محمد حسین ساعی در گفت و گو با «بسیج» عنوان کرد

تلاش صالحی برای رهایی از تبعات خسارت محض برجام

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: این آقایانی که این توافق را نوشتند و امضا کردند، چون می‎دانند انتهای برجام به کجا خواهد رسید از همین حالا می‎خواهند خود را از تبعات آن مبرا کنند.
کد خبر: ۸۷۴۳۰۱۴
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶

محمد حسین ساعی کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص اظهارات اخیر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر  تأييد نقص‌های توافق هسته‌ای و لزوم دقت بیشتر در تنظیم آن بیان کرد: این آقایانی که این توافق را نوشتند و امضا کردند، چون می‎دانند انتهای برجام به کجا خواهد رسید از همین حالا می‎خواهند خود را از تبعاتی که ممکن است چند سال آینده در این مسیر برای کشور ایجاد شود مبرا کنند.

ساعی با بیان اینکه هدف این آقایان از امضای چنین توافقی ایجاد گشایش اقتصادی و رفع تحریم‎ها نبوده اظهار داشت: اما برای یک مقطع زمانی برای اینکه بتوانند فضای افکار عمومی را مدیریت کنند مطالبی را عنوان کردند از جمله اینکه آب خوردن مردم را نیز وابسته به برجام ‎دانستند که هدف مدیریت افکار عمومی برای یک مقطع خاص بود.

وی در ادامه افزود: اصل به وجود آمدن برجام از یک تصور غلط و محاسبه نادرست و یک نوع آلزایمر سیاسی است؛ یعنی هدف این آقایان از برجام به دلیل این نگاه بود که مشکلات ما با امریکا تقصیر ماست و به خاطر بد رفتاری و عدم تعامل درست ماست لذا وقتی ما تغییر رفتار دهیم آنها نیز می‎توانند تغییر رفتار دهند و دیگر ما را مورد استعمار خود قرار نمی‎دهند، علیه ما توطئه نمی‎کنند و تروریست‎ها را علیه ایران تجهیز نمی‎کنند و در حوزه‎های اقتصادی تحت فشار قرار نمی‎دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: کسی که تاریخ بیست ساله گذشته کشور را بررسی کند قاعدتا اگر ذره‎ای عقل سیاسی داشته باشد در خصوص نحوه رابطه با غرب به نتایجی می‎رسد که از آن نتایج متنی مانند برجام خارج نخواهد شد.

ساعی تصریح کرد: برجام محصول ساده‎ لوحی تاریخی و سیاسی است و اگر کسی به دنبال پیگیری و به دست آوردن منافع کشور خود بود و عزت و اقتدار، پیشرفت اقتصادی کشور خود  و یک مسیری برای تعامل بهتر با دنیا را می‎خواست به این برجام فعلی نمی‎رسید.

وی در خاتمه با تاکید بر اینکه هیچ کدام از آن نکاتی که آقایان از ابتدا به افکار عمومی قول ‎دادند محقق نشده است و نخواهد شد خاطر نشان کرد: اگر برجام با همین شکل ادامه پیدا کند شاید طی یک تا دو سال آینده مردم متوجه این نکاتی که منتقدین چند سال گذشته بیان می‎کردند خواهند شد و شاید جدی‎تر از منتقدین، از افرادی که پشت توافق برجام بودند و آن را به امضا رساندند مطالبه کنند.
ارسال نظرات