شیخی در گفتگو با «بسیج» تشریح کرد

اشتهای روزافزون چنگ زنی دولت به منابع نفتی خطرناک است

عبدالمجید شیخی گفت:دولت همچنان می‎خواهد آویزان منابع درآمدی نفتی باشد تا هر چه بیشتر به فروش منابع نفت خام بپردازد و همچنان بودجه را وابسته تر به درآمد حاصل از فروش نفت خام کند.
کد خبر: ۸۷۹۰۶۳۴
|
۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۹

دکتر عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: دولت باید باور کند که نباید بودجه کشور را وابسته به درآمدهای نفتی قرار دهد و باید نوسانات شدید قیمت جهانی نفت را در نظر بگیرد که تحولاتی در ساختار اقتصادی کشورهای صادر کننده دارد و به نوعی چالش مهم در مدیریت اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

شیخی بیان داشت: کشورمان دارای ذخایر طبیعی فراوان نفتی است ولی تکانه قیمتی نفت می‌تواند شوک درآمدی برای مان ایجاد کند و خسارت های فراوانی به بار آورد. این تکانه ها آثار نامطلوبی دارد چراکه اقتصادی که بر پایه وابستگی به منابع نفتی باشد نگران کننده است.لذا نباید این ثروت را بادآورده در نظر گرفت بلکه دو وجه آفریننده بودن و مخرب بودن آن را هم در نظر گرفت. آنچه پیرامون منابع طبیعی حائز اهمیت می‌باشد نحوه مدیریت درآمدهای حاصله است که مدیریت نادرست نه تنها رشد اقتصادی بیشتر را منجر نشده بلکه اثرات سوء اقتصادی بر جای خواهد گذاشت.

 این اقتصاددان خاطر نشان کرد: دولت عزم جدی ندارد تا اینکه بتواند منابع بودجه‌ای را از طریق مالیات ها تامین کند. افزایش سهمیه صادرات نفت خام که معیاری برای سنجش اعتبار دولت است نشان دهنده این است که دولت همچنان می‎خواهد آویزان منابع درآمدی نفتی باشد تا هر چه بیشتر به فروش منابع نفت خام بپردازد و همچنان بودجه را  وابسته تر به درآمد حاصل از فروش نفت خام کند.

شیخی در ادامه تاکید کرد: افزایش قیمت  نفت به میزان  50 دلار خوش بینانه است؛ چراکه بعید است سلطه گران بازار نفتی از جمله آمریکای جنایتکار که همچنان از واردکنندگان عمده نفت هستند، اجازه دهند این قیمت تثبت شده و همین خوش بینی بیش از حد متعارف دولت به درآمدهای نفتی موجب شده تا دولت بر این اساس، هزینه های جاری خود را افزایش دهد.

وی در خاتمه افزود: مبحث دیگری که در مورد افزایش بودجه عمرانی در عملکرد دولت مشهود است نوعی خوش بینی بیش از واقعیت است. لذا آنچه تخصصیص یافته نسبت به آنچه مصوب شده زمین تا آسمان تفاوت داشته و دولت آن را عملیاتی نمی‌کند.

ارسال نظرات