تعجیل دولت در نوشتن تاریخ
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، تاریخ پر است از عبرتها و درسهایی که اگر درست شناخته شود، مسیر یک ملت را در آینده می تواند بیمه کند از پیمودن مسیرهای اشتباه گذشتگان اما تاریخ همیشه محل دعوای سیاستمداران و اهداف و رویکردهای آنها بوده است. نمی توان کتمان کرد که بعضی حاکمان دوست دارند شکستها و ضعفهایشان هیچ وقت در تاریخ ثبت نشود ولی در ازای آن، قوتها و پیروزیهایشان تمام صفحات کتابهای تاریخی را پر کند. تحریف تاریخ دقیقا از همینجا به وجود می آید.
تعجیل دولت یازدهم بر وارد کردن برجام به درس تاریخ مدارس یکی از اتفاقات شگرف در تاریخ آموزش و پروش و فضای سیاسی کشور است؟ در این که برجام نقطهی عطفی است در تاریخ کشور شکی نیست؛ ولی این اتفاق هنوز در جریان است و نتایجش بصورت کامل آشکار نشده است. اتفاقی که هنوز زوایای پنهان بسیاری دارد چگونه قرار است به عنوان ضمیمه درس تاریخ در مدارس تدریس شود؟ برجام هم اکنون که در اولین ایستگاه خود قرار دارد منتقدانی جدی و سرسخت در کنار موافقانش دارد؟ چگونه است پروندهای که هنوز باز است به درس تاریخ اضافه می شود آن هم به عنوان فتح الفتوح ولی خیلی از اتفاقات تاریخی گذشتهی قبل از آن را می خواهند فراموش بشود؟ چند ساعت از درس تاریخ را به مقطع پذیرش قطعنامه اختصاص دادهایم؟ آیا در کتاب تاریخ مدارسمان گفته ایم جام زهری که امام از آن نام برد را چه کسانی مهیا کردند؟ آیا ماجرای مرحوم منتظری و خونی که به دل حضرت امام کرده بود را گفته ایم؟ ماجرای خیانت اصلاح طلبان در تیرماه 78 و غائلهی کوی دانشگاه را تدریس کرده ایم؟گفته ایم چه کسانی فتنهی 88 را رهبری کردند؟ چه کسانی آتش آشوب در خیابانهای تهران را روشن کردند؟ گفته ایم از خیانتها و جنایتها کودتاگران رنگی 88؟ گفته ایم بسیاری از تحریم هایی که در برجام می خواستیم لغو شود نتیجهی طمع دشمنان نظام بود که برای تکمیل کودتا و تسلیم نظام و مردم تصویب کرده بودند. این همه تعجیل برای تدریس برجام از کجا نشات می گیرد؟
دولت بهتر است به جای آنکه فکر تدریس در مدارس باشد، اجازه بدهد دانشگاهیان کمی در مورد آن تحقیق کنند. استقبال از منتقدین با چاشنی اهانتهایی مثل بی سوادان بی شناسنامه و ... و تهدید منتقدین و مطبوعات به عدم نقد برجام ناشی از چیست؟ اگر برجام واقعا فتح الفتوح است دیگر چرا از نقد آن ترس دارند؟
قطعا دانش آموزان باید با تاریخ کشورشان آشنا شوند؛ ولی این سئوال باقی میماند که آیا دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه هم این حق را دارند؟ آیا می توان کرسی آزاداندیشی گذاشت و از برجام گفت؟
حال که دولت تصمیم گرفته است که برجام را به سرفصل های درس تاریخ مدارس اضافه کند خوب است پاسخ بعضی پرسش های کلیدی را نسبت به این اقدام بدهد؟
آیا در متن درسی تدوین شده جهت تمجید از برجام، میگویند منتقدان حق اظهار نظر نداشتند؟ آیا گفته می شود هر کسی که نقد میشد برچسبی از سمت دولت بر پیشانی اش خورده میشد. گفته می شود هر بار که غربیها برجام را نقض کردند دیپلماتهای ما گفتند برجام نقض نشده بلکه با روح برجام سازگار نیست!
دولتی که حاضر نشد نقد منتقدان بر برجام را بشنود، حاضر است پیشنهادهایی مبتنی بر پربار تر شدن متن درسی بشنود؟ درس برجام باید چند پیشنیاز داشته باشد، اول باید اندیشه سیاسی حضرت امام روحالله تدریس شود در ارتباط با جهان کفر و شرک.
باید نظر امام (ره) در رابطه با آمریکا تدریس شود. بعد نگاه و اندیشهی رهبر انقلاب تدریس شود. در فصل بعد باید داشتههایمان را در مذاکرات سال 82 نوشت و اینکه اگر مذاکرات آن زمان (با مدیریت آقای روحانی) به نتیجه میرسید در سالهای 93- 94 در زمینه هستهای چه میداشتیم که با آن مذاکره کنیم؟ فصل بعد باید داشتههایمان در 92 را تشریح کنیم؛ چند سانترفیوژ داشتیم و چند مرکز غنی سازی و چه مقدار مواد غنی شده. وقتی همهی داشته ها را لیست کردیم، باید برای ثبت در کتاب تاریخ مدارسمان بگوییم چه دادیم و چه گرفتیم! در تاریخ فقط باید بگوییم چه دادهایم و چه گرفتهایم و قضاوت را بگذاریم بر عهدهی خوانندهی تاریخ. آیا دولت در کتاب تاریخ برجام مدارس این چنین میکند؟ تمام و کمال میگوید چه دادهایم؟ تاریخ نویسان دولتی می گویند برای به دست آوردن آنچه آنان سر میز با غربیها معامله کردند چند شهید دانشمند هستهای داده ایم؟
در کتاب تاریخ اعتدالگرایان به سابقهی بدعهدی غربی ها در تاریخ معاصر کشور اشاره شده است؟ گفته اند مصدقی که از او با نیکی نام میبرند( همان که امام او را مسلم نمی دانست) به آمریکایی هایی اعتماد کرد که عاقبت علیه دولتش کودتا کردند؟ از سابقهی اشغال ایران توسط غربی ها گفته اند؟ از تهدیدها و تحریمهای که ایران را کرده بودند گفته شده است؟ زمانی که در کتاب درس تاریخ از وزارت خارجه دولت تعریف و تمجید می شود که توانستند برجام را به سر منزل مقصود اعتدالگرایان برسانند، این هم گفته میشود که عملکرد دولت در ماجرای کشته شدن حاجیان ایرانی در منا چه بود؟ پس از چند روز از نیویورک به کشور برگشتند. عملکرد سیاست خارجه دولت در قبال جبههی مقاومت چگونه بوده است؟ عزتی که قول داده بودند به پاسپورت ایرانی برگردد؛ چگونه برگشت؟
خوب است که در کتاب تاریخ دولت نوشته، نقد منتقدان هم برای ثبت در تاریخ ذکر شود. دولت اگر معتقد است برجام فتح الفتوح است و نقد منتقدان غیر واقع است در کتاب تاریخشان ذکر کنند تا آیندگان قضاوت کنند. نشود فردا اگر آیندگان متوجه شدند برجام ضعفها و خسارتهای جدی برای کشور داشته است با خود بگویند آیا کسی در کشور نبوده است که اعتراض کند و مخالفت کند؟
دولتمردان هم در دوران پیش از برجام دچار اشتباه در تعامل با مردم و منتقدانشان شدند و هم در دوران پسابرجام. در پیش از برجام می گفتند نقد نکنید تا دولت در پای میز مذاکرات تضعیف نشود، در پسابرجام می گویند نقد نکنید که دیگر کار تمام شده است. این تعجیل در تدریس برجام در مدارس بیشتر از اینکه اقدامی منطقی باشد، اقدامی احساسی است برای فرار از پاسخ، فرار از رویارویی با منتقدین.
دولت به جای آنکه وقت بگذارد تا پاسخ منتقدان را بدهد و یا هوشیاری اش را مضاعف کند تا دشمن از ایرادات احتمالی محتوایی برجام برای ضربه به کشور استفاده نکند ؛ توانش را گذاشته است که با هر ترفند و نمایشی این باور را برای مردم به وجود بیاورد که برجام فتح الفتوح دولت است و تدریس برجام در مدارس از این جنس است.
محمد حسین زاده/ فرمانده سپاه ناحیه عمار
تعجیل دولت یازدهم بر وارد کردن برجام به درس تاریخ مدارس یکی از اتفاقات شگرف در تاریخ آموزش و پروش و فضای سیاسی کشور است؟ در این که برجام نقطهی عطفی است در تاریخ کشور شکی نیست؛ ولی این اتفاق هنوز در جریان است و نتایجش بصورت کامل آشکار نشده است. اتفاقی که هنوز زوایای پنهان بسیاری دارد چگونه قرار است به عنوان ضمیمه درس تاریخ در مدارس تدریس شود؟ برجام هم اکنون که در اولین ایستگاه خود قرار دارد منتقدانی جدی و سرسخت در کنار موافقانش دارد؟ چگونه است پروندهای که هنوز باز است به درس تاریخ اضافه می شود آن هم به عنوان فتح الفتوح ولی خیلی از اتفاقات تاریخی گذشتهی قبل از آن را می خواهند فراموش بشود؟ چند ساعت از درس تاریخ را به مقطع پذیرش قطعنامه اختصاص دادهایم؟ آیا در کتاب تاریخ مدارسمان گفته ایم جام زهری که امام از آن نام برد را چه کسانی مهیا کردند؟ آیا ماجرای مرحوم منتظری و خونی که به دل حضرت امام کرده بود را گفته ایم؟ ماجرای خیانت اصلاح طلبان در تیرماه 78 و غائلهی کوی دانشگاه را تدریس کرده ایم؟گفته ایم چه کسانی فتنهی 88 را رهبری کردند؟ چه کسانی آتش آشوب در خیابانهای تهران را روشن کردند؟ گفته ایم از خیانتها و جنایتها کودتاگران رنگی 88؟ گفته ایم بسیاری از تحریم هایی که در برجام می خواستیم لغو شود نتیجهی طمع دشمنان نظام بود که برای تکمیل کودتا و تسلیم نظام و مردم تصویب کرده بودند. این همه تعجیل برای تدریس برجام از کجا نشات می گیرد؟
دولت بهتر است به جای آنکه فکر تدریس در مدارس باشد، اجازه بدهد دانشگاهیان کمی در مورد آن تحقیق کنند. استقبال از منتقدین با چاشنی اهانتهایی مثل بی سوادان بی شناسنامه و ... و تهدید منتقدین و مطبوعات به عدم نقد برجام ناشی از چیست؟ اگر برجام واقعا فتح الفتوح است دیگر چرا از نقد آن ترس دارند؟
قطعا دانش آموزان باید با تاریخ کشورشان آشنا شوند؛ ولی این سئوال باقی میماند که آیا دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه هم این حق را دارند؟ آیا می توان کرسی آزاداندیشی گذاشت و از برجام گفت؟
حال که دولت تصمیم گرفته است که برجام را به سرفصل های درس تاریخ مدارس اضافه کند خوب است پاسخ بعضی پرسش های کلیدی را نسبت به این اقدام بدهد؟
آیا در متن درسی تدوین شده جهت تمجید از برجام، میگویند منتقدان حق اظهار نظر نداشتند؟ آیا گفته می شود هر کسی که نقد میشد برچسبی از سمت دولت بر پیشانی اش خورده میشد. گفته می شود هر بار که غربیها برجام را نقض کردند دیپلماتهای ما گفتند برجام نقض نشده بلکه با روح برجام سازگار نیست!
دولتی که حاضر نشد نقد منتقدان بر برجام را بشنود، حاضر است پیشنهادهایی مبتنی بر پربار تر شدن متن درسی بشنود؟ درس برجام باید چند پیشنیاز داشته باشد، اول باید اندیشه سیاسی حضرت امام روحالله تدریس شود در ارتباط با جهان کفر و شرک.
باید نظر امام (ره) در رابطه با آمریکا تدریس شود. بعد نگاه و اندیشهی رهبر انقلاب تدریس شود. در فصل بعد باید داشتههایمان را در مذاکرات سال 82 نوشت و اینکه اگر مذاکرات آن زمان (با مدیریت آقای روحانی) به نتیجه میرسید در سالهای 93- 94 در زمینه هستهای چه میداشتیم که با آن مذاکره کنیم؟ فصل بعد باید داشتههایمان در 92 را تشریح کنیم؛ چند سانترفیوژ داشتیم و چند مرکز غنی سازی و چه مقدار مواد غنی شده. وقتی همهی داشته ها را لیست کردیم، باید برای ثبت در کتاب تاریخ مدارسمان بگوییم چه دادیم و چه گرفتیم! در تاریخ فقط باید بگوییم چه دادهایم و چه گرفتهایم و قضاوت را بگذاریم بر عهدهی خوانندهی تاریخ. آیا دولت در کتاب تاریخ برجام مدارس این چنین میکند؟ تمام و کمال میگوید چه دادهایم؟ تاریخ نویسان دولتی می گویند برای به دست آوردن آنچه آنان سر میز با غربیها معامله کردند چند شهید دانشمند هستهای داده ایم؟
در کتاب تاریخ اعتدالگرایان به سابقهی بدعهدی غربی ها در تاریخ معاصر کشور اشاره شده است؟ گفته اند مصدقی که از او با نیکی نام میبرند( همان که امام او را مسلم نمی دانست) به آمریکایی هایی اعتماد کرد که عاقبت علیه دولتش کودتا کردند؟ از سابقهی اشغال ایران توسط غربی ها گفته اند؟ از تهدیدها و تحریمهای که ایران را کرده بودند گفته شده است؟ زمانی که در کتاب درس تاریخ از وزارت خارجه دولت تعریف و تمجید می شود که توانستند برجام را به سر منزل مقصود اعتدالگرایان برسانند، این هم گفته میشود که عملکرد دولت در ماجرای کشته شدن حاجیان ایرانی در منا چه بود؟ پس از چند روز از نیویورک به کشور برگشتند. عملکرد سیاست خارجه دولت در قبال جبههی مقاومت چگونه بوده است؟ عزتی که قول داده بودند به پاسپورت ایرانی برگردد؛ چگونه برگشت؟
خوب است که در کتاب تاریخ دولت نوشته، نقد منتقدان هم برای ثبت در تاریخ ذکر شود. دولت اگر معتقد است برجام فتح الفتوح است و نقد منتقدان غیر واقع است در کتاب تاریخشان ذکر کنند تا آیندگان قضاوت کنند. نشود فردا اگر آیندگان متوجه شدند برجام ضعفها و خسارتهای جدی برای کشور داشته است با خود بگویند آیا کسی در کشور نبوده است که اعتراض کند و مخالفت کند؟
دولتمردان هم در دوران پیش از برجام دچار اشتباه در تعامل با مردم و منتقدانشان شدند و هم در دوران پسابرجام. در پیش از برجام می گفتند نقد نکنید تا دولت در پای میز مذاکرات تضعیف نشود، در پسابرجام می گویند نقد نکنید که دیگر کار تمام شده است. این تعجیل در تدریس برجام در مدارس بیشتر از اینکه اقدامی منطقی باشد، اقدامی احساسی است برای فرار از پاسخ، فرار از رویارویی با منتقدین.
دولت به جای آنکه وقت بگذارد تا پاسخ منتقدان را بدهد و یا هوشیاری اش را مضاعف کند تا دشمن از ایرادات احتمالی محتوایی برجام برای ضربه به کشور استفاده نکند ؛ توانش را گذاشته است که با هر ترفند و نمایشی این باور را برای مردم به وجود بیاورد که برجام فتح الفتوح دولت است و تدریس برجام در مدارس از این جنس است.
محمد حسین زاده/ فرمانده سپاه ناحیه عمار
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار