خبرهای داغ:
معاون وزیر راه و شهرسازی:

مدیریت شهری باید محور اقدامات باشد/مردم کانون نقش آفرینی هستند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مردم کانون نقش آفرینی هستند، گفت: اگر مدیریت شهری محور اقدامات نباشد تمام فعالیت‌ها شکست می‌خورد.
کد خبر: ۸۷۳۸۰۵۹
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از ملایر، محمدسعید ایزدی امروز در ستاد شهرستانی بازآفرینی پایدار شهری ملایر که در سالن جلسات فرمانداری این شهر برگزار شد، اظهار داشت: شهرهای ما امروز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و باید یک اقدام ویژه در این زمینه انجام دهیم.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد مساحت شهرها و ۱۹میلیون نفر از جمعیت کشور در محدوده‌ای زندگی می‌کنند که از وجود شرایط لازم اعم از امنیتی، ایمنی، سلامت اجتماعی و ابعاد پایه زندگی برخوردار نیستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در مورد ملایر نیز این اعداد و ارقام صادق است و حتی از متوسط کشوری بالاتر است ۳۸ درصد جمعیت شهری در ملایر و ۲۵درصد مساحت شهر درگیر این مسئله هستند.

وی گفت: این بسیار دردناک است که ما در طول دهه‌های گذشته به کیفیت زندگی در شهرها بی توجهی کرده‌ایم و این تقصیر یک دستگاه و ارگان نیست و عمدتاً برنامه‌ریزی‌های ما کمی بوده است و فقط به دنبال تولید مسکن بودیم ولی حالا این مسکن کیفیت زندگی را ندارد.

ایزدی با اشاره به نیازمندان مسکن در شهر گفت: ۷۸ درصد از این نیازمندان در سکونتگاه غیررسمی زندگی می‌کنند و خوشبختانه دولت یازدهم اولویت خود را بر این رفع محرومیت گذاشته است.

وی با بیان اینکه این همت در سطح ملی آغاز شده است، گفت: در گزارش شورای اجتماعی به مقام معظم رهبری ۲۰ آسیب اعلام شده بود که یکی از این مسائل معضلات اجتماعی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مقام معظم رهبری پنج آسیب را در اولویت قرار دادند، گفت: اولین آن بحث بافت‌های ناکارآمد و بافت‌های حاشیه ای بود که محل وقوع بقیه آسیب‌ها از قبیل اعتیاد، قاچاق و... نیز در همین محلات است.

وی با بیان اینکه برنامه سال وزارت راه و شهرسازی در بهسازی شهری به عنوان اولویت یک اقتصاد مقاومتی به ما ابلاغ شده است، افزود: جدا از بحث ایمنی، امنیت، سلامت اجتماعی و چالش‌های زیست محیطی مشکلات دیگری در این مناطق است که باید جدی گرفته شود.

ایزدی گفت: این مسائل چندوجهی هستند و با ایجاد جوی و جدول‌کشی حل نمی‌شود بلکه بخش عمده آن اقتصادی، بخشی فرهنگی و اجتماعی و بخش دیگر آن زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه ما باید به فکر آموزش مهارت‌های پایه برای ساکنان آن مناطق باشیم، ابراز داشت: پایین‌ترین سطح اشتغال را ساکنان این مناطق دارند و از نظر درآمدی در وضع خوبی نیستند و تا زمانی که نتوانیم محل درآمدی برای آنها ایجاد کنیم امکان اینکه به سر پناه خود توجه کنند، نیستند.

 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امروز در دنیا ارتقاء کیفیت زندگی صرفاً از طریق این کارها مهیا نمی‌شود و اولین گام ایجاد اشتغال است که باید در این راستا همه دست به دست هم دهیم و خوشبختانه سازمان فنی و حرفه ای یکی از همراه‌ترین پیشگام‌ترین سازمان‌ها بوده است.

وی بیان داشت: صندوق‌های خرده وام ومی‌توانند با یک ابزار ساده خدماتی را به خانواده‌های ساکن در این مناطق دهند بنابراین باید از این مدل‌ها استفاده کرد.

ایزدی خاطرنشان کرد: حل این معضل باید در برنامه‌ای صورت گیرد که تمام ابعاد در نظر گرفته شود و این امکان‌پذیر نیست مگر اینکه تمام دستگاه‌های دولتی پای کار بیایند.

وی گفت: عملاً مدیریت واحد شهری امکان‌پذیر نشده است ما باید بر روی مشکل و معضل محلات متمرکز شویم و همه به کمک شهرداری برویم تا کار به سرانجام برسد چراکه اگر مدیریت شهری محور اقدامات نباشد تمام فعالیت‌ها شکست می‌خورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مردم کانون نقش آفرینی هستند، گفت: دولت و شهرداری و بخش خصوصی برای مردم و با مردم حرکت کنند و این راه‌حلی است که می‌توان این محلات را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال کسب و کار نیست، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲۰۰ پرونده در دادگاه‌ها وجود دارد که مشغول آنها شدیم تا سهم دولت را مشخص کنیم.

ایزدی بیان داشت: دولت باید تدوینگر و حمایتگر باشد و بخش خصوصی را با دادن امتیازاتی به عرصه بکشیم.

وی با بیان اینکه اوقاف در ملایر باید نقش محوری داشته باشد، عنوان کرد: قانونی داریم که می‌توان املاک وقفی را تبدیل به احسنت کنیم پس با اوقاف باید به نتیجه برسیم، وقف نظام مدیریتی برای اراضی و املاک کشور است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار