علیرضا کمرهای در مراسم رونمایی از سند راهبردی و کتابهای پدافند غیرعامل که در مدرسه شاهد نورعلی تهران برگزار شد، با بیان اینکه این مراسم با مشارکت سپاه پاسداران، سازمان امداد و نجات، قرارگاه ثارالله، بسیج دانشآموزی، آتشنشانی، هلالاحمر، پلیس راهور، نیروی انتظامی و نیروی زمینی ارتش ترتیب داده شده است، گفت: پدافند غیرعامل یا دفاع غیرنظامی همزاد بشر بوده است، زیرا تهدید و خطر همواره همراه بشر است.
وی افزود: آموزش و پرورش از دو منظر مخاطب پدافند غیرعامل هستند. نخست به عنوان یک دستگاه که دارای امکانات مختلف است و باید برای حفظ امنیت خود را مجهز کند و از این جهت تفاوتی با سایر دستگاهها ندارد. منظر دوم این است که آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگساز است و باید تبیین کننده مفاهیم دفاعی باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه آموزش و پرورش با تبدیل مفاهیم مرتبط با دفاع و امنیت، میتواند گفتمان پدافند غیرعامل را در جامعه شکل دهد، گفت: آموزش و پرورش تلاش میکند تا باورهای دانشآموزان را در مقوله دفاع غیرنظامی و امنیت شکل دهد.
کمرهای افزود: آموزش و پرورش به دو شکل اقدام به تقویت باورها میکند؛ نخست اینکه دانشآموزان بدانند از چه توانمندیهایی برخوردارند و خود را دست کم نگیرند و دیگر آنکه تلاش کنند که نقاط ضعف و قوت دیگران را شناسایی کرده و در مواقع لزوم درست عمل کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه دفاع غیرعامل امری متغیر و پویاست ، گفت: سیستمهای حمله متعدد هستند و جامعه باید با معرفتی عمیق و سعی فعالانه در پدافند غیرعامل در برابر این حملات از خود دفاع کند. بهترین نهاد برای معرفتافزایی نهاد آموزش و پرورش است و باید گفتمان پدافند غیرعامل را شکل دهد. زمانی که احساس امنیت بالا رفت، قادر خواهیم بود خود را در برابر تهدیدات دشمن حفظ کنیم.
مروری بر فهرست سیاه اقدامات آلمان در جنگ تحمیلی هشت ساله
یادداشت | محمد یوسفیان
یادداشت |