یک روان شناس درگفتگو با«بسیج» عنوان کرد

انفعال نظام آموزشی برای افزایش سواد رسانه ای دانش آموزان

شریفی گفت: به دلیل آنکه ما نتوانستیم فرهنگ سازی مناسب انجام دهیم فاصله ای بین تکنولوژی و فرهنگ استفاده از فضای مجازی افتاده است.
کد خبر: ۸۷۲۳۰۸۳
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱

دکتر شریفی یزدی، روان شناس و کارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج، با اشاره به معضلات استفاده بی رویه دانش آموزان از فضای مجازی  و راهکار مقابله با آن گفت: فضای مجازی خیلی مجازی نیست و من عقیده دارم به قدری این فضا با زندگی مردم عجین شده که باید به آن فضای دیجیتال گفت.باید به این فضا به عنوان یک امکان نگاه کنیم و اگر خوب از آن استفاده نشود تبدیل به تهدید خواهد شد.

وی افزود: به دلیل آنکه ما نتوانستیم فرهنگ سازی مناسب انجام دهیم فاصله ای بین تکنولوژی و فرهنگ استفاده از فضای مجازی افتاده است.

شریفی با اشاره به راهکارهای مقابله با استفاده بی رویه دانش آموزان از فضای مجازی تصریح کرد: برای اصلاح رفتار دانش آموزان از استفاده بی رویه فضای مجازی باید شناخت واقع گرایانه آنها را از این فضا و محیطی که در آن سیر می کنند را افزایش داد.

این کارشناس اجتماعی عنوان کرد: مشکل اصلی ای که نظام تعلیم و تربیت باید حلش کند و تا الان هیچ اقدامی نکرده است افزایش سواد رسانه ای دانش آموزان است.در همین راستا باید مجموعه اطلاعاتی را به دانش آموزان بدهیم تا یاد بگیرند از هر نوع رسانه مانند سی دی، اینترنت، شبکه های اجتماعی چگونه، چه زمان و چطور استفاده کنند.

وی افزود: متأسفانه آموزش و پرورش یک برنامه و کتاب مشخص برای دانش آموزان خود که چندین میلیون نفر هستند ندارد تا سواد رسانه ای مخاطبان خود را افزایش دهد.

شریفی عنوان کرد: گام دوم والدین هستند؛ بر همین اساس انجمن اولیاء و مربیان را توجیه کنیم که در خانه چه مقرراتی باید وضع شود تا آسیب های فضای مجازی کمتر شود. گام سوم رسانه های هستند که باید آموزش ها را به زبان ساده و جذاب بیان کنند و خطرات و محاسن فضای مجازی را تبیین کنند.

وی افزود: فضای مجازی دنیایی است که هیچ محدودیتی ندارد و یک بچه 11 ساله می تواند اطلاعاتی را بگیرد که مناسب یک فرد 25 ساله است به همین دلیل افراد دچار بلوغ زودرس، انحراف فکر و سرخوردگی های فردی و اجتماعی می شوند.همچنین دولت و حاکمیت باید فضاهایی آماده کند تا افرادی که دچار اعتیاد به فضای مجازی هستند آموزش ببینند و با خطرات آن آشنا شوند.


ارسال نظرات