و آتش افروزان و تفرقه‌افکنان منطقه‌ای و در رأس همه آنان، آمریکای جهانخوار، انگلیس مکار، اسرائیل جنایتکار و نوکران و هم پیمانان منطقه‌ای آنان نقش بر آب گردد.

بنابراین پیشنهاد می‌شود:

1. از تمام امکانات و ابزارهای دینی در سطح عام جامعه، آن گونه که تمام مسلمانان ـ و نه صرفاٌ شیعیان را ـ مخاطب قرار دهد استفاده گردد. (محور اساسی در این بند: تمام رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی و تمام صاحبان تریبون است)

2. همچنین در محافل صرفاً شیعی (مساجد، تکیه‌ها، دارالقرآن‌ها، حوزه‌های علمیه و امثال آن) به گونه‌ای که بروز و ظهور و یا برداشت‌های منفی مخالف با اهل سنت از آن استشمام نگردد و مورد سوء استفاده مخالفان و معاندان قرار نگیرد، از ارزش‌های شیعی، در راستای تحقق اهداف پیش گفته بهره‌برداری شود.

3. از تمامی امکانات و ابزارها و رسانه‌ها برای تجلی و تبلور هرچه بیشتر و با شکوه‌تر فرهنگ و مظاهر ملی و ارزش‌های میهنی، فرهنگ و غرور ملی و برجسته‌سازی احساسات و عواطف سلحشوری قهرمانی و پهلوانی با تکیه بر شجاعت و ایثارهای شهیدان، جانبازان و آزادگان در 8 سال دفاع مقدس و... برای جلب و جذب مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان با هنرمندی و ظرافت خاص استفاده شود و همه اقوام ایرانی، پیروان همه مذاهب اسلامی و پیروان همه ادیان الهی و رسمی را مخاطب قرار دهند.

رسانه‌هایی مثل تلویزیون، رادیو، مطبوعات، سینما در این زمینه نیاز به تولید محتوای جدید ندارند و از آنچه در سال‌های اخیر و به ویژه در دوران مقدس داشته‌اند به عالی‌ترین وجه می‌توانند استفاده کنند.

4. استفاده از تصاویر، وصیت‌نامه‌ها، پیام‌ها، کلام‌های نغز و قصار رزمندگان، جانبازان و شهدای دفاع مقدس اعم از بسیجی، پاسدار و ارتشی و انتظامی در رسانه‌های گروهی نیز از دیگر پیشنهادت در این زمینه است.

5. یادآوری مفاخر ملی، تاریخی و ورزشی، استفاده از سرودهای حماسی و اشعار پهلوانی و سلحشوری و امثال آن در تمام رسانه‌های گروهی و برانگیختن احساسات و عواطف دشمن‌ستیزانه و وطن‌خواهانه در دفاع از تمامیت ارضی، استقلال و عزت ملی و مصالح و منافع حیاتی ملی در دستور کار قرار گیرد.

6. تذکر و شناساندن اقدامات خصمانه و موذیانه - سیاست‌ها، برنامه‌ها، تبلیغات، تحریمات، تجاوزات و... - استکبار جهانی، نظیر کودتای 28 مرداد 1332، قرادادهای اسارت بار دوران قاجار و پهلوی، جنگ‌ها و اشغال سرزمین و در دوران انقلاب اسلامی، کودتا، آشوب‌های قومی و مذهبی و در نهایت واداشتن عراق به جنگ تمام عیار و پشتیبانی استکبار جهانی و تمام هم پیمانان جهانی ومنطقه‌ای آنها از صدام و ... و نیز اقدامات فعلی آنان برای بی‌ثبات‌سازی و ایجاد تفرقه، نفاق و حتی جنگ خارجی و داخلی در درون کشور و نیز در مرزها از جمله مواردی است که هم منجر به دشمن‌شناسی شده و هم به خوبی حفظ وحدت ملی و رفتن به پای صندوق‌های رأی و مشارکت موثر در انتخابات را برای مردم و به ویژه برای نوجوانان و جوانان تبیین می‌کند.

7. نشان دادن و برجسته‌سازی عواقب عدم بصیرت و آگاهی در مردم، نبود یا کمبود اقتدار و صلابت نیروهای مسلح مدافع وطن و ارزش‌های آن، عدم وحدت ملی همه اقوام ایرانی و پیروان همه مذاهب اسلامی و سایر ادیان الهی رسمی، نظیر آنچه که در عراق، افغانستان، سوریه، یمن، لبنان و ... اتفاق افتاده می‌تواند به درک درستی که به برکت انقلاب اسلامی، صلابت و اقتدار و وحدت ملی در سایه رهبری مقام عظمای ولایت داریم در مردم و نوجوانان و جوانان عمق و گسترش یافته و آنان را در راستای حفظ واعتلای وضع موجود - که یکی از راه‌های آن حضور گسترده و آگاهانه در انتخابات است ـ مصمم‌تر و پای به رکاب کند.

8. در روند و فرآیند تبلیغات ـ توسط رسانه‌های گروهی، ستادهای انتخاباتی، کاندیداها و سخنرانان گوناگون و ... ـ از هر گونه شعار، اقدام، تبلیغ، سخنرانی، مناظره و پرسش و پاسخ، پخش اعلامیه، تراکت، نصب بنر و نظایر آنها که بر وحدت ملی و اسلامی خدشه وارد می‌کنند جداٌ باید پرهیز و خودداری شود و تمام رسانه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی و ... باید نسبت به آن کاملاٌ توجیه شده و در صورت تخلف با برخورد قاطع قانونی مواجه شوند.

9. بنابراین در تبلیغات انتخابات، صرفاٌ بنابر حفظ و استحکام هر چه بیشتر وحدت ملی، حضور حداکثری و آگاهانه همه آحاد افراد واجد شرایط رأی دادن در پای صندوق‌های رأی و دادن رأی به کاندیداهای مورد نظرشان و انتخاب اشخاص اصلح است.

10. در این راستا از هر گونه اقدامی که جناح‌ها و جریان‌های سیاسی فعال و مطرح را اعم از سران و رهبران آنها و نیز پیکره‌های اجتماعی آنان و اساساٌ عامه مردم و طرفداران آنان را روی در روی هم قرار دهد باید اکیداٌ خودداری شود و نیروهای مسئول در این زمینه با کسب آگاهی‌های لازم ناشی از اشراف اطلاعاتی وعملیاتی،علاج واقعه را قبل از وقوع کنند زیرا این محملی است که مخالفان نظام و دشمنان اعم از داخلی و خارجی از آن به عنوان نماد اصلی نبود دمکراسی و عدم سلامت انتخابات سوء استفاده خواهند کرد.

11. در این راستا نیروهای انتظامی و امنیتی باید با تمام توان و امکانات، در تمام صحنه‌ها و عرصه‌های لازم، حضور پررنگ و برجسته و پر صلابت داشته و ضمن حفظ امنیت عمومی در همه ابعاد، از هر گونه بی‌نظمی و تعرض نسبت به دفاتر و ستادهای انتخاباتی کاندیداها، عکس‌ها و پوسترهای آنان و محافل و مجالس تبلیغاتی و سخنرانی قابل توجیه و تبیین در چارچوب قانون انتخابات، پیشگیری و جلوگیری نماید تا بیشترین احساس امنیت و سلامت در فضای جامعه و در دوره زمانی انجام تبلیغات و در زمان برگزاری انتخابات و پس از اعلام نتایج به منصه ظهور برسد و هیچ بهانه‌ای به دست بهانه‌جویان داخلی و دشمنان خارجی داده نشود.

12. در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، مناظره‌های رادیویی- تلویزیونی و فضای مجازی، مطبوعات، اعلامیه‌ها، تراکت‌ها و بنرها و... از کاربرد واژگانی که بار منفی و مفاهیم منفی دارند نظیر دشمن، حریف، رقیب، جناح یا جریان مقابل و... خودداری شود و در صورت نیاز از واژگانی مانند سایر جناح‌های سیاسی، سایر جریان‌های سیاسی، جریان‌های فعال سیاسی، جناح‌های فعال سیاسی ، جریان‌ها و جناح‌های مطرح سیاسی و نظایر آن استفاده شود تا فضای انتخاباتی از هر گونه تنش، بهانه‌جویی و ... مصون مانده و فضای وحدت و همدلی و همزبانی، حول محور نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برگزاری انتخابات سالم و دشمن‌شکن، خود را به رخ دوست و دشمن بکشاند.

13. اگر کاندیداهایی که مورد تایید نهایی قرار گرفته‌اند نقاط ضعف یا مسائل خاصی داشته یا دارند که از فیلترهای هیأت‌های اجرایی نظارت و شورای نگهبان و ... گذشته‌اند و هنوز مطرح باشد، از طرح عمومی و مجدد آنها باید خودداری شود مگر آن که چنان مدارک محکم و غیر قابل انکار و محکمه‌پسندی دائر بر تخلفات سنگین اشخاص وجود داشته باشد و ورود آنان به مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری موجب فساد در این دو مجلس شود در این صورت باید با رعایت همه ضوابط و شرایط قانونی ، شرعی و عرفی به مقامات مسئول مراجعه شود و در صورت عدم اقدام توسط آنان، دست به افشاگری زد تا از تضعیف مجالس یاد شده و ضرر و زیان ملی جلوگیری به عمل آید.

14. استفاده و برجسته‌سازی نقل وقول‌های دشمنانه و تفرقه‌افکنانه خاص، از سران سیاسی استکبار جهانی (آمریکا، انگلیس، فرانسه، اسرائیل، روسیه، چین، آلمان و... و نوکران منطقه‌ای آنان) در مورد ملت ایران، نیروهای مسلح ایران و با تاکید بر سپاه و بسیج، رهبر معظم انقلاب اسلامی، سران قوای سه گانه و دولتمردان و مراجع عظام، به ویژه تهدیدات نظامی، اقتصادی و... برای تهییج و تشجیع مردم و بالا بردن روحیه تقابل و پاسخگویی دلاورانه و شجاعانه در آنان، از طریق حضور به موقع موثر و آگاهانه در پای صندوق‌های رأی و تحقق مشارکت حداکثری واجدان شرایط رأی دادن توسط رسانه‌های یاد شده در بندهای پیشین، بسیار اثرگذار و مؤثر خواهد بود.

15. در ارتباط با تمام پیشنهادهای فوق، آگاهی دادن به مردم از این دیدگاه که نمایندگان مجالس مورد نظر چه وظایف، مسئولیت‌ها و اختیاراتی دارند مثلاٌ اینکه در مجلس شورای اسلامی فقط شأن قانون‌گزاری و نیز نظارتی دارند و قدرت اجرایی ندارند می‌تواند در بسیاری از امور از جمله وعده وعیدهای بی‌جا و تبلیغی و گمراه‌کننده برخی کاندیداها جلوگیری کرده و از طرف دیگر از درخواست‌ها و انتظارات غیر قانونی و غیر منطقی مردم کاسته و موجبات سلامت و امنیت انتخابات را پیش از برنامه‌های تبلیغاتی زمان آن، برگزاری انتخابات و پس از آن حفظ کند.

برای تحقق اهداف مورد نظر و عملیاتی‌سازی مؤثر و اثربخش بندهای 15گانه فوق و در راستای تحقق اهداف مذکور، ضرورت دارد جامعه مخاطب و ویژگی‌های روانشناختی، اجتماعی و رفتارهای انتخاباتی آنان و عوامل اثرگذار بر رفتارهای انتخاباتیشان شناسایی شده و مطابق شناخت به دست آمده، اقدامات فوق در قالب تولید محتوا و برنامه‌های خاص اجرایی و عملیاتی شوند.

در این راستا لازم است:

1- شناخت ذهنی مخاطبان، انجام گیرد.

2- شناخت محیط پیرامونی مخاطبان انجام گیرد.

3- شناخت افکار عمومی، عوامل اثرگذار بر آن و شیوه‌های اثرگذاری بر آن شناسایی گردد.

4- نیروها و جریان‌های تحریک‌کننده افکار عمومی شناخته شود.

5- افکار عمومی در زمینه‌های موردنظر اندازه‌گیری شود.

6- تغییر افکار عمومی و چگونگی آن مورد مطالعه و شناسایی قرار گیرد.

در ارتباط با محورهای 6گانه فوق، ضرورت دارد با توجه کافی به طیف‌های سیاسی فعال و دارای پایگاه رأی قابل اعتنا و نیز گروه‌های سنی، تحصیلی، پایگاه اجتماعی، شغلی و جنسیتی آنان به نیازها، مطالبات و ترجیهات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و دافعه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آنان نیز توجه شود و براساس شناخت دقیق، عمیق و گسترده از آنها به تولید محتواهای لازم و بکارگیری آنها از طریق رسانه‌ها، افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی مرجع و اثرگذار، مبلغان آموزش‌دیده و... اقدام کرد.

به عنوان یک پیشنهاد ساده و ابتدایی و قابل عملیاتی‌سازی، بدون کمترین هزینه‌های مادی و معنوی پیشنهاد می‌شود هر روز، در هر کلاس درس به زبان ساده و قابل فهم و درک مخاطبان در مدارس ابتدایی پنج دقیقه توسط معلم در هر کلاس، در مدارس راهنمایی و متوسطه که بیشترین افراد بین 15 تا 19 سال ما را تشکیل می‌دهند، در کلاس‌های درس توسط دبیران و در مراسم صبحگاهی توسط اشخاص مقبول، محبوب و مرجع، در دانشگاه‌ها توسط استادان، دانشجویان برجسته درسی، علمی، ورزشکار صاحب مقام و... در کلاس‌های درسی و جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ و در پادگان‌ها، حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت و در مساجد و تکایا و سایر اماکن مذهبی، نمازهای جمعه توسط ائمه جمعه و سایر اشخاص مرجع و اثرگذار، علاوه بر آنچه در رسانه‌های گروهی برنامه‌ریزی و انجام می‌شود به ارائه سخنرانی و تبلیغات، در قالب بندهای فوق مبادرت کنند.

نقش هادیان سیاسی در این فرایند می‌تواند بسیار اثرگذار و مهم باشد.

استفاده از اعضای کارگروه اجتماعی و سایر کارگروه‌های مرتبط در مجمع و اقشار بسیج نیز به عنوان سخنران و مبلغ در فاصله زمانی کوتاه باقیمانده تا انتخابات، پیشنهاد می‌شود.

------------------------

نویسنده: مجید هادیان

------------------------

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار