خبرهای داغ:
گفتگوی تفصیلی بسیج با یک کارآفرین موفق/

کشت گیاهان دارویی یکی از مشاغل سودآور در راستای اقتصاد مقاومتی

یکی از جنبه‌های اقتصاد مقاومتی توجه به مشاغل خرد و کوچک مانند کشت گیاهان دارویی است که یکی از مشاغل سودآور به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۷۱۲۹۴۵
|
۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، از زمانی که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) واژه اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، بسیاری از مردم به دنبال عملی کردن این مفهوم و واژه همت گماشتند.

در این میان یکی از جنبه‌های اقتصاد مقاومتی توجه به مشاغل خرد و کوچک است که هزینه زیادی برای شروع کار نیاز نداشته و به سرعت نیز به سود‌آوری می‌رسد.

یکی از این مشاغل سودآور کشت گیاهان دارویی است در این خصوص بسیج گفتگویی با یکی از فعالان موفق این عرصه داشته است.

بسیج: سلام، لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

خداداد زرینی هستم و 46 سال سن دارم.

بسیج: از سابقه کاریتان بگویید؟

رزینی: نزدیک به 18 سال است که راننده ماشین سنگینم، ابتدا راننده کامیون بودم و 8 سال پیش راننده اتوبوس شدم و در مسیر نهاوند به تهران کار می‌کردم.

بسیج: چرا رانندگی را رها کردید؟

رزینی: رانندگی برایم سخت شده بود، و دیگر از اینکه خانواده‌ام را ترک کنم و به بیابان و صحرا بروم خسته شده بودم به خاطر همین به دنبال کار دیگری بودم.

بسیج: کشت گل گاو زبان و موسیر چطور به ذهنتان رسید؟

رزینی: به خاطر چربی و قندخونهر هفته کوهپیمایی می‌کنم و این مسیر کوه روستای «بیان» پر از گیاهان دارویی است و با مشاهده آنها این فکر به ذهنم رسیدم که کشت گیاهان دارویی انجام دهم.

از دوستانم نیز که در این کار بودم مشورت گرفتم آنها از کارشان راضی بودند و من را برای شروع کشت گیاهان دارویی تشویق کردند.

بسیج: چه میزان کشت می‌کنید؟

رزینی: از آنجا که فقط یک زمین 1000 متری دارم آنجا را برای کشت موسیر و گل گاوزبان اختصاص داده‌ام.

بسیج: در خصوص کشت گل گاوزبان و موسیر توضیح بفرمایید؟

رزینی: کشت گل گاوزبان در دو فصل پائیز و بهار انجام می‌شودو به روش کاشت بذر صورت می‌گیرد و من در اردیبهشت ماه بذر آن را کاشتم و اواخر مرداد ماه برداشت خواهم داشت.

با کاشت بذر گل گاوزبان هر چهار هفته یک بار، یک منبع گل گاوزبان را تضمین خواهد کرد. برگ‌ها می‌توانند در هر زمان برداشت شوند و به صورت تازه استفاده شوند.

بعد از برداشت می‌توان برگ‌ها را خشک و از آنها استفاده کرد؛ در صورتی که گل گاوزبان میزبان زنبورهای عسل باشد، عسلی که تولید می‌شود طعم بسیار عالی دارد.

موسیر را نیز به صورت خطی می‌کارند؛ فاصله بین خطوط ۲۰ سانتیمتر و فاصله بوته‌ها روی خطوط ۱۵ سانتیمتر مناسب است که به این منظور باید زمین را ابتدا نرم و حاضر کرده و پیازهای کوچک را کاشت، به ترتیبی که در عمق حدود دو سانتیمتر زیر خاک قرار گیرند.

بسیج: برای شروع کار چقدر آورده داشتید؟

رزینی: من کار را با 15 میلیون تومان شروع کردم.

بسیج: پیش‌بینی شما از میزان برداشت چقدر است؟

رزینی: از آنجا که اولین کشت من است و قبلاً سابقه ای در این موضوع نداشته ام، نمی توانم عددی را در این مورد بیان کنم.

بسیج: بازار فروش گل گاوزبان و موسیر چگونه است؟

رزینی: در منطقه ما موسیر را خوب می خرند و من از این بابت نگرانی ندارم. ولی برای گل گاوزبان فعلا مشتری خاصی پیدا نکرده ام.

بسیج: نظر خانواده در مورد کار جدید شما چیست؟

رزینی: خداروشکر از کنار هم بودن راضی هستیم. از اینکه دیگر برای امرار معاش در جاده و بیابان نیستم راضی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار