خبرهای داغ:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از برگزاری برنامه «سوگواره بصیرت عاشورایی» در 54 بقعه شاخص استان همدان به صورت ویژه خبر داد.
کد خبر: ۸۷۵۹۲۷۹
|
۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمد کاروند امروز در نشست خبری سوگواره بصیرت عاشورایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از برنامه‌های تدارک دیده شده در ماه محرم طرح بصیرت عاشورایی بوده که با عنوان ویژه‌برنامه سازمان اوقاف و امور خیریه در بقاع متبرکه و هیئات مذهبی تحت عنوان «سوگواره بصیرت عاشورایی» در شهر و روستاهای استان همدان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در تمام بقاع متبرکه نسبت به ظرفیت بقعه ویژه‌برنامه‌هایی برگزار خواهد شد، بیان داشت: 54 بقعه شاخص به صورت ویژه و با تعداد برنامه بیشتری این مراسم را برگزار می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه اولین برنامه یصیرت عاشورایی، اعزام 95 مبلغ حوزه علمیه قم و یا از روحانیون و مبلغین استان در سطح شهرها و روستاهای استان است، افزود: تاکنون 40 نفر از روحانیون و علما قم و 45 نفر از روحانیون بومی استان به این مناطق اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: در سال جاری ثبت‌نام روحانیون بومی و اعزامی از قم از طریق سامانه تعریف شده و اجرایی می‌شود.

کاروند یادآور شد: از دیگر برنامه‌ها ایجاد خیمه‌های معرفت در 8 بقعه متبرکه است که این خیمه‌ها شامل غرفه پاسخگویی به مسائل شرعی، مشاوره خانواده و کودک ونوجوان و... خواهد بود.

وی با اشاره به ارسال پوسترهای نمایشگاهی برای 30 بقعه جهت نصب عنوان کرد: اولین برنامه ماه محرم در سال جاری مراسم لبیک یا حسین(ع) بود که در 25 جلسه در بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه مراسم شیرخوارگان همزمان با سراسر کشور در نخستین جمعه ماه محرم در همدان نیز برگزار شد، بیان داشت: امروز ویژه برنامه «احلی من العسل» ویژه نوجوانان در 10 بقعه در حال انجام است.

وی اظهار داشت: در کمک به هیات‌های مذهبی در استان همدان از محل موقوفات واقفین خیراندیش در دهه اول محرم 227 میلیون تومان و به جهت اجرای امینانه خیرین در حال هزینه است که این مبلغ از 25 موقوفه خیراندیش بوده است.

* تجمع عزاداران در تاسوعا و عاشورای حسینی

کاروند ادامه داد: در مجموع از 25 موقوفه 227 میلیون تومان در محرم و برای 93 هیات مذهبی به جز مساجد و حسینیه‌ها مساعدت مالی از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان پرداخت شده است.

وی افزود: برگزاری مجالس اهل بیت (ع) در 30 بقعه متبرکه به صورت روزانه همانند امامزاده عبدالله(ع)، امامزاده یحیی(ع) و همچنین امامزاده حسین(ع) و خاتونیه(ع) در شهر همدان از دیگر برنامه‌ها است، که در طول ماه محرم برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه جلسه‌ای نیز با رئیس شورای هیئات مذهبی، صداوسیما و سازمان تبلیغات برای ویژه برنامه تاسوعا در امامزاده عبدالله (ع) شهر همدان خواهیم داشت، گفت: هیئات مذهبی در تاسوعا در حرم و آستان امامزاده عبدالله(ع) شهر همدان در رأس ساعت 10 صبح تجمع خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه روز تاسوعا با همکاری هیئات مذهبی برگزار می‌شود، افزود: در همه بقاع متبرکه و به صورت خاص در روز تاسوعا و عاشورا ویژه برنامه‌ای برگزار خواهد شد و تجمع عزاداران امام حسین(ع) در روز عاشورا را در میدان امام(ره) خواهیم داشت.

کاروند یکی از ماموریت ‌ای هیات امنا بقاع متبرکه را انجام مقدمات نماز عنوان کرد و ابراز داشت: امیدواریم شاهد برپایی نماز باشکوه در این مراسم باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در 12 محرم ساعت 16 در بقاع متبرکه شاخص مراسم خواهران تحت عنوان «رهروان زینبی» برگزار خواهد شد، اظهار داشت: در هر شهرستان و در بقاع شاخص و همچنین در مرکز استان در امامزاده عبدالله(ع) برنامه‌ای با جمعیت تقریبی 5 هزار نفری پیش‌بینی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های در حال اجرا اطعام در مراسم اهل بیت(ع) است، بیان داشت: این اداره آمادگی لازم را برای برپایی مراسم اربعین دارد و در بقاع متبرکه آماده پذیرایی از زوار امام حسین(ع) در استان همدان و همچنین در موکب برپا شده در کربلا هستیم.

وی اظهار داشت: موکب‌هایی برای پذیرایی از زوار امام حسین(ع) تدارک دیده شده که مردمی بوده و در استان همدان در مساجد امام خمینی(ره) اسدآباد، مسجد امام خمینی(ره) روعان که در مسیر قزوین به همدان بوده و ملایر از محل موقوفات و همچنین بعد از عوارضی ساوه موکبی از محل موقوفات شهر همدان برپا خواهد شد.

* اطعام شبانه‌روزی 13 هزار نفر در موکب حضرت زهرا(س) همدان در عتبات عالیات

کاروند با بیان اینکه چهار موکب به صورت فعال پیش بینی شده است، تصریح کرد: هزینه موکب‌ها بیشتر از محل موقوفات خیراندیش است و سعی می‌شود از هیئات مذهبی و مردم استفاده شود.

وی ادامه داد: همچنین به صورت خاص ساماندهی در چند مسجد در مسیر عتبات عالیات صورت گرفته و یکی از آنها در مسجد امام خمینی(ره) در روعان کبودراهنگ است که نزدیک به جاده اصلی بوده و در حال حاضر تعمیرات مسجد در حال انجام است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه یکی دیگر از مساجدی که مرمت و بازسازی آن شروع شده و تعمیرات آن در حال اتمام بوده مسجد امام(ره) در گردنه اسدآباد است، گفت: یک مسجد نیز در رزن و در مسیر جاده اصلی و مسجد حضرت ابالفضل(ع) در روستا پل شکسته نیز که در مسیر عتبات قرار دارد بازسازی و تعمیرات انجام شده است.

وی اظهار داشت: یکی از موکب‌هایی که مقدمات تعمیرات و بازسازی آن انجام شده در کربلا به نام موکب حضرت زهرا (س) است که به همت مردم استان همدان برپا می‌شود و هزینه آن از محل موقوفات واقفین و خیرین است.

کاروند با بیان اینکه 35 نفر کادر آشپزی این موکب است، افزود: اطعام شبانه‌روزی 13 هزار نفر در موکب حضرت زهرا(س) در عتبات عالیات انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین بیش از 35 تن سیب درختی از محل خیرین تامین و حدود 4 تن خشکبار بسته‌بندی شده و برای موکب‌ها محیا شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به جمع‌آوری کمک‌های خیرین و نذورات مردمی عنوان کرد: در امامزاده محسن(ع) همدان تاکنون سه جلسه در سال جاری برگزار و مکاتباتی با سازمان اوقاف تهران انجام شده است و با توجه به اینکه این امامزاده ثبت میراثی و ملی شده است مقرر شد تا 10 روز آینده بازسازی گنبد و ساختمان اصلی امامزاده آغاز شود.

وی با بیان اینکه تا یک ماه آینده تعمیرات امامزاده محسن(ع) انجام می‌شود، اظهار داشت: در 6 ماهه دوم سال در حوزه سلامت و مباحث فرهنگی و روضه‌خوانی اهل بیت(ع) برنامه‌هایی را خواهیم داشت.

کاروند با اشاره به اینکه تجهیزات بیمارستان امیرالمومنین(ع) اسدآباد از موقوفات مرحوم بکایی تامین خواهد شد، افزود: در منطقه دره مرادبیگ همدان نیز با مساعدت‌های مرکز بهداشت موضوع درمان در حال پیگیری است و در کبودراهنگ نیز به صورت هفتگی از محل موقوفه امیر نظام انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در 6 ماهه دوم سال بیش از 4 میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی و اجرای نیت خواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات