روابط اجتماعی میتواند تأثیر عمیقی بر نگرش فرد معلول نسبت به خود و فرصتهایی که برای سازگاری روانی، تحصیل و اشتغال به دست میآورد، داشته باشد. اگر دیگران کودک معلول را بهصورت فرد ببینند که با وجود محدودیت میتواند مانند افراد سالم در بسیاری از امور شرکت و مهارتآموزی کند، آنها تشویق میشوند تا به صورت فردی مستقل و مفید برای جامعه بار آیند.
رستم اکبریزاده، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس از تحصیل 12 هزار نفر دانشآموز معلول در مدارس خاص استان فارس خبر داده است.
آنطور که رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس گفته است از این تعداد 5 هزار نفر در مدارس خاص استثنایی، 3 هزار نفر به صورت تلفیقی همراه با کمکهای توانبخشی، پرورشی و آموزشی در مدارس عادی تحصیل میکنند و 4 هزار نفر نیز علاوه بر تحصیل در مدارس عادی در مراکز ویژه مشکلات یادگیری رفتاری خدمات تخصصی دریافت میکنند.
به گفته وی 7 گروه کمتوان ذهنی، نابینا، ناشنوا، چند معلولیتی، جسمی و حرکتی، اختلالات رفتاری و اوتیسم در استان فارس خدماترسانی میشوند.
به باور کارشناسان عوامل متعددی میتواند به افزایش پذیرش افراد معلول از سوی دیگران کمک کند، فراهم آوردن زمینه تحصیل و کسب مهارتهای اجتماعی و فردی یکی از عاملهای پذیرش افراد معلول از سوی دیگران است اما نکتهای که وجود دارد این است که تحصیل به تنهایی نمیتواند در افزایش مهارتهای دانشآموزان معلول کمک کند.
نیاز به مرکزی که در کنار آموزش و پرورش بتواند به این دانشآموزان کمک کند، امری ضروری و لازم است. چندی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استانهای مختلف اقدام به راهاندازی مرکز فراگیر ویژه دانشآموزان با نیازهای خاص کرده است.
این امر به گفته زهرا افتخاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در پرورش اعتماد به نفس، خلاقیت، افزایش قدرت تجسم و کنجکاوی در این دانشآموزان که از طریق بازی و آموزش توسط مربیان انجام میشود، نقش زیادی دارد.
وی در گفتوگو با تسنیم نوید راهاندازی این مرکز در استان فارس را داده و گفته است برای این کار باید تمامی نهادهای مرتبط نظیر بهزیستی، علوم پزشکی و آموزش و پرورش با کانون پرورش فکری همراهی کنند.
افتخاری بر این باور است که معماری مراکز فراگیر باید متناسب با مشکلات کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص باشد و مربیان آموزشدیده برای این افراد در نظر گرفته شود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس بر این باور است که معلولان باید فرصت پیدا کنند تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را رشد دهند و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنیسازی جامعه به کار گیرند.
افتخاری با تشریح ماموریتهای کانون پرورش فکری برای غنیسازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با فعالیتهای مفرح و پرمحتوا میگوید: بیشک وجود مرکزی که بتواند خدمات کانون را به کودکان با نیازهای خاص ارائه دهد نقش مهمی در ارتقا اعتماد به نفس و شکوفایی خلاقیتهای این افراد دارد.
راهاندازی مراکز فراگیر یکی از اقدامات موثر برای شکوفایی استعدادهای کودکان معلول در زمینههای فرهنگی و هنری و ادبی است که کانون پرورش فکری گامهای نخستین آن را برداشته و امید است که تداوم آن بتواند افقهای تازهای پیش روی معلولان بگذارد.